• frustrerad

presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?

Min man och jag har inte riktigt samma uppfattning om någonting vad det gäller de olika barnen. Han har barn sedan tidigare och likadant jag. Sedan har vi gemensamma barn med.
    Vi har stretat i flera år nu, men en sak kommer vi inte nära alls.
    Han är nog en typisk skild pappa som haft barnen varannan vecka. Han har väldigt loj inställning till barnuppfostran. Det har inte jag. Det är så synd om hans barn, och han kan inte kräva någontig eller skälla på dem
    Jag har varit själv med mina barn och haft bra koll. Jag är krävande bestämd men relativt rättvis mot alas barn, försöker i alla fall.

Till saken hör att min mans fd och han har delat på alla kostnader.
    Min fd och jag delar ingenting mer än underhållet jag får.

Till frågan.
    Hans barn bor på två ställen, har dubbelt av allt, samt dubbla gåvor vid födelsedagar och jular. Stora gåvor från bådas släkter. Sparande osv.

Mina barn har bara mig, och mina föräldrar. Min fd finns inte alls eller hans släkt, inte min heller för övrigt.

Min man anser att vi ska ge barnen pengar i födelsedagspresenter. 50 kr för varje år. (största sonen 18 år, minsta 1 år ) Det ska vara lika för dem.

Jag opponerar mig och anser att mina barn bör ha dubbel peng eftersom de faktiskt bor här hela tiden.

Vad tycker ni?

Har luslästt hela internet i 2 dagar nu, hittar ingen med samma fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-31 18:28:39:
    50 kr per år de fyller alltså, inte 50 kr per födelsedag. 18 åringen fick nu alltså 900 kr när han fyllde år.

• Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?
  • årstider

Ess: Det är ju barnet som äger presenten/det självköpta! Inte ska det finnas "saker jag äger hos mamma" och "saker jag äger hos pappa", tycker jag. Jag tycker styvpappans reaktion är lika oförstålig som om han skulle ringa till sitt bonusbarns bästa kompis´ förälder och kräver att de inte ger sitt barn mer i presenter än vad han har råd med att ge till sina barn...
    Någonstans måste det ju vara stopp! (Men förmodligen är det inte lätt att få honom att fatta detta, eller, Fru Mi?)

Visst kan barn blir avundsjuka på vad andra barn har, inklusive syskon/styvsyskon o dyl men underskatta inte barnets förmåga att förstå: prata med de om det. Säg t ex att vi inte har råd med sånt. Eller förklara att ni prioriterar annorlunda vad pengarna ska läggas på. Förklara att det blir skillnad eftersom alla inte har samma förälder! Barnet måste inte nödvändigtvis uppfatta att det är mindre värd bara för att det inte alltid får exakt lika mycket. Och glöm inte tidsperspektivet: "Det jämnar ut sig på en fjortonårsperiod" brukar vi säger här med ett leende.

Mina två sladdsyskon har fått mycket mer "lyxgrejor" under sin uppväxt - för att mamma och pappa har det mycket bättre ekonomiskt nu. Och?

Ge alla barn "lika mycket" uppmärksamhet. Det räcker långt!

• deleinej

Vi ger inte pengar, vi räknar inte pengar, vi ger det dom behöver/vill ha i mån av pengar och utrymme.
    Vi planerar i förväg så det inte ska bli en extrem chock rent ekonomiskt.
    Vad deras mamma ger är HELT ovesäntligt.... Har INGEN betydelse.

• Tindra75

Hej TS!

Här bor mina barn 50% hos oss. Min sambos bor varannan helg (än så länge). Våra barn är i samma åldrar. 5, 5, 8 och 9. Sen har vi en liten gemensam. Vi ger till jul ala barnen för ca 500kr. Sen fick tjejerna som är större lite mer ett år. ett annat fick grabbarna mer.
    Vi gör likadant till födelsedagar.

Men sen brukar det nog vara så att mina får lite mer saker där emellan. Åker vi till stan för att handla kläder så kan de ju få köpa sig en kul leksak som de spanat på länge. Sen får de ju vecko peng hos mig. Så då får ju mina som är lite mer hos oss lite mer.

