• Anonym

Är 17 åring och 28 åring ok?

Hej väljer att vara anonym då detta är ett känsligt ämne just nu för min släkt.

Det är så att min mans syster son som är 17 år har gått och blivit kär i min syster som är 28 år och sambo med en son på 3 år.
    min syster börjar bli kär i honom också nu men är så nervös över ålders skillnaden. Hennes förhållande med sambon har varit på upphällningenb i ett par år nu men hon har varit för feg att göra slut.
    Det har inte hänt något mellan min syster och 17-åringen men de blir mer och mer kära i varandra.
    17-åringen är väldigt mogen och vuxen och har alltid varit det.

Nu till frågan tror ni att detta skulle funka eller ej?
    Har de en chans eller är det dömt på en gång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-04 15:46:36:
    Jag min första reaktion var om det var tvärt om killen 28 och tjejen 17 skulle nästan inga reagera konstigt varför är det så?

• Svar på tråden Är 17 åring och 28 åring ok?
  • Pikku Enkeli

Att färre reagerar på om tjejen är den unga i paret beror nog mycket på att det är så pass mycet vanligare. Sen är det ju inte heller någon myt att många tjejer blir "vuxna" vid lägre ålder än killar.

Såklart deras förhållande kan fungera, allt beror inte bara på ålder. Men de kommer troligen få utstå många kommentarer och gliringar. Vill de så kan de!

• Anonym

Åldern har väl ingen betydelse. Jag är själv 20 år och min sambo är 31 år. Och förhållandet kan inte bli bättre

• SkyDark

Kärlek vet ingen ålder heter det ju
    Om de verkligen är kära och 17åringen är berädd att ge sig in i ett seröst förhållande där det finns ett litet barn inblandat så tycker jag verkligen att dom ska skita i vad andra säger och göra det helt enkelt.
    Dom kanske är menade för varandra, vem vet

• Anonym

mellan mamma och pappa är det 12 år, pappa är äldre, det känns mer 'normalt' (hittar inget bra ord...) än om att mamma sku va äldre.konstigt att det känns så...hmm

• Åsa

Svårt att veta, beror på personerna. Båda är ju byxmyndiga i alla fall.
    Vad jag reagerar på är mycket att din syster går kvar i ett förhållande som gnisslat länge. Risken är att hon använder förälskelsen som ett redskap att ta sig ur sitt förhållande, och det i sig är knappast en bra start på ett nytt och gör det också svårare att se vad som är vad.

• Anonym

Nu är de egentligen ingen stor ålderskillnad i mitt fall. Min kille är två år yngre än mig. Vi träffades när jag var 21 och han 19. Saken var den att jag hade bott själv i 6år redan och hade två barn. Han bodde fortfarande hemma!! Kan ju säga att folk dömde ut oss rätt snabbt. Men det fungerade Han vbar mycket mognare än alla de 27åringar jag träffat innan.

Visst kommer folk kika snett men han blir ju iaf myndig snart hehe.

Kram

• Anonym (tveksam)

jag tror dom kan klara det... om vi bara pratar om åldersskillnaden.. vad jag är tveksam på är om han är redo att bli styvpappa åt en 3 åring.. han är fortfarande så ung.

sen är frågan. har han "lekt färdigt".. som mamma skulle jag vara väldigt försiktig med vem jag släpper in i mitt barns liv.

• Anonym (helt ok!!)

mumlin
    Alla 17 åringar är inte omogna, jag själv har haft förhållanden där killarna vart både yngre och äldre, kan säga att den mognaste av dom va den yngsta! jag förstå inte varför folk kan bli så chockade om en tjej träffar en yngre kille?? Det är ju precis samma sak när en kille är tillsammans med en yngre tjej eller om inte va är skillnaden?

Jag tycker inte din syster ska skämmas eller hålla undan sin kärlek till killen oavsett ålder och folks åsikter!

Sen kan jag tycka att inte är ok om en 30 årig kvinna/man blir tillsammans eller förälskar sig i en 13-+ årig flicka/pojke dåå är det sjukt... men det handlar inte om ålderskillnaden utan att det är småbarn vi pratar om då!! kanske lite ot.. menmen!!

