Jag är visserligen på "andra sidan", är inte mamma själv än men har två bonusbarn, men jag hoppas att jag kan få svara i alla fall. Jag har två reaktioner på det du skriver. Dels så har jag full förståelse för att du tycker att det är jobbigt att diskutera privata saker (dina barn och deras barndom och problem är naturligtvis ett väldigt privat ämne) när ditt ex nya partner är närvarande (och hon verkar ju vara närvarande i allra högsta grad...). Men dels så tycker jag att det engagemang som bonusmamman faktiskt visar för dina barn är någonting du skall vara glad och tacksam för.
Jag kan ju ge min bild av det hela. När jag valde att flytta ihop med min sambo så valde jag inte bara att flytta ihop med honom. Jag (tillsammans med min sambo naturligtvis) valde även att bilda en familj bestående av mig, min sambo och hans två barn sedan ett tidigare äktenskap.
I min värld så bryr man sig om varandra och engagerar sig i varandra i en familj. Mina bonusbarn är visserligen inte mina biologiska barn, men de är barn som ingår i min familj och det innebär att jag engagerar mig i dem. Jag gör roliga saker tillsammans med dem, pratar om saker med dem, kramar dem, hjälper dem med läxorna, grälar på dem när de beter sig illa, diskuterar med dem när vi har olika åsikter i olika frågor osv. För mig är detta helt naturligt. Jag skulle aldrig kunna vara en del av ett hushåll som består av två familjer med "mina barn och dina barn". Nu har jag och min sambo en liten bebis på väg och i mina ögon så är detta ett syskon till de två barn som vi redan har i familjen och jag kommer sträva efter att aldrig göra någon skillnad på barnen oavsett vem som är mamma till dem.
Jag vet att mina bonusbarns mamma nog helst hade sett att jag hade hållit mig på 1 km avstånd från "hennes" barn och inte engagerat mig i dem alls. Jag vet inte om detta beror på svartsjuka eller på att hon ser mig som ett hot mot sin egen roll som mamma men jag vet att hon med denna åsikt inte vill vad som är bäst för hennes barn. Barnen tycker väldigt mycket om mig och de respekterar mig och det jag står för, och varken de eller jag har någonsin strävat efter att vi skall ha någon "mamma-barn"-relation, jag är bara en vuxen vän för dem. Vi är oftast en harmonisk och välfungerande familj där barnen verkar trivas, något jag inte tror att de hade gjort om jag istället hade hållit mig på avstånd så fort de är hos oss.
När det gäller utvecklingssamtal och likande så har jag hittills låtit min sambo och hans ex sköta detta själva men jag måste erkänna att jag ibland upplever att det skulle vara intressant att få diskutera vissa frågor direkt med barnens lärare istället för att alltid låta det gå via min sambo. Som sagt så hjälper jag ofta barnen med läxor osv och då uppkommer det ju ibland funderingar och tankar som man skulle vilja diskutera. Dock skulle det inte alls kännas bra för min del att medverka vid ett utvecklingssamtal där även barnens mamma deltar, utan för mig skulle det i så fall få vara så att jag och min sambo tog ett enskilt samtal med läraren och sedan fick mamman ha ett eget samtal med läraren vid ett annat tillfälle. Detta tycker jag känns ganska naturligt att man gör ibland även av andra skäl eftersom det ju kan finnas olika aspekter att diskutera i de olika familjer som barnen bor, har då inte föräldrarna en väldigt bra relation så kan det nog vara svårt att ta upp sådana saker i närvaro av exet, med eller utan nya partners...
Kanske kan en lösning med uppdelade utvecklingssamtal vara någonting som passar er också? På så sätt så slipper du ju känna dig överkörd av att ditt ex nya partner "för allas talan". För övrigt så tror jag att du kanske borde försöka se fördelarna med att dina barn har fått en engagerad bonusmamma. En extra vuxen som engagerar sig i barnen är inget hot, det är en tillgång!