• space  girl

har ni smygläst era barns lunar?

Jag har lite dåligt samvete för att jag ibland går in på lunar och kollar vad min dotter skriver.Har ni också gjort det?Man gör ju det i all välmening för att kolla om nåt håller på att gå överstyr,men det känns ju inte riktigt Ok.Vad tycker ni annars om Lunarstorm?Är det inte lite väl mycket slöseri med tid att hålla på så mycket med det som "alla"tonåringar verkar göra?

• Svar på tråden har ni smygläst era barns lunar?
  • sweetmommy

Jag har koll på min dotters lunar på så sätt att jag med jämna mellanrum går in i gästboken och kollar lite på vad hon har för bilder och framförallt va hon har för presenation... Men jag vill inte logga in på hennes användare utan jag har skaffat en egen lunar...

• sweetmommy

men hon och jag har en mycket bra relation... Men, men vi mammor kan ju inte veta allt, men min plikt som mamma är ju först och främst att lita på henne.

• antitanten
    1980 längtar skrev 2006-12-14 10:33:32 följande:
    Min dotter är 1 år och just nu sitter hon i sin pulka och kramar sin tax som hon fick på sin ett års dag!! När vi vaknade i dag satte jag på tvn och tittade på Oprah medans jag gav henne välling!! Just idag tog de upp fallet Justin!! Justin köpte en webbkamera som 13 åring i tron att han skulle hitta nya vänner! Det gjorde han också, men dessa vänner ville att han skulle strippa för honom mm mm!! De skickade pengar och presenter som betalning!!!!Föräldrar och undgomar idag tänker att detta kommer aldrig hända mig!! Det trodde Justin också!! Justin såg helt "normal" ut, han såg ut att sköta skolan, spela en idrott på fritiden, en helt normal kille alltså och ändå råkade han ut för detta!!!Jag är livrädd för att min ett åring ska hamna i detta läge! Jag vill inte att hon ska klä sig utmanande, lägga ut sexbilder på lunar, men jag vet att detta KAN hända oavsett hur bra kontakt vi kommer att få under hennes uppväxt Jag kommer att göra allt som står i min makt för att motarbeta detta, ÄVEN om det skulle vara att gå in och läsa hennes lunar när hon blir stor ( eller vad som är på tapeten då )Och jag kommer inte skämmas över det! Som tonåring behäver man en spark i rätt riktning helt enkelt!! Jag var nog ett mardröms exempel Min syster är 13 år idag och jag brukar läsa meddelandet som står på msn!! Det är inte alltid snälla saker de skriver!! Min mamma reagerade på detta: Christoffer H..... knullar gratis 070523..... Så stod det på hennes pernoliga meddelande!!! Jag blev helt paff!! Då gick min mamma in på hennes msn och läste vad hennes kontakter hade för personliga meddelande!! På vissa stod det: din mamma är inte värd en 100 lapp På en stod det BB Carolina och min systers telefonnummer!!!Det är en tuffare värld att växa upp i nu än när jag var 13 och det är bara 13 år sen!! Hur ska det inte se ut när min dotter som sitter i sin pulka och kramar taxen blir tonåring Jag tycker det är skrämmande!!Stå på er alla underbara tonårsföräldrar!! Ni gör ett kanonjobb i dagens hårda värld!!!PS: se Säg att du älskar mig, tycker den har ett bra budskap och visar hur det kan se ut bland ungdomarna idag!!
    Hej
    Du vet och har lärt dig precis vad det handlar om... i verkligheten. Den bistra men ack så intressanta verkligheten för många ungdomar- som tror sig vara äldre än dom är .
    Naiviteten är slående.  Jag kommer kämpa tills sista andetaget vad gäller att se till att min dotter slipper bli trakasserad och så vidare mera. Det första jag gjorde när detta hände var att jag helt sonika tog bort hennes dator. Hon har "klarat sig " utan dator nu i fyra månader. Vill hon använda dator, får hon låna min. Min är spärrad på alla möjliga sätt så hon inte kan råka illa ut mer eller så.

