• Anonym (jag vill)

jag vill lämna han..men vågar inte ta steget!!

Jag mår skit i vår relation vill inte vara kvar här.. vill att vi ska gå skilda vägar så jag kan få börja leva igen!!
    men jag vågar inte ta steget... hur ska allt bli hur ska vårat barn få de.. ska han vara hos pappa 1 vecka och mig en vecka.. kommer ju ALDRIG klara att va utan han så länge,
    Hur ska vi göra med huset? hur kommer allt bli?
    kommer vi nånsin kunna prata med varandra normalt utan avv bråka.. kommer han träffa nån ny? kommer jag träffa nån ny?
    tankarna snurrar runt i huvudet på mig nu.. men jag är helt säker på att det är detta jag vill.. jag vet bara inte hur det ska lösa sig med allt!!

hjälp,råd och stöttning tack!!

• Svar på tråden jag vill lämna han..men vågar inte ta steget!!
  • Anonym (Lycklig)
    Jag har varit i PRECIS samma situation som du i ett förhållande. Min sons (som var 6 år då men nu är han 9 år)  pappa och jag levde så som du. Vi var ilag i 9 år. Vi hade inget gemensamt och vi bråkade varje dag om småsaker och jag mådde skit av det men vågade inte göra slut.

Visst hade jag mååååååånga gånger packat väskan men övertalades till att stanna för det skulle ju bli bättre. Men i själva verket så var jag rädd för att bli själv. Var rädd för att mista min son. Tänkte på julen jag med. Kunde inte tänka mig en julafton utan min son.

En vacker dag så gjorde jag något som man inte ska göra. Jag kysste en annan man på en personalfest!! Det hände inget mer men jag "trodde" min dumma nöt att jag var kär i den nya mannen. Sagt o gjort så berättade jag för mitt ex att jag kysst en annan man och att jag ville separera.
    Vi separerade samma dag. Jag tog alla mina kläder och flyttade till min mamma o pappa. Min son stannade kvar hos exet och vi bestämmde att han till o börja med skulle bo hos oss varannan vecka. Visst var det hemskt!! Jag grät floder över min son. Men samtidigt så ångrade jag mig inte ett dugg. Men visst hade det varit mycket bättre om jag hade bara gjort slut för att jag inte längre älskade honom och inte för att jag var otrogen!!
    Det var en tuff tid med mycket gräl och osämja. Han hotade om att ta min son ifrån mig och att även ta sitt eget liv. Det tog 1 år innan vi började kunna prata med varandra om bara sonen utan att gräla. Det tar tid!!!

Första julen kändes jättekonstig. Ingen son på julaftonen för då var han hos sin pappa. Men jag hade honom på juldagen o annandagen. Det gick bättre än vad jag trodde. Men roligare jular har man ju haft.

Var tillsammans med den nya mannen i nästan 1 år. Då bröt jag upp och var singel i några månader.
    Då träffade jag min nuvarande sambo genom nätet och är hur lycklig som helst. Ångrar INTE en sekund på att vi bröt upp förhållandet. Visst var det jobbigt men det har ändå gått bra.
    Med min nya sambo har vi en son som är 3 månader och min äldre son mår toppen.
    Nu bor han hos oss 2 veckor i taget och hans pappa o jag kommer jättebra överänns. Han lever med en ny tjej och hon är jätte trevlig mot mig och min son och min sambo.

