• skatti

"Allergiska" mot varann?

Vet någon mer om det? Alltså när mannen och kvinnan inte är kompatibla, jag har hört talas om det, men att det tydligen är ovanligt. Har också hört att man inte upptäcker detta förrän vid IVF, om ens då. Funderar mycket på varför min man och jag inte kan bli gravida, då det gick så lätt med mitt ex....
    Någon som har erfarenhet, fakta m.m?

• Svar på tråden "Allergiska" mot varann?
  • Maxie

skatti: byt omedelbums gyn. Slösa inte tid och pengar hos en sån som han. Det finns bättre att gå till.

• Bliglin

Ursäkta, men vilken otroligt korkad läkare du måste ha råkat ut för Skatti! Hur kan man bara säga att det KAN finnas missbildningar (antar han menar sammanväxningar) utan att ta reda på det.
    Du skrev i tidigare inlägg att ni kollat allt och blivit förklarade oförklarligt barnlösa... men nu får jag intrycket att ingen gjort en kontraströntgen på dig? Begär att få en kontraströntgen gjord så får du ju direkt veta om du har sammanväxningar. Det kan ju också vara så att dina äggledare "slammat igen"
    (obs mitt eget uttryck) och att du sedan genast kan bli gravid sedan äggledarna spolats upp av kontrastvätskan...

Men tycker att det är fruktansvärt om läkare påstår att man är oförklarligt barnlös utan att de ens kollat upp allt och gjort de undersökningar som ingår i en normal utredning. Stå på dig i så fall!

• skatti

Jo, men jag har gjort kontraströntgen, och den var bra!
    Nu när jag tänker på det så borde jag stått på mig och frågat vad han menade med missbildningar.. men man var rätt tagen när han talade om att det absolut inte fanns nåt att göra, bara vänta på IVF. Jag menar , man vill ju helst slippa gå igenom IVF. Är det dessutom pengar det handlar om så borde man väl försöka med allt innan det går så långt som till IVF, det är ju riktigt kostsamt. "Det är bra att det är så långa väntetider, för det är så många som blir gravida på naturlig väg under tiden" Så sa han! Ska försöka få tag på en annan gyn imorgon!

• Hjördan

Jag håller med, det där låter ju som en riktig dunderklåpare. Bort med sånna!!! Leta ngn ny, det kan ju i allfall inte bli värre. Jag blir så arg på sånna där läkare, det känns som att dom intelligensbefriar oss tjejer totalt när de kommer med sånna otroligt dumma kommentarer... Förlåt om jag låter arg men det är jag nog också
    Kram och lycka till skatti!!!

• Lundby87

Min Bms teori är att detta är bara en myt.

Detta med att man kan försöka länge är vanligt men inne på fl får man fel bild som dom som lyckas snabbt sticker ut mest och man sätter press på sig sj.

• Bliglin

Emmmi: Vad tror din barnmorska(?) bara är en myt? Detta med "allergi mot varandra?"

I så fall tror jag att din bms är ute och cyklar... och pratar om sådant hon inte vet.

Inte för att det handlar om allergi i vanlig bemärkelse utan om att kvinnans immunförsvar bildar antikroppar mot mannens spermier. Det är till och med ganska vanligt (om jag förstått saken rätt). Fast i de flesta fall så förhindrar det inte graviditet och kvinnans immunförsvar vänjer sig allt mer vid dessa "främligar" med tiden. Men i vissa fall så gör det inte det, och då måste man få hjälp.

• Hjördan

Jag läste en artikel på nätet som var intressant. Handlade om att en graviditet i sig är det enda exemplet på när transplantation egentligen fungerar fullt ut. Det handlar ju om att celler från en annan människa ska accepteras av mammans immunförsvar, och att egentligen vet nog inte forskarna hur det kommer sig att det inte stöts bort varje gg.Lite intressant tanke.. och för mig låter det ju som att det kanske faktiskt är svårare för vissa par just därför, kanske inte alla passar riktigt lika lätt ihop kemiskt/genetiskt och man får kämpa lite mer. Som Biglin skrev hoppas jag att kroppen kan vänja sig vid partnerns celler så det funkar efter ett tag i allfall!

• Hatter

Jag har hört talas om det. Läste i en tidning eller nått, minns inte. Det stod iallafall att fertilitet är en SKALA, vissa ligger högt på skalan, andra i mitten och andra lågt...och vissa kan inte bli gravida alls. En person som ligger lågt på skalan kan bli gravid med en partner som ligger högt...men sedan ha svårt om de träffar en ny partner som kanske också ligger lågt. Det kan vara frustrerande för ett par där båda haft barn i tidigare förhållanden men inte verkar kunna få barn tillsammans.

Så en man och en kvinna kan båda kunna få barn med andra partners, men inte med varandra om de båda ligger lågt på "skalan". De är alltså inte kompatibla. Detta kan vara mycket svårt att upptäcka eftersom de båda egentligen är fertila, bara inte med varandra.

• Hjördan

Det är ju hårt att höra nå´t sånt, tänk om det är så i vårt fall. Då är det ju kört. Och man vill ju inte tänka tanken att om man testade med ngn annan så kanske det skulle funka direkt...

• Hatter

Heh...tror nog inte ens partner skulle uppskatta om man "testade" med någon annan!

• Hjördan

Nej verkligen inte, det är ju absolut inte något jag menade att göra utan det är mest en skrämmande tanke...

• Lundby87

Detta va så jag tolkade henne så kan ju lika väl vara jag som är ute och cyklar.

• mgus

Hej. Det känns ju verkligen inte bra om det är så. Men i princip om man har prövat allt och verkligen vill ha ett barn men kanske inte vill adoptera, så skulle det kunna gå med donator innsemination? Får man göra det fast att det inte är några fel på mannens spermier?

• Hatter

mgus: om det är så att fertilitet ligger på olika skalor så borde det rimligen kunna gå med spermadonation. Det skadar inte att fråga på kliniken. Saken är den att fertilitet nog är mycket svårt att mäta. Man vet då inte om donatorn ligger högt eller lågt. Kanske man borde samla in sperma från sexbarnspappor endast? ;)

• mgus

Hatter: Ja, de borde ju ligga högt på skalan.

• midsomer

Jag trodde att det hade mer med våra olika kromosomer att göra än sekretet. Jag vet att man kan kolla upp sånt här i andra länder men det är enligt lag förbjudet i Sverige. Nyligen gjorde dom ett sånt här test på par som skulle göra IVF på Carlanderska. Men det var i forskningssyfte som dom hade fått dispans att göra detta då.

Om inte annat kan man ju spara en massa tid och tårar om man visste.

• skatti

Hsr äntliern fått tid hos en annan gyn, Helene på kungsgatan som så många rekommenderat här på FL! Ska stå på mig och kräva Pergo!
    Tack för all uppmuntran och allt stöd!

Svar på tråden "Allergiska" mot varann?