• Glass

Är det någon som har ont i huvudet ofta?

Jag har ont i huvudet nästan varje dag, mer eller mindre. så har det varit under hela mitt vuxna liv, men det är rätt tråkigt och jobbigt.
    Är det någon mer som har det så eller haft det så?
    Hur blir man av med det?

Har varit hos doktorer som säger att det inte är något fel, men något är ju fel.

• Svar på tråden Är det någon som har ont i huvudet ofta?
  • XobseY

Hej!

Har också haft ont i huvudet i flera år. Nu har jag blivit mycket bättre.

Det första jag gjorde var att försöka sluta stressa. Då slappnar jag av mer och får mindre spänningshuvudvärk. Svårt i början att inte stressa, men man mår bättre och åtminstone jag blir inte lika irriterad och hetsig. (Vilket jag blir när jag är stressad... )

Det andra som jag blivit bättre av är att bättra min hållning. Jag gick hos en sjukgymnast pga en ihärdig inflammation i bröstbenet. Han sa åt mig att dra upp bröstbenet (bröstet) mot taket. När jag sitter, står och går. Bättre hållning ger mindre belastning på musklerna i rygg, nacke och axlar. Har fungerat jättebra mot både inflammationen OCH HUVUDVÄRKEN! Det är jobbigt i början, men det går lättare och lättare.

Detta är ett enkla tips man kan prova själv ett tag. Prova och se, hoppas det hjälper.

//Maria

• Ajsen

Kom till att tänka på om du TS har mycket fyllningar i dina tänder, amalgam alltså?
    Det är en av de kända faktorer som utlöser huvudvärk...

Sen vet jag oxå att för många år sen hade min sambo ständig huvudvärk i 3 månader, han gick till läkare men det var inget fel såklart...iaf han blev så trött på det och svepte en mellanöl, dagen efter var huvudvärken borta...testa det kanske?

• sommartorpet

Att vara ledig innebär inte att man inte är stressad, jag tror ni blandar ihop jäkt med stress. Själv blir jag superstressad när jag har varit ledig mer en dag. Det bästa för mig är att alltid jobba, vilket i sig är helt sjukt men mina stresshormoner mår bäst av att veta att jag iallafall försöker och inte bara är hemma medan högarna på skrivbordet växer och jag inte har kontroll över vad som händer.

• sanndris

Här är en till som har haft mer eller mindre ont i huvudet sen jag började lekis (hette det då i alla fall)...
    Så jäkla trött på det, nån hjälp hos doktorer har jag inte heller fått.. När doktor efter doktor säger att " det är bara att slappna av lite " så blir man galen..
    Har oxå testat ALLT, bettskena, glasögon, avslappningsprogram m.m. men hittar ingenting som funkar för mig!!

Det hade ju varit kul att nån dag hitta på nånting utan att behöva åka hem tre timmar senare för att huvudet håller på att sprängas. Ibland kan jag börja gråta när jag tänker på att man ska ha det så här hela livet...

• LillaStollan

Har haft spänningshuvudvärk sen jag var liten. Har varit hos läkaren flera gånger men ingen har tagit mig på allvar riktigt. Har fått remiss till sjukgymnast och var hos henne en gång men det rann ut i sanden eftersom hon bara jobbade halvtid och hade ont om tider. Hon kollade på min tunga den gången jag vad där och konstaterade att jag trycker upp den i gommen och att jag skulle sluta med det... Inte så lätt. Har även en tendens att dra upp axlarna... Mår bättre om jag tränar men är gravid och i så dålig form just nu att jag inte vågar börja om med träningen. Promenader gör ofta värken värre. Ska höra med bm om hon har några tips nästa gång jag ska dit...

• Heidi1

skönt o höra att man inte e själv me dena huvudvärk som man har haft sen man var barn o ingen läkare tror en.

mitt sista hopp e att gå till en homopat nu.har blivit tipsad om en som jag ska ringa till när bebisen har kommit.kosta vad d vill men nu e jag less på min huvudvärk.

