Kolonilott Tråden
Tänkte starta en tråd för oss som har en kolonilott. (kanske redan finns men jag hittar ingen)
Här kan vi följas åt och ge varandra tips och ideer genom de olika årstiderna.
Välkomna in
Tänkte starta en tråd för oss som har en kolonilott. (kanske redan finns men jag hittar ingen)
Här kan vi följas åt och ge varandra tips och ideer genom de olika årstiderna.
Välkomna in
max 30 kvm får stugan vara (vår är väl numera på ca 29 tror jag!), tomten vår är på 300 kvm, och i år har jag odlat gurkor, paprikor och tomater i mitt lilla växthus... Tror dock jag hade gurkorna för nära tomaterna, bladen har gulnat på tomaterna... Mycket markarbete som återstår på lotten, men jag fixade till en liten plätt på friland där jag odlat sockerärtor, morötter, palsternackor och isbergssallad....och rödbetor! Sen har jag haft potatis, dill, jordgubbar och rabarber...vinbär, hallon och ett äppleträd har jag också. Det var nog allt!
Hur är det för egen del då?
Vi tar som sagt över lotten den 1 sept så jag har inte börjat odla än. Vi ska flytta ngr äppleträd och göra vid en del av trädgården dra upp sten o lägga gräs. I mitt land vill jag ha ngr bärbuskar och rabarber (finns redan) och örter o sallad.
Är även sugen på rödbetor o andra rotfrukter
Är det svårt att lyckas med rödbetor?
rödbetor är skitlätt! åtminstone om man har bra jord....o mycket sol! det har jag haft
Hej! Såg tråden av en händelse... Skaffade min kolonilott i maj och jag är helt förälskad!!! Det är min första egna trädgård och mitt första egna hus - helt underbart!
Är där nästan jämt, har också sovit där ibland efter att ha vitlaserat ett rum och ställt dit ett par sängar. Har inrett med mycket från Indiska - inget gammalt fult skräp där, det bestämde jag från början. Älskar att det inte finns nån el.. så att man får tända massor med stearinljus nu när det blir mörkare på kvällarna.
Och så trädgården, som var totalt överväxt med kirskål och rävsvansar... Mycket har jag fått bort men mycket finns kvar, men det spelar ju ingen roll. Att det inte är perfekt är ju en del av fördelarna med kolonilott!
Ett av mina diktkort, som trycktes redan för några år sen, handlar om det här med att få odla (har fått ha en liten jordplätt på bakgården till hyreshuset där jag bor tills nu).
TRÄDGÅRDSGLÄDJE
- av Siv Andersson
När man har en trädgård
tar mörkertiden slut
då blomsterlökar sprängs
av växtkraft som vill ut.
Så härligt att få följa
vad som händer i rabatten,
se växandet ta fart
av näring, skydd och vatten.
En närvaro i livet,
som inte kräver ord,
i händernas kontakt
med plantor, frön och jord...
Det är en särskild njutning,
ja, en känsla helt enorm,
när allt sen exploderar
av dofter, färg och form.
Vilken vacker dikt Siv
Då får jag hoppas att vi får tillräckligt bra jord till vår lott så alla rödbetor växer o frodas
SivAndersson
Låter som du har fått till ett mysigt ställe Ja att allt inte är perfekt är ju en del av charmen med lotterna... man kan drömma o planera i det oändliga tycker jag
Själv så blir det röja i trädgården o ta bort "plotter" och vissa växter så det är väldigt rörigt där nu... Vi räknar inte med att så o sätta så mkt i jorden detta året. O sen är det projekt rensa dammen från alger o överflödiga fiskar nu är där ca 50 st guldfiskar? i varierande storlek
"Plotter" är liksom också en del av kolonilivet, tycker jag. Att stoppa ner växter där det passar, alltså där det inte finns så mycket ogräs för tillfället... i väntan på framtida förflyttningar.
Alla mina grannar, som har haft sina lotter i flera år till skillnad från mig, flyttar ständigt runt sina växter... Som någon av dem sa: En koloniträdgård blir aldrig färdig!
Så... Leve plottret!
Hej igen
Det låter som att ni har trevliga kolonilotter. Tyvärr har jag en lott i en förening som har såna regler att man inte får ha ogräs, rävsvansar m.m. Har man även andra idéer eller lösningar så gillas det inte heller.
Jag har hållit ut nu i sju år men vet ärligt talat inte om det är värt allt. De har tagit bort min odlarglädje med allt deras skitsnack. Jag skulle uppskatta om de tog upp det ansikte mot ansikte men nej då.
Nu är det bara några få som håller på men de färgar hela kolonin.
Jag trodde när jag köpte den att alla som hade koloni hade odlarintresset gemensamt samt att det skulle vara en härlig gemenskap. Jag har kollat i andra koloniföreningar i Stockholm m.m. och de har en helt annan gemenskap. Det verkar så i alla fall. Nä uch vad jag spyr galla det var inte riktigt meningen men jag är så ledsen och besviken på elaka människor.
Jag får lite hopp när jag läser era inlägg och det känns skönt att det verkar vara trevligt hos er i alla fall.
Jag som drömt om att ha kolonilott ända sen jag var liten.
Vi får se hur det går annars är det nog en lott till salu i vår.
Så trist det låter! Visst finns det "griniga gamla gubbar" även i vår styrelse - tror att en del av dem är gifta med kvinnor som valt att de ska ha kolonilott.. men gubbarna själva är inte intresserade av att odla.. så dom hittar en funktion i styrelsen, där en del kan känna sig viktiga när dom får bestämma saker, regler osv.
Där jag är håller dom sig till kontroll av att det inte blir för mycket ogräs i grusgångarna (som man har ansvar för att rensa tillsammans med angränsande lottägare) och att man inte har för stora högar med ris på tomten (som drar till sig råttor och ormar). Skulle gräset bli väldigt högt och tomten helt igenvuxen får man också ett påpekande. Själv har jag gott om rävsvansar och kirskål på en del av tomten, men ingen har sagt något om det.
Hörde att en man i styrelsen retade sig på hur någon gjort något väldigt annorlunda, nån typ av konstnärlig installation, i trädgården. Men när han ville få bort det sa dom andra i styrelsen ifrån. Dom sa att det inte var något styrelsen skulle lägga sig i.
"Grumpy old men" finns tyvätt lite varstans - det gäller bara att hejda dem. Så försök få med dig andra, hitta några som tycker som du, och gå med i styrelsen istället för att lämna ditt ställe!
Ge förresten min dikt till styrelsen, så att dom fattar vad det egentligen går ut på. Hälsa gärna från mig också!
Får man bo i sin kolonistuga på heltid hela säsongen?
Får man bo i sin kolonistuga på heltid hela säsongen?