Kan inte tro svaren i inläggen ovan. Lever ni i en fantasi? Jag bodde cirka 4 år i ett av uddevallas dyraste husområden och vantrivdes något så in i h?. var ska man börja?
Människorna? Otrevliga, obildade och relativt missunnsamma. Min adoptivsyster har aldrig blivit så illa bemött som i Uddevalla.
Kommunens ledning, personal och politiska styrning: här finns inget som andas kompetens. Efter mina fyra år kan jag lätt konstatera att Sveriges sämsta och minst engagerade skatteavlönade - ja dom är alla samlade i Uddevalla. Vi har både fått hem känsliga personuppgifter till andra av misstag (som kommunen efter anmälan från oss inte ens kunde erkänna att det var brott mot gdpr). i bottenskrapet av listan över Sveriges sämsta grundskolor, socialtjänst och den typen av ansvar ska vi inte ens prata om - kommer artiklar hela tiden om hur skatteavlönade fifflar och blir avskedade på dagen och annat idiotiskt. Tex nu senast blev samtliga ordinarie i hemtjänstens nattpersonal avstängda från sina tjänster pga hot, droger, tystnadskultur osv.
Politikerna? Kommer inte nämna namn men här sitter endast folk som är intresserade av enkla pengar och snabba arvoden. jag skäms över nivån!
Stan i sig är dödstråkig och enormt ångestframkallande. Att ovan skribenter slår sig över brösten kring torp säger allt. Om det enda man kan lyfta med en stad är dessa opersonliga och tråkiga galleria som oftast är folktom och där man ogärna går in i butiker för personalen gör allt för att något ska hända - dvs att du ska handla - säger allt.
Jag fattar att man gillar Uddevalla om man kommer från andra hålor som tex Munkedal. Men att flytta från en stad som Uppsala - jag säger bara att du nog förlorat vettet. Åk dit offseason och se nyktert på staden. Det är totalt förfallet.
Hit flyttar och bor folk som antingen är okunniga eller inte har bättre alternativ. Och kryllar av pensionärer (ej dåligt men de som kan flyr därifrån). Jobb kan du glömma om du inte är en enkel knegare. Är du akademiker och vill ha ett rimligare jobb är det endast pendel till GBg som gäller - värt 2,5-3 tim per dag?
Kultur, meningsfull fritid, träning? Glöm och glöm. Vår dotter stod i kö till Kulturskolan i 2,5 år för att komma in på dans. När vi väl fick en plats hade hon tappat intresset.
Och värst av allt? Alla droger. Det blev så mycket värre med tiden som vi bodde där. Enorma drogrelaterade problem och den som hävdar annat är blind. Pga hamnen smugglas stora mängder in och vår kompis som jobbade där berättar om ett arbetslag som ser mellan fingrar. Detta ser man direkt konsekvenser av i stan kvällstid. går man en morgonpromenad med vovven är det inte ovanligt att ramla över sprutor och annat bland buskarna.
det finns dessutom ingen industri kvar. Så föreställ dig vad som händer med en stad som florerade och blomstrade - och när industrin stängde ner så ersattes detta inte av något - så allt har förfallit.
enda plusset är naturen. Men det är svårt att njuta av den när innehållet och människorna är ruttna.
Samt det värsta av allt: en av Sveriges mest riskabla områden att bo i pga översvämningsproblem. För cirka 5-10 år sedan hade kommunen storslagna visioner om expansion och bygga vid hamninloppet. Man drog dit Gert Wingårdh - ni kan tänka er alla saftiga fakturor till höger och vänster för detta spektakel som pågick i flera år. Man lät trycka enorma digitala planscher som skulle visa alla kommande planer. Sen BOOM kommer försäkringsbolagen och säger att dom vägrar försäkra dessa fastigheter pga översvämningshoten.
Så absolut - flytta du dit