• sholof

LillaStollan, känner du att du inte fick nån bra hjälp av sjukgymnasten för att hon inte hade tid, så ring en annan. Finns många sjukgymnaster som inte är direkt knutna till vårdcentral och sjukhus som man själv kan ringa till och beställa tid, utan en remiss.

Känner igen mig i det ni skriver, har i stort sätt späningshuvudvärk dagligen, mer eller mindre iaf. Men sen har jag ont i nacken och axlarna nu oxå så nu har det blivit ännu värre. Så min huvudvärk kommer från spänningen i axlarna, men ändå kan dom inte göra nåt åt det. Ligger oxå och pressar tänderna, men bettskenan var till ingen hjälp.
    Sjukgymnasten har gjort det lite bättre under korta perioder, men då har jag oxå provat ett 10tal sjukgymnaster.

• Essi73

Hej Glass; jag vet inte om du redan fått det rådet/tippset; men ngt som verkligen verkligen hjälpte mig var akupunkptur.

De gick åt några gånger där, gick åt en del pengar men det var alla gånger värt det! Vari mitt problem låg kan jag bara gissa och anta, faktum är att jag sket i vilket bara h-värken försvann.

Jag kan rekommendera akupunktur; om du bor i Gbg kan jag tippsa dig om henne där jag gick. Hon var då inte ansluten till FK men hu vad bra hon var! 1 timmes, där det var nålar i början och sen massage. Hon gör inte fler beh. än nödvändigt och som sagt, saklig.

Jag fick också rådet att sluta med kaffe, då kaffe vidgar kärlen i skallen och bidrar till det hääärliga värket!
    Jag kikar in här i tråden då och då.

*Lider med dig*!

• Glass

Fröken Anna,
    Jag har faktiskt testat en sån platta, men bara några gånger. Den var häftig och jag fick träningvärk överallt
    Vet inte om det hjälpte på huvudvärken, jag tänkte inte på det.  Ska kanske ge det en ny chans helt enkelt.

Rauseus, det enda som hjälper mig är treo, men det ska man ju inte äta om man försöker att bli gravid eller är det , fast det orkar jag inte bry mig om alltid.

XobseY. Hållningen ja, det är nog jätteviktig, men man har ju ingen aning om hur ens egna är

Ajsen, hade alkohol hjälpt, så hade problemet varit löst , men så bra är det inte.

Amalgamet kan det kanske vara... Det där får jag nog läsa på lite om. Tack

Sommartorpet, jag kan lova att jag inte är stressad när jag är hemma. Jag sitter och pysslar med mina små saker framför tv:n och tänker inte på något. Kan också ligga och läsa en hel dag och bara njuta.

Nu när jag har sommarlov, så är det inte så mycket som kan stressa mig, men givetvis så påverkar stressen mig också.

Sandris, men så ska det inte vara. Vi ska komma till rätta med hur vi kan och ska lösa detta. Vi får hjälpas åt lite.

Essi 73. Ja jag tar gärna hennes nummer. skicka det privat till mig, det är dumt att namnge personer i forumet. Akupunktur tror jag på, men det är som du skrev riktigt dyrt...

Allihop.
    Jag ska som jag skrev börja röra på axlarna mer. Att lyfta dem och armarna, flaxa fram och tillbaka och helt enkelt leda upp det lite, så att det blir lite mjukare.
    Berättar för er hur det går.

• Anonym (Ida)

Såhär känner jag också!!
    kan man få yrsel av detta också?

• Mayjel

Jag fick ofta huvudvärk efter att jag börjat dricka energidryck varje dag. Värken kom oftast smygande då det var väderomslag och regn låg i luften. Denna huvudvärk försvann ett tag efter att jag slutade med såna drycker. Det är lätt att dra ett samband därav, bara ett tips.

• Anonym (A)

Tar du värktabletter regelbundet kan det utlösa huvudvärk och bli en ond cirkel.

Svar på tråden Är det någon som har ont i huvudet ofta?