Lura inte dig själv genom att stanna i ett förhållande som inte är lyckligt. Du kommer att klara dig galant och du får ju vara med din son ändå även om det inte blir varje dag. Det är tungt i början att inte få vara med sitt barn varje dag. Men du skall se att du kommer att må mycket bättre och du får bättre relation med ditt barn och är mycket gladare.
  • Anonym (jag vill)

Anonym(lycklig) tack så hemskt mycket för ditt inlägg och för att du delar med dig..
    känns skönt och höra att allt gått bra för dig och att ni nu fungerar bra ihop som vänner... gör mig väldigt mycket starkare att läsa ditt inlägg..
    jag ska ialla fall åka bort en vecka nu för att få tänka på annat och bara göra massa roliga saker. känner att jag verkligen behöver de.. då får vi se hur de känns!!
    det kanske känns bra nu mellan oss.. men jag vet att det snart är tillbaka i dom gamla banorna igen och då kommer jag åter igen tänka -är jag värd det här?
    -varför stannar jag kvar, det blir ju ALDRIG bättre?
    VARFÖR ska det vara så himla svårt och ta det där sista klivet.. även om det inte kommer funka bra mellan oss i början.. vi kanske inte kommer kunna prata med varandra.. men till slut så kommer det ju funka och vi kommer kunna komma överens hur vi ska göra med våran son. vem han ska vara hos osv.. men jag är såå himla rädd.. precis som du va.. att vara själv.. och kommer jag att klara mig ekonomiskt osv?
    det som jag tycker är väldigt jobbigt också.. är att vi har hus.. ett hus som vi renoverat i vårat tycke!! vi har bara bott i ett år
    men just nu så vill jag och måste tänka på mig själv.. jag måste få må bra och bli lycklig igen,,., !!!

• sesam76

hej vännen..har inte läst vad alla har skrivit men jag kan bara utgå ifrån mitt gamla förhållande.
    jag mådde dåligt i 3 år innan jag tog steget, mina barn mådde skit oxå när vi bodde ihop, eftersom vi skrek o tjafsade och det var mkt låg o tryckt stämning, sånt känner barn och dom ska inte behöva känna sig ivägen eller skyldiga. Jag tog steget o flyttade o nu efter 7 mån mår mina barn jättebra och jag har träffat en ny och min nya o exet har tagit i hand o barnen har varit med o allt är frid o fröjd..jag kan säga att det var det bästa jag har gjort för allas del. Ingen mår dåligt längre..barnen kan ju tycka att det är tufft ibland att byta vecka men det går bra..kram

• sesam76

gå aldrig runt problemen gå rätt in i dom...

• Anonym (jag vill)

sesam76: tack för de.. känns så skönt och läsa att det gått bra för er som till slut tagit steget att lämna!!

• sesam76

ja det är skönt man måste tänka på sig själv ibland..barnen mår oxå bra när mamma mår bra jag lovar dig...jag håller verkligen på dig..stå på dig...kramar

• Anonym (jag vill)

sesam76: tack för de.. du har rätt.. känns bra med lite stöd!!

• Ronaldinho

Jag är precis i det där läget.

Vi var överens igår om att separera. Jag har inte en aning om vad jag ska göra. Jag vill inte, men jag måste.

Jag fattar bara inte. Vart tar man vägen. När det har varit så dåligt så länge, det kommer aldrig att gå att laga. Känner sig helt apatisk. 7½ år har vi varit tillsammans. Nu är det slut. Usch...gråter floder.

• sesam76

mina vänner...börja med att kolla upp boende nånstans..men försök o lugna ner er o tänk att det ordnar sig..jag vet det är ett helvete och det känns som om en svart vägg ivägen..först boende, ta tag i flytten, diskutera om barnen och snälla försök och komma överens så ni slipper bla in f-kassan det gjorde inte vi..vi vill klara oss själva..inge underhåll o allt sånt. Gå gärna o prata med ngn oxå o få lite puff..finns alltid familjerådg i varje kommun kostar typ 100 kr för 1,5 tim..det gjorde vi.

• sesam76

hej anonym (jag vill)...jag vet att det är jobbigt o läsa vad andra skriver hur man ska göra o inte göra..o stå på dig o bla bla..men jag lovar dig...det kommer att bli bra allt när det är klart..det är så in i h..... jobbigt men fan så stark du blir efteråt det kan jag lova..för mig var det nog det jävligaste faktiskt..men ack så bra allt blev..jag känner nu att aldrig mer kommer jag att acceptera ett skitförhållande för nu vågar jag bryta upp isåfall..stå på dig..*kramar*

• Ronaldinho

Nu har jag mailat om lägenhet. Har man lite flyt så kanske det finns en lägenhet ledig som man vill ha.

