Jättebra att du tar upp detta.
Jag har stor o lång erfarenhet av just chattande samt upprättande av bloggar o hemsidor på alla dessa sidor som Lunarstorm, Playahead, Lyxpiraya, Snyggast, LaVela, LaCreme, Spraydate , MSN osv osv osv
Så pass mkt erfarenhet vad gäller min egen dotter, att jag helt sonika registrerade mig på dessa ställen för att hålla koll. På vissa av sidorna MÅSTE man inte vara FÖR gammal, så jag frågade då min stora dotter om jag fick använda hennes personnummer när man skulle regga, och det gick hon med på dels i o med att hon ju bor utomlands och dels för att kunna hålla koll på lillasyrran.
I o med att min hemmaboende dotter haft dator och ibland även glömt att logga ut på tex MSN och andra sidor- har det funnits tillfällen då jag stannat kvar o chattat med hennes kompisar, men även chattat med suspekta killar som helt klart fick sig en näsbränna som heter duga.
Tyvärr gick allt så långt att jag skaffade nätverk så att jag skulle kunna se vad hon hade lagrat osv osv.
Till min förskräckelse hittade jag bilder som var minst sagt utlämnande på henne.
Ännu värre blev det, när bilderna kunde beskådas för allmänheten på sidor från fester hon varit på men nekat till som sedan lagts ut på internet i sk mingel-album.
Datorn åkte helt sonika ut och mail skrevs till föräldrar i klassen om vad som kan hända osv osv där jag även lade in alla de länkar där jag hittat dessa minst sagt äckliga mingel-bilder.
Mailade även till media och tipsade om detta (SVT, TV4, INSIDER, Uppdrag Granskning )och så sent som i somras tog man upp detta TV4 morgon-nyheter då man visade bilderna och ifrågasatte dessa festers vara eller inte vara samt ifrågasatte allt som hörde droger osv i o med dessa, och där man tyvärr också kunde se bild på min dotter.
Gissa om allt tog skruv. Så pass att man på vissa av dessa sidor, nu omstrukturerat sina mingelbilder och i vissa fall helt enkelt tagit bort dom.
Tyvärr så har även de DJ som jobbar på dessa fester, egna sk hemsidor där bilderna är sparade och kan ses fortfarande vilket är synd o skam.
Man kan alltså inte vara nog så försiktig, utan jag anser att det är en tonårings skyldighet att kolla och bry sig.
Om någon vill ha länkar till sidor som har ifrågasatt bildmaterial på våra tonåringars fester, discon eller så kan jag maila. Jag har suttit många nätter och kollat upp många sidor, så det finns en del.
kan du maila några länkar till mig ANTITANTEN