Men vi betalar ju underhåll till mamman och i det är faktiskt leksaker oxå med räknade lite. Så vi hoppas och tror att de får lite mer grejer där och vecko peng.

• Ess

Årstider- Jag tycker som du men nu har ju styvpappan sagt bestämt nej till dyra saker och kör man över honom så lär det bli bråk och slitningar i den familjen.

• mina småklimpar

jag tycker att det ska vara lika för alla barnen oavsett om dom bor heltid eller inte.Min sambo o jag har en varsin pojk från tidigare förhållande o en gemensam son på 6 månader.Min son bor heltid hos oss o träffar knappt sin pappa alls.Medans min sambos son bor halva veckan hoss mamma o halva hoss oss.Jag skulle aldrig ge mina barn mera paket o pengar o.s.v.Det som han får hoss mamma stannar ju där så min pojk behöver aldrig bli avundsjuk.skulle aldrig göra skillnad på dom när det gäller o få något.Däremot får ju min självklart godis o äta ute när sambons son är hoss mamma.

• lena ekman

Hos oss får barnen lika mycket av oss oavsett det är min mans barn eller vprt gemensamma. Vi mättar mun efter matsäck och ger så mycket som vi har råd med. Ca 500 kr när de fyller år och 1000 kr var i julklappa, vi ger inte pengar uten presenter och presentkort. Nu när treåringen fyller år idag får hon lite mindre men då har vi precis köpt en ny bilstol så det jämnar ut sig. Vad de andra får hos sin mamma är mammans ensak och det räknar vi inte in. Lilltjejen får ju saker av oss när hon är ensam med oss varannan vecke (ja inte varje vecka men ni förstår nog vad jag menar...) så jag tror inte att det anses som orättvist.

• lena ekman

Angående att ha hos mamma och hos pappa, det barnen köper själva får de ta emellan men julklappar osv det stannar, mest för att det funkade inte när de glömde osv...

• godisälskaren

Hos oss spelar det ingen roll vem som har köpt sakerna. Vill sonen ta sitt playstation och hellre ha det hos pappa så får han det, det är ju hans, inte mitt, fastän jag köpt det.

• j77

Jag tycker att det är viktigt att man inte gör skillnad på barnen och enligt min åsikt gör man skillnad på barnen om man ger dubbelt till några och vanligt till andra. Det är ju vad ni ger och inte vad andra ger som räknas tycker jag. Om jag och min sambo skulle få barn så skulle jag inte vilja att vi gjorde skillnad på dem. Men sen kommer de ju att få olika mycket eftersom de har olika många mor och farföräldrar som ger dem saker.

• j77

Har läst igenom resten av tråden nu och vill tillägga att din man har en tråkig syn på att du inte får ge dina barn något extra. Det måste ju inte vara millimeter rättvisa i vardagen. Mitt tidigare inlägg gäller presenter. Jag och min syster har alltid varit noga med att vi fick lika i present av tex mamma fick vi kanske 100 kr i födelsedagspresent och hade jag då upptäckt nästa födelsedag att jag fick mindre än vad min syster fick så hade jag blivit jätteledsen. Men att mamma köpte nya jeans till henne när hon behövde det var ju inget konstigt. Jag kanske inte behövde jeans just då.

• Sofi 79

Hej!
    Har inte orkat läsa alla svar, så du kanske fått samma redan...
    Men kan ni inte göra som med veckopengen? Att om ni ska ge pengar till bonusbarnen så betalar deras mamma hälften och ni hälften? På så vis får ju alla barnen lika mycket även om det kommer ur olika kassor.

• agtiwi

Det ska vara lika oavsett om de bor jämt eller 2 ggr om året. Ens barn är ens barn, har man valt att leva med någon som har barn får man ta seden. Skulle aldrig acceptera att det ska vara olika här för att min son bor här 4-5 dagar mindre per månad än vad flickorna gör. Ska vi då räkna 5 dagar gånger 12 och se vad det blir i pengar och sedan dra ner det på julklapp eller present. Löjligt...

Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?