• Tussan05

Det skilljer 11 år på mig och min man. Han var 27 och jag 16 när vi träffades. Hittills har vi inte stött på några "problem" eller liknande i vårat förhållande som skulle kunna bero på åldern. Tilläggas ska också att han också har en dotter, då 3 år.

I dag är vi gifta och väntar vårat första barn (är i vecka 34).

Ge dem en chans och se vad som händer. Det kanske blir väldigt bra till slut, vem vet!?

• Grannen

Svar till anonym (helt ok):
    Jag skrev inte att man måste vara omogen som 17-åring men i mitt tycke så är man inte vuxen då. Man är ett stort barn eller tonåring. Man har enligt mig inte den livserfarenheten som en 28 åring har. (fast en 28-åring kan vara omogen med men jag generaliserar nu)
    Sedan skrev jag också att en tjej som är 17 som har en kille som är 28 kan väcka uppmärksamhet med. Jag dömde inte på ngt sätt ett förhållande där det var denna åldersskilnad men ärligt talat så reagerar jag när ålderskillnaden är så stor, oavsett vem som är yngst.

• ming

Inte okej vare sig det är killen eller tjejen som är yngre.

Så det så!
  • Lilanthe

Om någon tänker dra upp det om att tjejer skulle mogna psykiskt snabbare än killar, så vill jag gärna se bevisen på det.

• Anonym (Smilla)

Jag tror precis som Åsa.

Fast jag kan faktiskt inte riktigt se vad det är som är fel med det. Behöver systern en kick för att ta sig ur förhållandet så är det väl lika bra det som sker.
    Mitt 4 år långa samboförhållande tog slut när jag bestämde mig för att dra till Barcelona med en 19-åring som jag träffat på internet. Då var jag 29 och ville ta reda på vart all passion tagit vägen.

Sen är jag ju romantisk så jag tror att om man är "menade" för varandra så blir det nog dom ändå. (det blev Inte jag och 19-åringen. Efter 3 dagar vart jag rätt trött på honom. och sliten...:))

• ajax

Mina föräldrar e 10 år mellan skillnad, inget fel på...

• majja1

Jag var 27 och min man var 17 när vi träffades och det blev ett jävla liv på folk.
    Blev kallad allt möjligt och att jag led av ålderskris och allt möjligt.
    Känner det samma att hade det varit omvänt så hade det inte alls blivit samma reaktioner.
    Han var väldigt mogen för sin ålder och trodde han var runt 25, så jag fick en chock, men vad hjälpte det...Jag föll som en fura ändå
    Vi har varit tillsammans nu i 12 år, gifta och har två barn.

• Ångan

Är man kär så är man
    Kärleken sätter inga gränser
    Det finns fördommar mot allt, det gäller bara att lära sig att ta de första smällarna, för det är nog dom som gör ondast.

Jag hoppas iaf att det blir dom om dom verkligen är lyckliga tillsammans.
    Vet själv ålderskillnader som är MÅNGA ggr värre :-P

• Anonym

När det finns så mycket hat i världen blir jag bara glad att se att det även finns kärlek.

• Fruit Fuison

Klart att det kan funka om båda verkligen vill.
     Jag är 18 och min kille är 30 är : )

• Anonym

Jag träffade min man när han var 19 och jag 30. Idag, 11 år senare, är vi gifta och har två barn. I början var jag förfärad över mina känslor och kände mig som värsta pedofilen, men det gick snabbt över. Han var, och är fortfarande, mycket mer mogen än jag och idag reflekterar ingen av oss över ålderskillnaden.

• Anonym (Ingenroll)
    Åsa skrev 2006-08-04 16:22:10 följande:
    Är 17 åring och 28 åring ok?

Svårt att veta, beror på personerna. Båda är ju byxmyndiga i alla fall.
    Vad jag reagerar på är mycket att din syster går kvar i ett förhållande som gnisslat länge. Risken är att hon använder förälskelsen som ett redskap att ta sig ur sitt förhållande, och det i sig är knappast en bra start på ett nytt och gör det också svårare att se vad som är vad.

Det spelar ingen roll om de är byxmyndiga. Hon är ett barn, omyndig och ska skyddas från sex med vuxna. Han borde hamna i fängelse. 
Svar på tråden Är 17 åring och 28 åring ok?