• Knoddas

Snälla tipsa oss om en bra familjebil!

Hej alla!

Jag och min man tycker att det blivit dags för oss att byta bil, men ingen av oss är en hejare på bilar så vi känner oss smått förvirrade i bildjungeln. Är det någon som kan tipsa oss om en bra bil med bl.a. följande egenskaper:

* kombi med gott om packutrymme och bra plats för två bilbarnstolar och samtidigt för två ganska långa vuxna
    * bra drag så man kan köra om utan att bli alltför nervös (som i alla fall jag blir nu med vår Renaulte Megane med 1,6-litersmotor )
    * någorlunda tyst att köra (vi kör ganska ofta långa sträckor och det är jobbigt när det bullrar då)
    * får inte kosta mer än 200 000 kr (har tänkt oss en begagnad bil, ca 1-2 år gammal)
    * trafiksäker, så klart

Vore så tacksam för hjälp från er!

• Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!
  • Dofilus

dave: Jo att Volvo brinner och att de förnekar det är ju välkänt

Dad: Problemen med "oil-sludge" på 9-5:an ska väl vara åtgärdade även på äldre bilar om de är servade?

• Pucke

Jag skulle helt klart välja en Renault Laguna från 04 eller uppåt.
    2.0t motorn på 163hk ger dig säkra omkörning och mycket bensinsnål körning.
    Har tittat på dessa lite grann och dom är generöst tilltagna på utrymmen bak och fram och i skuffen.
    Säkraste bilen enligt många tester, snygg att se på och massor av finesser för den prylgalne.
    Oftast är backsensorer m.m. på dessa vilket gör allt mycket lättare vid fickparkeringar.

Priset ligger runt 120-150 tusen beroende på årsmodell och milantal.

• P Daddy

VW Passat är överlägst bäst för under 200.000:-

Lycka till...

• Pucke

P Daddy. Skall bara poängtera att VW Passat och Octavian i stort sett är syskon, samma motorer, likvärdig utrustning, plåt. dock lite högre kvalitékänsla i Passaten.

Men frågan är, är man villig att betala 30-40 tusen mer bara för lite mer känsla och märke?

• Familjen Norrman Almqvist

V70 -04

• Dad

Hej, ett tag sedan jag kollade här.

Oilsludgen kan komma tillbaka igen på SAAB 9-5 trots åtgärder och renovering av motor. Jag skulle satsa på -04 eller nyare för då har de konstruerat bort problemet i motorn!

• Perry77

Jag kan bara rekommendera mina egna bilval eftesom de är välgrundade.

Renault megane scenic 1,6 -97. Har varit en kanonbra familjebil. Stor inuti, men inte alltför stor utanpå. Lite högre sittkomfort med bra utsikt över vägen. Ytters bra flexibilitet med tre separat uttagbara baksäten. Stort lastutrymme som utan problem rymmer en vagn. jag packade in en emmaljunga utan att fälla ner mer än det vinklingsbara handtaget. Tyst, drar ganska lite bensin.

Opel Zafira 2.2 enyoy -05. Jag trodde inte att jag kunde hitta en bättre bil än scenicen förrän jag träffade min Zafira. Den kändes lyxig jämfört med scenicen och drar ännu mindre benin eftersom den är -växlad. Ännu större last utrymme (även om det är lite lägre i takhöjd) med bakre sätet flyttbart ända fram till framsätena ger 1,6 M långt utrymme att packa i. Tyvärr måste jag sälja den nu efter bara tre månader i min ägo eftersom jag på grund av skilsmässa inte har råd med den.

• Tonlan

Jag och min fru hade en Renault Clio från 2002 innan vi fick vårt barn! Vi var så pass nöjda att vi skulle titta på nya Renault megane kombin som har fått så bra betyg. Åkte och tittade på 1,6 varianten men kom inte överens med den. Tur som vi hade var att vår vän från Gävle var på besök. Han har en Peugoet 206 och tipsade oss om att provköra 307. Efter peugoet provkörningen hade vi glömt bort Renaulten för peugoeten var i en helt annan klass och lika dyr. Dock så var vi intresserade av SW modellen men som sagt kravet var AUT men det kostar extra så vi räknade med skinn också så det flög iväg. Under den tiden vi kollade så ramlade vi på en SAAB 9-5 Kombi 2001 som var vårt 1:a handsval men varit svår att hitta med de kraven vi ställde. Så i slutändan så blev det 9-5 kombi som vi köpte. Fick ge 120000:- och bilen hade AUT och skinn som vi krävde och hade gått 7600mil. Nu har vi kört 9300 mil med den och inget speciellt har dykt upp. Motorgarantin är förlängd under förutsättning att bilen är servad på rätt sätt!
    Men kan rekommendera Peugoet 307 för det var en fin bil, men välj 2,0 och helst SW!

• Ribbon

Testa att titta på en Mondeo 03-04 mycket prisvärda och defenetivt last vänliga och säkra... Och inte helt tråkiga häller.

• Ryuujin

Lätt: Audi A4, VW Passat eller Skoda Octavia. Samma bil egentligen. Kör A4 och är toknöjd med allt utom servicekostnad.

Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!