• kardemumma

Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.

Vi var i väg på charter resa och innan dess så skaffade jag Primolut Nor för att skjuta upp mensen.
    När jag betällde dessa av min läkare så pratade jag med hans sjuksköterska i telefon.
    Hon sa att det var viktigt att man innan man tog dessa visste att man inte var gravid.
    Men då kan jag väl ta ett gravtest innan sa jag.
    Det tyckte hon var en bra ide´.

Vi skulle fara i slutet av juli.
    I juni så kände jag mig gravid men mensen kom den 3 juli.
    Och den höll på i en vecka som vanligt.

Jag tog grav-test 25 eller 26 juli och detta visades negativt.
    Det var bara ett streck.

Åkte utomlands och åt primolut nor tills den 4 aug.
    Sedan väntade jag på att mensen skulle komma.
    Det brukar ta 2-3 dar efter att man slutat med sista tabletten.

Igår när det dröjt ca en vecka så tog jag ett grav-test och det visades sig vara positivt.

Ägglossning hade jag senast 16 juli så det måste ju betyda att jag ätit dessa tabletter fast jag var gravid.
    Men troligtvis så testade testet negativt eftersom jag väntade min mens den 29 juli och tog testet den 25 eller 26 juli.

Enligt datorn så är jag i v6.

Har varit inne och läst om Primolut Nor på nätet och fått veta att äter man dessa tabletter i graviditetens första hälft så kan man få maskulinisering av kvinnliga foster.
    Detta betydde att man texkan få en tjej med snopp.

Är det någon som har erfarenhet av Primolut Nor och varit med om samma sak som jag?

På en sida av nätet så stod det också att man får bara äta tabletten under graviditeten om det är ordinerat av läkaren.

Och i texten till medicinen stod följande:
    Risk för fosterskadande effekter.
    Graviditet skall uteslutas innan behandlingen påbörjas.Om en förväntad månatlig blödning uteblir så måste graviditeten uteslutas innan en ny behandlingsomgång börjas.

I morgon ska jag ringa Bransmorskekliniken och fråga och vem vet jag kanske måste ta bort mitt efterlängtande barn.

• Svar på tråden Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.
  • kardemumma

Adrenogenitalt syndrom ska det vara!

• Krickilina

Om du vill veta vad syndromet innebär kan du nog finna svar på det på den här sidan.
    biphome.spray.se/rf-ags/
    Som du skriver har du haft extrem otur, du hade ju gjort precis allt du kunde. Jag vill bara skicka en kram inför helgen och hoppas att du inte behöver grubbla för mycket.
    Kram! /Krickilina

• kardemumma

tack för sajten.Krickilina!
    Har varit där och läst.

Är så orolig men i morgon eftermiddag så får vi besked.

• kardemumma

Vill berätta vad som hände på läkarbesöket.
    Först så fick jag lämna morgonurin .
    De skulle göra ett gravtest.
    Det visades vara positivt men det hade jag ju redan fått på mitt test hemma också.
    Läakren började med att säga att vi inte alls behövde oroa oss för att jag ätit primolut nor så tidigt i graviditeten.
    Jag hade bara ätit den 10 dagar och det fanns människor som ätit den mycket längre period än så.
    Finns fanns det en risk för maskulisering av kvinnliga foster men den var minimal.
    Han hade inte varit med om att detta inträffat.
    Abort tyckte han att det inte fanns någon anledning till.
    Berättade också att kvinnor som fått många missfall kan få primolut nor utskrivna.
    Men för att stilla min oro så skulle han ta kontakt med sjukhuset och fråga läkarna där också.
    Detta efter att jag frågat om man kan ta nått test för att kolla att allt står bra till.

Han undersäkte mig och jag fick se fostret på skärmen.
    Det var 6 mm långt.
    Men han var osäker på om det var ett eller två, därför
    ska jag tillbaka om 10 dagar så han kan titta en gång till.

Skulle ni bli lugna av läkarens ord ?

• ulrica

Det låter lugnande tycker jag!

Visst förstår jag din oro, men det låter ju som att risken för skador pga din medicin inte är större än risken för allt annat ett foster kan råka ut för.

Ang. skrapning (som jag inte tycker det verkar som du behöver) så kan jag säga att jag blev skrapad i oktober förra året och detta är en liten operation som mycket sällan får några kompikationer. Blev gravid på andra försöket igen så så svårt kan inte fostret ha haft att fästa

• Bebis

Jag tycker du sak lita på läkaren, han bör ju veta vad han pratar om *ler*
    Lycka till nu och njut av din graviditet!
    Kram

• Gumman

Jag håller med Bebis
    Allt kommer att orda sej=D
    Ha re gött!!!!

• Krickilina

Jag skulle bli lugnad av läkarens ord. Sen så kom jag på en till sak. På foldern som följer med ett läkemedel står ju biverkningarna av läkemedlet. Och där _måste_ alla biverkningar som nån nånsin har fått av medlet stå med, oavsett om det är otroligt ovanligt. Det kan ju också kännas lugnande!
    Men hur känns det om det är två bebisar i din mage :) ?

• Loulou

Jag skulle lita på läkaren! Vilket bra besked!!! Gratulerar! Och kanske är det två! Dubbelt grattis!

• Strumpan

Vad skönt att det låter lovande, även jag tycket att du ska lyssna på läkaren.
    Hoppas det går att göra ett säkert test så att du också kan slappna av och njuta för vi är experter på att oroa oss.

KRAM !!! :)

• kardemumma

Och tack för alla svaren!
    Min man säger också att jag bör lita på läkaren men jag är expert på att oroa mig.
    Och man tänker alltid ....tänk om det blir fel!

Ja...om det är tvillingar då blir det full fart!
    Jag är själv tvilling och min mans ,mormors systrar var tvillingar.

Svar på tråden Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.