Ha en riktigt fin jul.
    Kram
    Lena
  • antitanten
    sophius skrev 2006-12-14 10:09:29 följande:
    antitanti: vad e ipadress?
    En ip-adress är den "fysiska adress" på nätet som den som skriver inlägg osv har, alltså man kan spåra vem som har vilken adress osv osv osv.
    Hel enkelt.... den plats där datorn finns. Varje dator i ett nät har en egen ip-adress.
    Alla ip-adresser hör till en sk server.
    Man är långt ifrån så anonym som man tror på Internet. På gott och ont alltså.

Med hjälp av ip-adress -uppgifterna kan man alltså spåra chattande pedofiler och andra typer man bör undvika.
    MEN.... man kan även spåra den mest oskyldige stackars flicka tex som tror att hon chattar med en gullig kille.-.... som sen visar sig vara något annat, som sen med hjälp av ip-adressen även kan få tillgång till flickans hemadress, telefonnummer osv osv.

Så ligger det till.
  • Magnoliaa

Jag har funderat mycket på vad mina barn skriver om på sina chattsidor.De har visserligen begränsad tid vid datorn, men det är ju ingen garanti för att inget ska hända.

Hur går man egentligen in och kollar? Måste man inte ha någon kod eller användarnamn eller så? (Är inte så kunnig vid datorn).

• Misery

jag har skaffat lunar just för att hålla koll på mina fyra barn som är med där....skäms inte ett dugg att jag går in o läser deras presentationer o deras gästböcker....dem går även in på min o kollar läget....hmm även om jag nu sköter mig där. hi hi...

• Gisela73

Det är min rättighet att kunna kolla vad som skrivs.
    JAg har loggar på ungarnas dator. OCh tack gode gud för det.
    För även om man har en öppen dialog med barnen så när det väl händer så är det inte säkert att dom vågar berätta för föräldrarna. Utan det är för att dom skäms för att dom har kunnat gå på en sak. eller att dom skäms för det som blivit sagt i chatten.

Nu läser inte jag allt. Utan jag märker på mina tjejer om det är något som har hänt. Och då kan jag gå in och skumläsa.
    Sen skulle min magkänsla säga mig att något var fel. SÅ skulle jag kräva av tjejerna att dom visar mig alla sina sidor. Gör dom inte det så skulle jag avregga dom på deras sidor. VIlket dom är fullt medvetna om att jag skulle kunna göra.
    JAg är hård men rättvis. Sen är jag väldigt rädd om mina barn.
    JAg litar helt och fullt på mina barn, det är dom andra ute i samhället som jag inte litar på.

• antitanten

Till alla föräldrar med tonåringar vill jag bara säga att Stå På Er,
    Våga Vara Föräldrar ! Att bry sig och hålla koll hör till en av de saker
    en förälder ska göra.

Kompisar har ungdomarna hur många som helst av....
    men föräldrar har dom bara två.

Måna Gott Nytt År- Kramar

Lena / Antitanti

• Gnosis

Håller också stenkoll på mina två äldsta. De använder inte lunar någon av dem (ännu), men de vet att deras datorer blir genomkollade ibland (historik i allmänhet och historik på msn för den äldste). Det var en deal vi gjorde för att de överhuvudtaget skulle få surfta som de ville. De tycker det är helt ok och bara skönt säger dom. Nu är dom inte riktigt "tonåriga" än så de är lite mer välvilliga till sin mor - än så länge. Hehe!

