• Lilja07

Vaccinerar ni era katter??

Vi gör det varje år & ser det som en självklarhet, men hur många gör det egentligen? Vi gör det för att katterna ska må så bra som möjligt...

• Svar på tråden Vaccinerar ni era katter??
  • LillaFlingan

Enligt SVERAKs nya regler behöver man bara vaccinera vartannat år. Jag håller på med kattutställningar så därav vet jag om regeln. :)

Jag vaccinerar mina tissar vartannat år:) Mot kattpest och kattsnuva.

Har haft en kattunge som blev sjuk i kattsnuva (calicivirus), trots att hon var grundvaccinerad, och även 4mån gammal.. =(
    Hon blev frisk.. efter att jag blev 9000kr fattigare...
    Försäkringen gällde inte för jag hade precis tecknat den, 10 dar innan.... suck..

Men då hade jag precis varit på utst, och tydligen gick det kattsnuva då.... som jag inte visste om.. =/

• Grisling

Min katt är grundvaccinerad mot kattpest och kattsnuva, och nu får hon "uppdateringar" mot det varannat år.
    Dags till våren igen

• 81a

Min katt är inomhuskatt och jag har aldrig grudvaccinerat henne tyvärr... Har försökt två ggr men hon blir bara sjuk av det så nu har man gett upp hopet

• SweetPearl

Har tre innekatter. Va och vaccinera dom för några veckor sen och vetrinären sa att det är onödigt att vaccinera innekatter vartannat år. Han sa att han skulle skicka en påminnelse om vaccination om 3 år. Men jag vet inte. De får ju bara vaccin mot kattpest/kattsnuva endast då. Vill ju att de ska vara vaccinerade mot båda. Så det blir nog att fortsätta att vaccinera dem vartannat år

• Lallan
    81a skrev 2006-10-18 02:59:11 följande:
    Min katt är inomhuskatt och jag har aldrig grudvaccinerat henne tyvärr... Har försökt två ggr men hon blir bara sjuk av det så nu har man gett upp hopet
    Har dom använnt levande vaccin då? Den gamla sorten ska tydligen vara snällare och funkar bättre för en del.
  • Lilja07

bra att så många gör det tycker jag

• svårt att vara unik

Min veterinär gick ut redan för två år sedan med den nya rekommendationen (= varannat år), men drog sedan tillbaka det för att det visade sig att skyddet inte var heltäckande så länge?!

Mina kissar går ute, så de får vaccin varje år.

• snusan30

Ja absolut, en gång per år bär det iväg med min kisar till veterinären och det är inte populärt kan jag säga.

• AMV

Ska innekatter bara ha vartannat år? Vi får meddelande från veterinären varje år och åker iväg och vaccinerar för kattpest och kattsnuva.

• Mareng

Man ska väl vaccinera dem varje år för du kan ju dra in kattpest och kattsnuva i kläderna även om man bara har innekatt.

• Hjortrongull

Numera så behöver man vaccinera vartannat år.
    Min veterinär är även länsveterinär och har full koll!!

Självklart så vaccineras luddbollarna! :)

• Skärgårdsfru

Innekatter bör vaccineras mot samma saker som utekatter, då innekatter inte blir resistenta på samma sätt som utekatter - så det är faktiskt vanligare att innekatter blir sjuka, eftersom så många struntar i att vaccinera sina innekatter.

Vanligen vaccinerar man sin katt mot kattpest och kattsnuva. Detta görs med ett vaccin som innehåller verksamma komponenter mot bägge sjukdomarna.

Katten grundvaccineras oavsett ålder med två injektioner med 3-4 veckors mellanrum. Revaccinering vartannat till vart tredje år för skydd mot kattpest och för skydd mot kliniskt symtom av kattsnuva gäller revaccination varje år.

Här är en bra länk där ni kan läsa om kattpest och kattsnuva samt hur ofta man bör vaccinera.

www.lackeby-djursjukhus.se/kattpest.htm

• Susanne Gerstel
    Det är viktigt att även innekatter vaccineras, då de i motsats till utekatter inte utsätts för naturlig smitta som kan underhålla en viss immunitet. En oskyddad innekatt kan insjukna, genom att man själv dragit hem smitta via avföring och urin som kan ha fastnat på skorna.

Svar på tråden Vaccinerar ni era katter??