• fru Wanqvist

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II
  • Genni

oj, nu va det ett tag sen jag va här inne o snokade.....Ville bara önska er alla en trevlig helg!

• maria1978

Är inne och trippar på Lördag eftermiddagen...Hoppas ni får en bra helg!!

• Rerre

1) Vilket land är du född i? Sri Lanka
    2) Vilket land är barnets far från? Sverige
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid? De blev ÖVERLYCKLIGA. Jag tror att de kände att nu får man vara med från början. Jag och min bror var 1år resp 10 månader när vi kom.
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans? Ibland är det inga problem, men det händer att de vänder sig till honom eller pratar väldigt tydligt och sedan frågar om jag förstod.

Är gift och har två barn, Sessan född juni-05 och Thias född i aug-06. De tillhör oxå den skaran av perfekt mixade barn Just nu är de hos mormor & morfar för mamma ska på fest och pappa jobbar.

Kul att jag hittade den här tråden!!

Sessan 050617 & Thias 060831
  • maria1978

Rerre: Välkommen Välkommen...!!
    Hoppas att festen blev rolig och att du får en lung och skönt söndag...

Själv var jag med på middag/fest i går kväll. Va himma trevligt Kul att komma ut och vara lite vuxen....

Ha en bra söndag alla!!

• Neah

Hej Alla!

Det var ett tag sedan jag var här i tråden. Har börjat att arbeta och när jag kommer hem är det familjen som tar all tid.

Känner att jag får uppdatare lite. Kommer från Indien och blev mamma den 10 juli 06 till Filippa.

• sara76

Hej, var med i tidigare tråd. Är född-76, adopterad från Indien. Gift, 2 barn (pojke04, flicka06). Bor i Stockholm

• Oji

Jag har heller inte varit i tråden på länge. Jobbet och familjen tar ALL tid. Suck. Skulle behöva vara ledig i minst en vecka för att hinna i kapp (i kapp både jobb och familje, hm...).

Maria1978: Trevligt att få vara vuxen, om så bara för en kväll
    Alla nya och halvnya: Kul att ni hittat hit!
    Till alla: Hoppas att ni får en bra vecka.

• Underbarson

Men vad det är många som bor i Stockholm...kanske flytta dit ...

Jag och min lilla familj var ute o åt med två vänner igår kväll och det gick jättebra med lilleman. Han är rätt van att följa med ut och äta. Det var ett trendigt ställe så det kändes lite konstigt att gå förbi dessa trendiga människor med lilleman när han skulle byta blöja . Men han blev poppis blend dom manliga servitörerna och en t o m torkade av lilleman all hans dregel på fingrar och ansikte. Ni kan tänka er vilka stora ögon grabben fick ....

Ha en skön kväll...

• Apanage

Hej på er!

1. Sverige
    2. Sverige
    3. Grät av lycka!
    4. Som vem som helst antar jag.

Förlåt jag kunde inte låta bli. (Man kan ju faktiskt vara svenskadopterad och då syns det ju inte "på utsidan".)

• Myrna

Apanage:

Hur är det när man är svenskadopterad? Får man ibland frågor om varför man inte är lik sina föräldra då också?

*nyfiken*

• maria1978
    Myrna skrev 2007-02-01 19:29:00 följande:
    Apanage: Hur är det när man är svenskadopterad? Får man ibland frågor om varför man inte är lik sina föräldra då också?*nyfiken*
    Ja det skulle jag oxå vilja veta Å Välkommen hit!!

Å NÅGON DET ÄR DAX ATT STARTA EN NY TRÅD VA....?? Tre månader får väl en tråd vara igång... Någon som vet hur man gör...   Som kan göra det...För våran går väl ut nu den tredje februari?
  • Apanage

Myrna: Nä, inte jag i alla fall. Jag är jättelik min Pappa och eftersom jag har "Fader okänd i mina papper" brukar jag och Mamma fråga om han var otrogen den sommaren som jag blev till. Inte allvarligt menat såklart! Mina föräldrar har varit gifta (och trogna vad jag vet) i över 40 år!

Hur det är att vara svenskadopterad? Hmm...det är som vilken annan adopterad som helst, men utan att det syns lika tydligt. Och så är det nog lättare att lokalisera sin bio-Mamma, eftersom det måste stå med personnummer i adoptionspapprena.

Och just det, tack för välkomnandet!

• cs68

Hej alla! Har inte varit inne på ett tag men måste bara skriva ett par rader om min "sista punkt" nämligen hur vi adoptivbarn blir bemötta ute(är adopterad från Korea och har bott här i "hela mitt liv", typ 36 år!!!):

Var i vår vackra huvudstad i början av veckan och 3 st tunnelbanevakter pratade direkt engelska med mig, 2 st "vita" som JAG frågade om vägen till bl a NK och Gamla Stan vände sig till min "vita" man och förklarade...

Det förvånar mig nämligen att de flesta inte verkar ha stött på något liknande och ändå verkar vi vara ganska många inne på den här tråden.

Hur som haver så var Stockholms-vistelsen e n o r m t trevlig, Stockholmare - njut av en underbar stad och atmosfär!

Kram

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II