Men! Dom slipper ta upp pinsamma händelser själva.. Och jag tror det blir en trygghet.. Det är ju inte kul att erkänna att man är lite orolig och kanske blivit lurad!
    Det är inte samma sak att kolla datorn och allt de gör där som att t.ex tjuvläsa dagböcker. Det måste ni komma ihåg. 
    Precis som många påpekat så händer det alltför mycket på nätet. Självklart inte bara negativt!! Jag hittade själv min älskade make på Lunar (av alla sidor!!!), så det finns minsann positiva sidor också. 
    Men för den skull får vi inte glömma att vara rädda om våra barn! Håll koll!!
  • Sysse

Jag hör till de som har skafat ett "fejk"namn på lunar, bara för att se vad som skrivs i gästböcker osv... Värre är det med MSN, det kommer man ju inte åt hur som helst..
    Det ÄR viktigt att vara lite nyfiken!!

• elfling

Jag måste bara säga att jag tycker den här tråden är fullkomligt äckligt sorglig. Tycker ni inte att ni kan lita på era barn!? Jag är själv tonåring, och jag skulle inte klara av att mina föräldrar gick igenom i princip hela mitt privatliv i t.ex. msn-historik etc. Hur nojig kan man vara?!

Min mamma använder ibland min dator eftersom hon har sin egna på ett annat ställe och jag tycker det är jättejobbigt varje gång. På min dator har jag allt viktigt som ingen får veta om mig, vänner från andra länder och städer som jag aldrig har träffat men som jag ändå betraktar som mina närmsta vänner. Med dem kan jag, till skillnad från med mina vänner i riktiga livet, snacka om ALLT med. Min dator är som min dagbok, eller mina allra hemligaste tankar.

Jag anser att mina föräldrar MÅSTE acceptera att jag får ha lite privacy. Och mina föräldrar litar självklart på mig att jag inte gör några dumheter. Detsamma gäller för mina två bröder (14 & 17). Vi har alla minst OK kommunikation med mamma (åtminstone) och hon respekterar att vi vill ha saker för oss själva.
    Jag skulle känna mig djupt förolämpad och ARG om min mamma hade kollat igenom mina mail eller min msn-historik.

My 2 cents.

• Sysse

elfling;

Om datorn är din dagbok, är det inte lite konstigt att den enda som inte får läsa den är din mamma??? Den person som kanske står dig närmast, som bryr sig mest om dig??? Det är inte av ren nyfikenhet man vill läsa, man vill oftast bara veta VEM det pratas med.....

Vill du ha din dagbok ifred skulle jag kunna tipsa om att den kan ligga på ett bra gömställe. Inte i datorn.

Jag hävdar fortfarande att det är viktigt att veta vilka "vänner" mina barn har via nätet.

Tack för ordet.

• golden 2

Jag skaffade mig  egen lunar o gick in på inställningar o ställde där in att ingen ser mitt namn när jag varit där o kollat, tycker alla föräldrar ska ha koll på sina barn det förekommer mycket skit på lunar...

• Tan80

jag har också lkonto på lunar- går och kollar på min dotters sida då och då.
    Varför skulle det vara fel? Lunar är ett ställe där en mängd andra går och kollar- det är ingen dagbok.
    Nej, Spacegirl- känn dig inte dum! Det du gör tycker jag alla föräldrar borde g´öra, visa att man bryr sig. jargongen på chatt sidor som lunar och chattprogram som msn är hård, tuff och många gånger elak. Vi som vuxna måste tala om för våra barn att det inte är ok att hålla på på det sättet..

• aivilo psa

Jättebra att du tar upp detta.
    Jag har stor  o lång erfarenhet av just chattande samt upprättande av bloggar o hemsidor på  alla dessa sidor som Lunarstorm, Playahead, Lyxpiraya, Snyggast, LaVela, LaCreme, Spraydate , MSN  osv osv osv

Så pass mkt erfarenhet vad gäller min egen dotter, att jag helt sonika registrerade mig på dessa ställen för att hålla koll. På vissa av sidorna MÅSTE man inte vara FÖR gammal, så jag frågade då min stora dotter om jag fick använda hennes personnummer när man skulle regga, och det gick hon med på dels i o med att hon ju bor utomlands och dels för att kunna hålla koll på lillasyrran.

