• Pellinell

Står du för Voltaires ord?

Väldigt många här stoltserar med Voltaires ord i sin presentation; "Jag hatar dina åsikter men är beredd at dö för din rätt att uttrycka dem". Frågan är hur många som verkligen gör det. Är ni beredda att dö för att nazister skall få gapa att judar skall utrotas? Är ni beredda att gå i graven för att Mona Sahlin skall få säga att det är häftigt att betala skatt?
    Naturligtvis är det principen som är det intressanta; yttrandefriheten är värd att försvaras med näbbar och klor, men tolkar man uttrycket mer bokstavligt blir det inte mycket substans kvar av det. Så upp till bevis; ni som talar med Voltaires tunga.
    Själv tycker jag att yttrandefrihet är enormt viktigt, men jag är inte beredd att dö det allra minsta för att puckon skall få gasta ut sina dumma åsikter. Därför skulle jag heller aldrig skriva denna rad i min presentation, för man skall stå för det man skriver.

• Svar på tråden Står du för Voltaires ord?
  • Xerxez

Själv kör jag efter:

alla människor är konstiga utom du och jag.
    till och med du är lite konstig...

• listo

Om det kom till ett läge där vi stod inför hotet om indragen yttrandefrihet så kan jag inte med säkerhet säga att jag INTE skulle ge mitt liv för att försvara den.

• Aaliyah

Ilsa; men det ska finnas lagstiftning som begränsar yttrandefriheten i alla fall då? Med en obegränsad yttrandefrihet skulle man väl också ha rätt att uppmana andra att begå brott?

• lillagryn2

ok, min tes är "alla som generaliserar är idioter"

• Trinity78
    Xerxez skrev 2006-10-17 12:54:41 följande:
    Själv kör jag efter:alla människor är konstiga utom du och jag.till och med du är lite konstig...
    *sjunger Thåström*
    Det är ni som e dom konstiga, det är jag som e normal...
    Vilken färg har själen, älskling?
  • IlsaBlackWidow

Aaliyah - Ja en sådan inskränkning av yttrandefriheten är jag med på.
    Att uppmana till brott är ju att begå ett brott.

• Aaliyah

Ilsa; finns det några andra inskränkningar du går med på? Får man skriva att Persbrandt är på behandlingshem när han ligger hemma i sängen?

• IlsaBlackWidow

Aaliya - Det är ju lögn och förtal inte en åsikt.
    Det är väl(borde vara) straffbart att kränka andra på det sättet?

• Fjuppan

Ja, jag skulle inte vilja leva i ett land där jag inte har rätt att uttrycka min åsikt...alltså skulle jag dö för rätten att få uttrycka den.

Yttrandefriheten ger inte nazister rätt att skrika "död åt alla judar" eller liknande (även om det är i förtäckta ordalag) eftersom det räknas som hets mot folkgrupp.

• Aaliyah

Ilsa; visst, men det är en inskränkning i yttrandefriheten. En Expressenreporter får alltså inte skriva vad som dyker upp i huvudet på honom. I Tyskland är det t.ex. ett brott att förneka Förintelsen.

• IlsaBlackWidow

Aaliyah - Jag är inte för en total yttrandefrihet heller.
    Jag vill ha total yttrandefrihet vad gäller åsikter inte frihet att uppmana till kriminella handlingar.

"En Expressenreporter får alltså inte skriva vad som dyker upp i huvudet på honom"

Nej, det är förtal om han hittar på saker om personer.
    Han borde få däremot uttrycka sina personliga åsikter och vill han vara en småsint skvallerkärring så får han skriva att det är hans personliga antaganden.

"I Tyskland är det t.ex. ett brott att förneka Förintelsen."

Det tycker jag är en inskränkning eftersom det innefattar att man inte ens får forska i saken, vill folk undersöka förintelsen eller månlandningar eller annat kontroversiellt så var så god.
    Däremot kanske man inte ska gå ut och säga att det är på ett visst sätt om man inte har fakta att luta sig emot.

• markurell
    Till er som förespråkar Fascism och Kommunism

Det viktiga är inte vem som var först med att yttra dessa ord som idag utgör hela demokratins fundament. Det viktiga är att att vi faktiskt lever efter dem. Yttrandefriheten är inte bara en hörnsten, utan hela demokratins fundament.
    Ni som på Fascisters vis vill ha en selekterad yttrandefrihet a´la Stalin, Lenin, Hitler Pol Pot Mao och andra despoter. (ta med Idi Amin också, fast där svängde det väldigt snabbt med vad som var tillåtet eller ej.) Betänk att såväl Stalin som Hitler var ledare för regimer med er form av yttrandefrihet. I Sovjetunionen och i Hitlertyskland fick man säga vad som helst, med vissa undantag, precis som ni vill ha det i Sverige.
    Med tiden förändras det som är tillåtet att säga. Lars Ekborgs momolog Bunta ihop dom... Skrattade hela Sverige åt för några decenier sedan, nu är den inte tillåten. Att med tiden avgöra vad som får sägas, har alltid förespråkats av Fascister och kommunister.
    Jag som själv står för demokratin, som oavvisligt innefattar oinskränkt yttrandefrihet, har under min militärtjänstövning svurit på att försvara den med mitt liv. Hu många av er andra som skrivit här, har gjort det ?

LEVE DEMOKRATIN 
Svar på tråden Står du för Voltaires ord?