• Cissela

Hur mycket får din tonåring i månadspeng?

OBS! Gäller tonåringar på högstadiet! På gymnasiet så är oftast förutsättningarna annolunda. Motivera gärna varför ni ger en viss summa.

Mina barn tycker att de får får lite, de får 400 kr/månad och det ska räcka till telefonkort, tidningar, godis och liknande. Kläder, träningar, idrottsaktiviteter står vi för.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får din tonåring i månadspeng?
  • Linda1976
    imperia72 skrev 2006-09-22 18:44:45 följande:
    Min älsta som är 14 får 200 kr, sen får hon jobba ihop mer om hon vill ha det
    Va? 200:- räcker ju inte till nåt nästan i dagens läge? Eller vad ska de 200:- räcka till?
    A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • spikeygirl

När jag gick i högstadiet fick jag 950 kr i månaden (vilket var hela barnbidraget på den tiden). Det fick jag från dess att jag fyllde 13, och jag upplevde det som att alla mina vänner och bekanta också fick hela barnbidraget själva.

Det skulle räcka till kläder, smink och datorspel. Biobesök, tidningsprenumerationer, godis och utemat betalade mina föräldrar.

• sleeping sun

Detta är föreningssparbankens rekomendationer:

7-12år:
    790 kr8100 kr9120 kr10130 kr11160 kr12190 kr

13-19år
    13360 kr14450 kr15580 kr16780 kr17950 kr181 020 kr191 070 kr

• spikeygirl

Oj, fsb rekommendationer var verkligen i det snålaste laget. Är de medvetna om att man inte får så mycket alls för en hundralapp i dagens läge?

• Cissela

Jag är faktiskt förvånad över hur mkt pengar era tonåringarna får... fast vi har ju tre tonåringar så då blir det mkt pengar om man skulle ge dem hela barnbidraget... sedan har de en mkt dyr hobby som kostar ca 2500/ungdom i månaden.

• Cissela

Om man räknar in deras hobby så får de faktiskt 3000/ungdom i månaden... kanske man skulle påpeka när de tycker att de får för lite.

• Snutte83

När jag gick på högstadiet fick jag hela barnbidraget. O av dom så sparade jag 150kr/månad till en moppe. Fick köpa kläder o sånt. Men inge mat el. hyra. Räckte de inte te kläder så ställde mamma upp såklart...
    Men då e jag en sladdis, så mina syskon hade flyttat hemifrån för flera år sen.

Jag är inte stark, jag försöker bara överleva vardagen
  • The Bumblebee
    Linda1976 skrev 2006-09-22 18:49:53 följande:
    imperia72 skrev 2006-09-22 18:44:45 följande: Min älsta som är 14 får 200 kr, sen får hon jobba ihop mer om hon vill ha det Va? 200:- räcker ju inte till nåt nästan i dagens läge? Eller vad ska de 200:- räcka till? A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
    Jag har aldrig fått månads- eller veckopeng. Inte ens 200 kr alltså  (som du fasar över att det är så lite).

Men jag var aldrig utan pengar! Utan jobbade ihop mina fickpengar själv. Behövde inte betala för kläder eller resor eller så - men godis, bio etc. (men hade det krisat vid ett biotillfälle, hade jag fått pengar till det oxå) Om jag skulle iväg och shoppa (kläder) så fick jag pengar då.
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Lorina

Min 13 åring får pengar när han behöver! Vi köper allt till han och det är sällan han vill ha något extra.

• Linda1976

Bumblebee: Så ifall du inte jobbade, så hade du inga pengar till nöjen? Det kommer jag aldrig att kräva av Alice. Hon ska sätta skolan som nr 1, och då finns det faktiskt inte så mycket tid över.
    Det är ju inte så att jag kräver av mig själv att ha 2 jobb, för det skulle det ju vara för dottern. Jobb nr 1 är ju skolan och sen ett jobb till. Nope, så kommer det inte att bli. Möjligen sommarjobb i gymnasiet, men inte i högstadiet.

Men men... som vi säger i föräldrabranschen "Det är ju olika"

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • imperia72

Linda 1976:

Ja de får jobba till sig mer pengar....jag är ganska frikostig med hur de får betalt, vill de ha nåting typ ett par byxor eller så, så kanske hon får diska och damsuga så har hon dem sen... hon brukar hamna på ca 1000 kronor i månaden och då gör hon nog inte mer än andra barn i den åldern gör hemma, men jag vill få in att man måste jobba för det man vill ha

• imperia72

Hmmm insåg att det såg ut som om hon fick göra det utanför hemmet men så är det alltså inte

• lane

Jag är snart 14 år och är ett ensamt barn. jag får hela mitt barnbidag. kan inte tro vad de andra tonåringar får nuförtiden! om jag var de skulle jag tjata och inte prata med min mamma tills hon ger uppGråter jag brukar inte städa för att  få pengar men jag brukar bara städa mitt rum   (varje gång mamma städar rummet brukar jag ej hitta mina saker) hon  betala allting för mig, kläder,mobilräkning mm. brukar till och med köpa till mig godis( bara när hon är med mig) Glad  men jag brukar inte gå på bio(ej intereserad)  inte heller hyra filmer( jobbigt att sitta och kolla i flera timmar)       . och när jag käper kläder brukar jag inte leta efter nån slags märke.  jag får jätte mycket pengar över som jag kan spara. så jag tycker att 400 hundra är lite  men det beror på familjens ekonomi

• PCOskruttan

Sambons 14-åring får 200 kronor i månaden. Det ska räcka till läsk, godis, småsaker han vill köpa och nöjen.
    Vi betalar kläder, mobil, busskort och familjeaktiviteter. Han gör aldrig av med allt "för tidigt" ..

• Lindis1974

Barnbidraget minus hans mobilräkning. Brukar vara ca 150:-
    För det köper han kläder bio fika busskort etc Han är galet ekonomiskt och köper inget onödigt. Sparar ganska mycket för att köpa dyrare saker som en ny gitarr eller tennisracket.

Svar på tråden Hur mycket får din tonåring i månadspeng?