• dream81

någon mer som inte får hjälp pga av övervikt ??

Har tagit kontakt med läkare efter läkare, men ingen vill hjälpa mig mer.
    Det e inget fel på mig förutom att jag inte får mens o ägglossning.

Dom bara tjatar på att gå ner i vikt, men hur lätt e det ?!?!
    Förtjänar man inte att få barn om man e överviktig eller ??
    Känns ju som det.

Någon som har samma problem ?!?!

• Svar på tråden någon mer som inte får hjälp pga av övervikt ??
  • Pess

Bispan...jag återkommer med källhänvisningar....

• Pess

Vill du ha mer Bispan så hojta bara till....

• Rosa blomman

Tack Pess Där fick vi så vi teg....

men men , det försvara ialla fall inte behandlingen man får som överviktig. Vi skall behandlas som vilken annan människa som helst med respekt.. Hjälp oss i stället för att själpa oss...

Så nu tjejer kanske vi skall visa dom att vi fixar att gå ner i vikt......????

• En glad tjej

Det är inte bara överviktiga som inte får hjälp, har en väninna som försökt bli gravid i ett par år utan resultat. Läkarna säger att de anstränger sig för mycket......ehhh....vad vet de om det?? Hon är "bara" 28 enligt läkarna men ala vet att det kan ta många år innan nåt händer!

Sen känner jag en tjej som också ville bli gravid och var ganska överviktig.....hon gick ner i vikt och helt plötsligt var hon gravid! Så jag tror mycket på att kroppen försvarar sig själv att inte bli gravid när man väger på tok för mycket eftersom ytterligare övervikt kan ha ödesdigra konsekvenser!

Jag var tjock i min ungdom men hatade min kropp så när jag var 17 år gick jag ner 25 kg och är idag normalviktig. Jag skulle aldrig kunna utsätta min kropp för en graviditet om jag varit tjock, det finns för många risker och dessutom orkar man ju inte lika mycket som tjock om man har barn!

MEN....jag tycker dock att sjukvården borde utreda alla som har problem att bli gravida för det behöver inte vara övervikten som ställer till det, det kan vara så mycket annat!

• M C Catta

Nu ska jag inte komma som en moraltant, för det verkar som att du mött många sånna i din jakt på hjälp, men tänk vad mycket bättre du kommer må om du gick ner i vikt!?

Visst, det är verkligen inte lätt, jag VET, men det kanske är värt ett försök?

Jag har nyss gått med i viktklubben, aftonbladets viktsajt, o jag tycker det verkar kanon! KOlla på www.viktklubb.se o se vad du tycker om det? Om du går med kan du komma till vårt forum också o bli peppad o inspirerad!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m11021237.html

Lycka till oavsett!!!!

(alla förtjänar att bli utredda, o alla barn förtjänar välmående föräldrar...)

• Pess

Det har aldrig varit min mening att "ge er så ni tiger" som rosa blomman utryckte sig Vill bara visa på att det FAKTISKT finns studier gjorda på detta ämne. Många tycks tro att läkare och bm säger åt patienterna att gå ner i vikt av andra skäl än risker med fertilitet och graviditet. Jag säger det igen, en sådan kommentar borde även leda till hjälp och vägledning av kunniga personer.

Nu håller jag alla tummar jag kan för att ni både lyckas gå ner i vikt och att ni snart får era efterlängtade barn

• Rosa blomman

Pess:

På något sätt kände jag redan innan jag skickade i väg mitt svar att det skulle missuppfattas. Så det var dumt av mig att skriva så....Det var inte min  mening att du skulle ta illa upp. Jag ber verkligen om ursäkt.
    Jag tyckte att det var bra att du tog fram den informationen. Detta peppar mig i allafall ännu mer att gå ner i vikt... Eftersom jag inte vetat att det faktiskt fanns bevis på detta så var det kanon. Ber om ursäkt igen....

• maruttan

Måste bara säga att jag tycker det är skönt att läsa en tråd där inte disskusionen spårar ur och en massa "anonyma" skriver inlägg av typen " ja men du får ju skylla dig själv....."
    Tycker nämligen att det sker i nästan alla trådar nu för tiden där TS berättar om sina problem.
    Så en stor till er som skriver här och speciellt en till Pess som tar sig tid och leta fram en massa information

• KristinaL

Jag har inte heller nån mens eller ägglossning, samt är överviktig. Fick samma svar som dig, att gå ner i vikt. Jag blev remitterad till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, och där har jag med hjälp av dietister gått ner hela 33 kg, sedan januari. Jag gick igenom en sträng pulverdiet, där jag drack fyra påsar pulver om dagen, endast. Gick ner 22 kg, på 12 veckor. Har sedan gått ner ytterligare 11 kg sedan upptrappningen från pulver till mat skedde för ett par månader sedan. Är jättenöjd, men behöver dock gå ner ytterligare 30 kg om jag ska komma till en hyfsad normalvikt. Vägde 146 kg från början och nu väger jag 113 kg.

Tänkte besöka min gynekolog och få hjälp med mensen och ägglossningen, har ju försökt i 5 år ungefär att få barn.

Lycka till, och är det något du undrar över så är det bara att titta in och skriva en smula...

• aragon

Kristina L

Guuuud vad duktigt.... så många kilon...är såå avundsjuk..

Älskar mina bonusbarn och min man
  • Rosa blomman

KristinaL:

Wow vad duktig du är... Lycka till....

• Rosa blomman

KristinaL:

Hur mådde du under dessa 12 veckor??? Låter lite intressant det du gjorde. Jag själv har ca 35kg övervikt... Det jag är rädd för är att man blir hungrig.... Då är det lätt att jag börjar äta massa onödigt igen...

Svar på tråden någon mer som inte får hjälp pga av övervikt ??