Har semester nästa vecka. Kommer att bli den bästa semester på flera år...NOT !

• vinnaren

Att separera är i mina ögon det absolut västa jag gjort. Det är inte det att jag åmgrar mig, nej det gör jag inte men det var och är fortfarande en väldigt jobbig tid. Framförallt när man har barn. det är inte det att jag tror att själva separationen är mycket lättare utan barn, den kan vara nog så svår men allt hamnar i en anna situation när man har barn ihop. Dels handlar det om att man inte har tillgång till sina barn när man vill, vilket i mina ögon är det absolut värsta. Sedan måste man ju hålla kvar en relation med sitt ex trots att man faktiskt brutit upp på grund av att man har barn ihop. Det är en jobbig tid men det kan bli väldigt bra. jag valde att bryta upp från mitt ex efter 12 år tillsammans och dessutom har två barn ihop. Det är gräsligt, jag gråter ofta men jag blir stark. Vill man inte mer så tror inte jag på att hålla ihop för barnens skull. jag tänker ofta på vad jag skulle säga till mina barn om dom som vuxna kom till mig och sa; mamma jag är djupt olycklig i min relation, vad skall jag göra? har man försökt att ta tag i problemen och göra vad man kan så anser jag att det inte alltid är fel att lämna! Jag tror inte att man lämnar för lättvindigt, kanske kan ens partner tycka det men oftast beror det på att han/hon inte haft dessa tankar som man själv kanske har brottats med i flera år. Det finns många tankar och funderaingar bakom ett sådant beslut.
    Mina barn var/är oerhört knutna till mig. Det är alltid jag som ställt upp, varit vaken på natten, bytt alla blöjor, skolat in på dagis, lagat all mat, tröstat osv därför blev det hysteriskt jobbigt när baksidan av separationen kom och jag inte längre hade fri tillgång till min barn när jag ville. jag kunde inte hålla om dem, jag visste inte vad det gjorde hos pappa osv. Men man blir tvungen att släppa kontrollen! Det är hemskt! Men jag anser att det är inte bara mina barn och jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle mista kontakten med sin pappa på grund av mitt ego.

• sesam76

sant som du säger..det är hemskt när man har tagit hand om barnen nästan själv när man bodde ihop och så helt plötsligt ska man släppa dom en vecka...jag tycker det är skitjobbigt men man lär sig och man måste ju lita på att pappan klarar det..han måste ju det..hans ansvar.

• Anonym

Här har du EN TILL, jag har också bestämmt mig. Men vad blir det med huset? och vårat barn? Hur många månader kommer de ta innan man kan flytta in i en egen lägenhet? OJ.. stå på dej! ikväll tänker jag dyka in i mina problem, utan snorkel ;-D

• FoxyLiz

Jag går igenom en separation just nu. Det är relativt nytt. Vi bestämde oss att det var slut för ungefär tre veckor sedan.

Till en början kommer Lillan att vara mest hos mig, men med tiden ska vi ha henne 50/50.
    Du kan alltid skriva till min inbox om du har lust.

• Anonym (jag vill)

Hej på er.. tack för era svar.. och får att ni tar er tid

jag är väldigt förvirrad och kluven just nu.. vet inte hur jag ska göra.. det känns som att jag kommer ångra mig..
    varför kan man inte vara stark och hålla fast vi det man bestämt sig för!!
    *suck*

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hanna)

Jag känner igen det här. Jag har velat lämna sambon länge men inte vågat. Hur gick det för dig ts? Hur mår du nu?

Svar på tråden jag vill lämna han..men vågar inte ta steget!!