I o med att min hemmaboende dotter haft dator och ibland även glömt att logga ut på tex MSN och andra sidor- har det funnits tillfällen då jag stannat kvar o chattat med hennes kompisar, men även chattat med suspekta killar som helt klart fick sig en näsbränna som heter duga.

Tyvärr gick allt så långt att jag skaffade nätverk så att jag skulle kunna se vad hon hade lagrat osv osv. 
    Till min förskräckelse hittade jag bilder som var minst sagt utlämnande på henne.
    Ännu värre blev det, när bilderna kunde beskådas för allmänheten på sidor från fester hon varit på men nekat till som sedan lagts ut på internet  i sk  mingel-album.

Datorn åkte helt sonika ut  och mail skrevs till föräldrar i klassen  om vad som kan hända osv osv där jag även lade in alla de länkar där jag hittat dessa minst sagt äckliga mingel-bilder.
    Mailade även till media och tipsade om detta (SVT, TV4, INSIDER, Uppdrag Granskning )och så sent som i somras tog man upp detta  TV4 morgon-nyheter då man visade bilderna  och  ifrågasatte dessa festers vara eller inte vara samt ifrågasatte allt som hörde droger osv i o med dessa, och där man tyvärr också kunde se bild på min dotter. 
    Gissa om allt tog skruv. Så pass att man på vissa av dessa sidor, nu omstrukturerat sina mingelbilder och i vissa fall helt enkelt tagit bort dom.
    Tyvärr så har även de DJ som jobbar på dessa fester, egna sk hemsidor där bilderna är sparade och kan ses fortfarande vilket är synd o skam.

Man kan alltså inte vara nog så försiktig, utan jag anser att det är en tonårings skyldighet att kolla och bry sig.
    Om någon vill ha länkar till sidor som har ifrågasatt bildmaterial  på våra tonåringars fester, discon eller så kan jag maila. Jag har suttit många nätter och kollat upp många sidor, så det finns en del.

kan du maila några länkar till mig ANTITANTEN

• Flickan och kråkan
    elfling skrev 2007-01-05 23:57:18 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker den här tråden är fullkomligt äckligt sorglig. Tycker ni inte att ni kan lita på era barn!? Jag är själv tonåring, och jag skulle inte klara av att mina föräldrar gick igenom i princip hela mitt privatliv i t.ex. msn-historik etc. Hur nojig kan man vara?!

Min mamma använder ibland min dator eftersom hon har sin egna på ett annat ställe och jag tycker det är jättejobbigt varje gång. På min dator har jag allt viktigt som ingen får veta om mig, vänner från andra länder och städer som jag aldrig har träffat men som jag ändå betraktar som mina närmsta vänner. Med dem kan jag, till skillnad från med mina vänner i riktiga livet, snacka om ALLT med. Min dator är som min dagbok, eller mina allra hemligaste tankar.

Jag anser att mina föräldrar MÅSTE acceptera att jag får ha lite privacy. Och mina föräldrar litar självklart på mig att jag inte gör några dumheter. Detsamma gäller för mina två bröder (14 & 17). Vi har alla minst OK kommunikation med mamma (åtminstone) och hon respekterar att vi vill ha saker för oss själva.
    Jag skulle känna mig djupt förolämpad och ARG om min mamma hade kollat igenom mina mail eller min msn-historik.

My 2 cents.
    Det faktum att du ser internat som privat sfär och likställer det med en dagbok säger mig snarast att du behöver en mamma och/eller en pappa som hjälper dig med hur du använder och bör använda internet. JÖSSES!
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-01 15:15:23 följande:
    Det faktum att du ser internat som privat sfär och likställer det med en dagbok säger mig snarast att du behöver en mamma och/eller en pappa som hjälper dig med hur du använder och bör använda internet. JÖSSES!
    Hoppsan, såg inte hur gammal tråden var .
Svar på tråden har ni smygläst era barns lunar?