• Yla

Kattägare, vaccinerar ni era katter??

Jag blir så förvånad över hur många som INTE vaccinerar sina katter.. Att vacc. sin hund är en självklarhet, men inte katten.. Varför?
    Jag hör allt oftare att folk inte gör det för att katten är en inne katt och då behövs dom inte vaccineras... VA???
    Men det är nästan viktigare då det är en inne katt, då dom är "känsligare" för bakterier eftersom dom lever i mer skyddad miljö.. än vad ute katten gör..
    Nä, kom igen vacc erakatter...

• Svar på tråden Kattägare, vaccinerar ni era katter??
  • Rigor

Jisses, jag är helt oinsatt i detta med vaccination av katter. Vi har matat en stackars övergiven kisse sen i juli, och jag har just begripit att man kanske måste se till att stackarn får maskas av och får lusmedel i pälsen. Kan nån förklara lite enkelt vad man vaccinerar mot och när man ska göra det lämpligast?!

• Grisling

Bältan:
    Kattpest och kattsnuva är de vanligaste vaccinationerna har jag för mig. De brukar få en grundvaccinering som kattungar (kan inte exakt vilka veckor) och sedan ska de ofta uppdateras en gång om året eller så, om inte veterinären säger något annat som i mitt fall. Det är skillnad på hur "noga" det är på olika katter, min innekatt behöver ju inte ett lika avancerat/säkert skydd som en utekatt. Sedan är det ju avmaskning med jämna mellanrum och kolla päls/hudparasiterna som du nämnt. Passa gärna på att ta ett blodprov hos veterinären också för att kolla lite värden; han kanske har något annat besvär som inte syns.

Jättebra att ni rår om en stackars övergiven katt! Vissa säger att man aldrig ska mata en övergiven katt, andra att man ska mata den om man tänker fortsätta. Jag sällar mig till de senare. Får han komma in hos er nu till vintern? Det verkar ju som om han har "adopterat er"

• LillaFlingan

grundvacceringen är 2 gånger med 3-4 veckors intervall, sedan inom 1 år igen.

Majsan70:
    att vaccinera mot FIP gör varken till eller från.
    det är coronaviruset som KAN orsaka mutation som leder till FIP.
    FIP är ALLTID individuellt.

Det råder alltid delade meningar om huruvida man skall vaccinera med avdödat eller levande. Jag har vaccinerat mina vuxna och de 2 kullar jag har haft hittils med levande vaccin, inte en reaktion har de fått, inga biverkningar heller.
    Medans jag har hört om ena riktiga skräckexempel där kattungen blivit rejält sjuk av det levandet vaccinet.

Alla veterinärer har inte avdödat vaccin hemma heller, utan det är oftast en beställningsvara.

Sveraks regler är som så att man skall vaccinera mot kattsnuva&kattpest först grundvaccination, sedan inom ett år, sedan är det vartannat år.
    dessa regler har även gått igenom som dispens i norge.

(jag ställer ut mina katter relativt regelbundet så lite insatt är man ju!) :)

och svaret är Ja! på TS fråga, självklart vaccinerar och idmärker och avmaskar vi våra innekatter. :)
    (avmaskning 2 v före vaccination. )

• Aiwendil

Japp! Min Trolla är vaccinerad
    En självklarhet i mina ögon

• Majsan70

Lilla Flingan

Vi´har diskuterat det här med FIP förut tror jag. Jag vet att det är för coronaviruset, men det kallas för FIP när man beställer den. O jo det har en viss effekt, det stärker immunförsvaret o på sikt kan man kanske få ner antalet insjuknande i FIP.
    Men det är delade åsikter beroende på i vilken region man bor.

• Mizuki

Självklart vaccinerar jag mina älsklingar, de är bland det viktigaste jag har.
    Jag skulle inte kunna leva med mig själv om något hände med dem bara för att jag inte hade tagit mitt ansvar.

• 201201232

Vaccinerar vart annat år.

• bluemountain

Självklart! Vaccinerar och försäkrar min ögonsten! Har precis öronmärkt henne också för om 11 månader (huset blir klart då *lääängtar* )finns större risk för äventyr utanför hemmet.

• kissemjao

Ja, givetvis vaccinerar vi, försäkrar och har också öronmärkt unge herr Mjao. Vår kise går ute en del, så han prepareras också med Frontline i nacken, mot fästingar och ohyra.

• Rigor

Grisling:
    Ja, Lilkissen har hittat "hem" till vår sommarstuga. Vi trodde att hon var en 4-5 månaders kattunge första gången vi stiftade närmare bekantskap med henne. Hon har skymtat till som ett svart streck i skogskanten ett par gånger innan, väldigt skygg. Men så en dag satte jag mig på gräsmattan och lockade på henne och efter en stund kom hon och purrade och ville sitta i knät.

Pytteliten och urmager, långa taniga ben, lång smal svans som bar bruten på två ställen. Benknotorna stod rakt ut genom en blek och tussig päls. Jättehungrig var hon och åt som en liten vargunge. Såg då att hon hade kattungar (!) "sugmärken" på magen... Under flera veckor dök upp på morronen och åt och solade och myste hos oss och på kvällen försvann hon igen. En dag nu i slutet på Augusti hade hon småkissarna med sig, 4 bedårande kattungar, fulla av bus och lek och lika hungriga som sin Mini-mamma. Och nu har vi 5 små liv att ta vara på.

• cåbra

Absolut! Var o vaccinerade o Chippade mina 4 kattungar i måndags.
    Gjorde upp det innan med de blivande ägarna så vet jag att det helt säkert blir gjort.

• Filur

Ja, vår huskatt som är 4 mån är både vacc, chippad och försäkrad.

• Susanne Gerstel
    Det är viktigt att även innekatter vaccineras, då de i motsats till utekatter inte utsätts för naturlig smitta som kan underhålla en viss immunitet. En oskyddad innekatt kan insjukna, genom att man själv dragit hem smitta via avföring och urin som kan ha fastnat på skorna.

Svar på tråden Kattägare, vaccinerar ni era katter??