• jossefina

    Filmjölk i Finland?

    Semestrade med familjen i Sverige i somras. Vi blev förtjusta i filmjölk. Kan nästan säga att jag fick abstinens efteråt.
    Vet nån om det säljs svensk filmjölk i Finland?
    Eller något motsvarande ???

  • Svar på tråden Filmjölk i Finland?
  • jossefina

    Ok. Det är många här som inte förstår vad jag är ute efter

    Finländska butiker är fulla av mjölkprodukter som fil, yoghurt, surmjölk osv.
    Det finns skilda hyla-produkter för laktosintoleranta, men de flesta sorter är helt vanliga.
    Jag kan köpa 10 olika sorters fil här, men får inte det jag söker: smaken och konsistensen.
    Kan det vara så att bakterierna som används vid filtillverkning inte är de samma i Finland som i Sverige?

    Jag är väl för kinkig. Tycker bara att kan man få allt annat i affärerna, så varför inte filmjölk?
    De flesta finländare föredrar säkert fil som smakar finskt fil.
    Det är bara jag som har fått svensk filmjölk om bakfoten.
    Jag får göra som Monstermamman tipsade: höra mig för om det går att ta in för min skull

  • Sannah

    Jag aldrig sett filmjölk i Finland när vi varit där, bara piimä.
    Själv kan jag få abstinens när jag tänker på just piimä Flört
    Det går liksom inte dricka filmjölk till maten,....är inte alls samma smak eller konsistens som piimä ju Fundersam


    // Sanna
  • Nanna5788

    Surmjölk/piimä och filmjölk är i själva verket samma sak: de tillverkas av samma råvaror genom en likadan process. På vissa orter i Sverige används fortfarande båda benämningarna, surmjölk och filmjölk, om samma produkt. Däremot kan det skilja mellan enskilda märken. Valios piimä är till exempel väldigt annorlunda än Arlas filmjölk! Lycka till på filmjölksjakten. Mvh, ännu en filmjölksgillare

  • Nyfikna72

    Att processen är lika behöver ju inte betyda att produkten är likadan.......filmjölk som vi känner den är en väldigt svensk produkt och allt svenskt finns ju inte utomlands av lika naturliga skäl som allt utländskt inte finns här.

  • Bibbidi
    jossefina skrev 2006-09-07 11:06:56 följande:

    Ok. Det är många här som inte förstår vad jag är ute efter

    Finländska butiker är fulla av mjölkprodukter som fil, yoghurt, surmjölk osv.
    Det finns skilda hyla-produkter för laktosintoleranta, men de flesta sorter är helt vanliga.
    Jag kan köpa 10 olika sorters fil här, men får inte det jag söker: smaken och konsistensen.
    Kan det vara så att bakterierna som används vid filtillverkning inte är de samma i Finland som i Sverige?

    Jag är väl för kinkig. Tycker bara att kan man få allt annat i affärerna, så varför inte filmjölk?
    De flesta finländare föredrar säkert fil som smakar finskt fil.
    Det är bara jag som har fått svensk filmjölk om bakfoten.
    Jag får göra som Monstermamman tipsade: höra mig för om det går att ta in för min skull


    Är det något speciellt märke på filen som du letar efter som inte finns i Finland?
  • Bibbidi
    Nyfikna72 skrev 2017-02-28 18:05:50 följande:

    Att processen är lika behöver ju inte betyda att produkten är likadan.......filmjölk som vi känner den är en väldigt svensk produkt och allt svenskt finns ju inte utomlands av lika naturliga skäl som allt utländskt inte finns här.


    Fast Finland är ju så nära "icke-Sverige" som man kan komma. Jakobsberg, som ts skrev att hon ofta handlar i, är ju tvåspråkig (finska och svenska).

    Tycker de borde ha "vanlig" fil där. Tungan ute
  • Nyfikna72

    Vanlig fil är en svensk grej..........varför måste de ha svenska grejer i finland? Då borde väl vi ha mycket finska matvaror då?

  • Jensku
    Nyfikna72 skrev 2017-02-28 18:26:52 följande:

    Vanlig fil är en svensk grej..........varför måste de ha svenska grejer i finland? Då borde väl vi ha mycket finska matvaror då?


    Finland var del av Sverige i 600 år... Vi har många gemensamma saker t.ex i matväg... Vet du inte det?
  • Jensku
    jossefina skrev 2006-09-07 11:06:56 följande:

    Ok. Det är många här som inte förstår vad jag är ute efter

    Finländska butiker är fulla av mjölkprodukter som fil, yoghurt, surmjölk osv.
    Det finns skilda hyla-produkter för laktosintoleranta, men de flesta sorter är helt vanliga.
    Jag kan köpa 10 olika sorters fil här, men får inte det jag söker: smaken och konsistensen.
    Kan det vara så att bakterierna som används vid filtillverkning inte är de samma i Finland som i Sverige?

    Jag är väl för kinkig. Tycker bara att kan man få allt annat i affärerna, så varför inte filmjölk?
    De flesta finländare föredrar säkert fil som smakar finskt fil.
    Det är bara jag som har fått svensk filmjölk om bakfoten.
    Jag får göra som Monstermamman tipsade: höra mig för om det går att ta in för min skull


    Var bor du? I Larsmo på Strandis och Pias Livs har de i många år sålt falukorv, fil mm. Ring och hör med dom?
Svar på tråden Filmjölk i Finland?