Vad betyder stash?
Vad betyder stash?
Vad betyder stash?
En ekorre har tex sitt ekollon-stash inför vintern
Det är absolut förråd/lager det betyder.
Beror absolut på sammanhanget. Kan betyda knark (vanligen "pot") eller pengar eller lager/förråd av något.
Pallas har rätt, förråd, hög, gömma eller lager av någonting (Ofta används det i filmer när någon talar om just knark)
Stash betyder en "gömma".
Det används oftast om knark osv...kan oxå användas om pengar, men inte med betydelsen "knark" eller "pengar" utan att man har sina "pengar" i en gömma.
Japp, fast i vardagligt språk (i alla fall i Stockholm) används det i betydelsen pengar. Sen att det är "fel" är en annan sak :)
gömma av ngt inget annat........
Om du menar på norska tror jag det betyder typ grejer/saker/krafs. Har aldrig hört det på svenska men fick lära mig i norge.
Stash är självklart Engelskt (Amerikanskt). Inte Svenskt eller norskt.
Om folk använder det ordet som pengar i Sthlm så är det ju inte så konstigt..alla vet ju att 08:or inte kan prata ordentligt =)
Pengar brukar ju annars vara "Cash"
Jag googlade "på stash" för skojs skull eftersom jag hört saker som "fan jag har slut på stash". Inte för att det är många träffar men det framgår ganska klart att det används i betydelsen pengar av vissa. Hehe, en av träffarna är till och med från nåt svenskt cannabisforum där det också används av någon i betydelsen pengar.
Notera att jag inte hävdar att det är ordets rätta betydelse utan bara att det används av vissa på det sättet.
Jag har hört mycket om ordet "Stash" vilket oftast betyder "knark" eller just "pengar".
En annan version av Cash, hörde det först i Pink Floyds låt Money, då var det någon som sa att det inte betydde pengar, men tydligen kan det göra det, annars något lager (av något).