• 82an

    Är det OK att ha päls på sig?

    Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

    Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls


    vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • rajtantajtan

    Citat: "Men jag tycker det är löjligt att förfasa sig över pälsnäringen i såna fall. Varför skulle det vara mer synd om rävar och minkar än om kossor, grisar, höns och får?"

    Så två fel blir ett rätt?

  • rajtantajtan

    I princip JA!

    Tror återigen att det är det dåliga samvetet som talar, att det känns lite bättre om inte alla andra beter sig exemplariskt också...

  • flippe

    det måste vara upp till var och en...många har ju kommit med väldigt bra motiveringar till annat som måste tas bort för att det i så fall är fel...alla har sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel för just dom...vi måste lära oss att respektera varje enskild person

  • rajtantajtan

    Men om man nu respekterar varje enskild person varför hackas det då på dem som uteslutit ett eller annat, bara för att dom inte även valt bort ALLT "etiskt felaktigt", mycket märkligt tycker jag! Att den som i alla fall försöker nästan skulle vara mer "skyldig" än den som inte försöker alls...

    Tror igen: det egna dåliga samvetet...man tröstar sig med att hitta fel hos andra...

  • Jennie med ie

    rajtantajtan, ja visst är det märkligt. Det ses som mer fel att göra _något men inte allt_ än att inte göra nåt alls..

  • Danbala
    rajtantajtan skrev 2006-11-21 12:00:51 följande:
    Men om man nu respekterar varje enskild person varför hackas det då på dem som uteslutit ett eller annat, bara för att dom inte även valt bort ALLT "etiskt felaktigt", mycket märkligt tycker jag! Att den som i alla fall försöker nästan skulle vara mer "skyldig" än den som inte försöker alls...
    Hmm. Nja. Jag vet inte. Själv tycker jag absolut folk får välja sina strider bäst de vill, men när någon försöker "vinna moraliska poäng" på en sak och gör något precis lika tokigt samtidigt, då måste jag opponera mig. Att, som inte är alltför ovanligt, säga att "folk som har päls är äckliga djurhatare" samtidigt som man har skinnskor och käkar kött... Mja, då får man nog leva med att en del hackar på en.
    rajtantajtan skrev 2006-11-21 12:00:51 följande:
    Tror igen: det egna dåliga samvetet...man tröstar sig med att hitta fel hos andra...
    Själv utnyttjar jag djur på allsköns sätt, utan samvetskval! Inkonsekvens hos "moralpredikare" kan jag upptäcka ändå... :-P
    [...fnord...]
  • rajtantajtan

    Ja, verkar vara mycket enklare att rannsaka andra åt dessa än att rannsaka sig själv...

  • Häxan Jia

    Och ibland verkar det lättare att försöka påtvinga andra sina åsikter och sitt moraliska tänkande bara för att man själv minsann tycker och anser...

    Lättare att skylla på andras dåliga samvete, istället för att kanske lyssna och inse att andra inte har dåligt samvete för handlingar som får en själv att må illa.


    Alla gör misstag sade igelkotten när han satte på diskborsten
  • Danbala
    rajtantajtan skrev 2006-11-21 12:19:51 följande:
    Ja, verkar vara mycket enklare att rannsaka andra åt dessa än att rannsaka sig själv...
    Vänta, nu har jag tappat tråden helt. Var det här en kommentar på mitt inlägg? (Bättre fråga än bara undra...)
    [...fnord...]
  • iolanthe

    rajtantajtan,

    ok, då har du uppenbarligen inte förstått hur jag menar.

    Om jag säger så här då:

    Jag har inte päls och vill inte ha, tycker det är fruktansvärt onödigt att föda upp djur bara för att dom ska bli pälsar. Men eftersom jag äter kött, har skinnsoffor och duntäcke och fårskinn i vagnen åt min dotter anser jag att jag inte har rätt att säga åt nån annan att det är fel att ha päls.

    Det är vad jag menar när jag skrev att det inte är mer synd om rävarna och minkarna än kossorna, grisarna och fåren.

  • iolanthe

    Jag håller med om att det är bättre att göra något än inget alls, men är det mer rätt att:

    1. äta kött och vägra päls eller
    2. vara vegetarian och bära päls.

    Får nämligen uppfattningen att alternativ 1 är "mera rätt" än alternativ 2.

  • iolanthe

    "BINGO! Mina teorier bevisar sig själv här... "

    Fattar inte riktigt vad du menar, men om du avser att jag inte svarat dig så kan jag berätta att jag har en dotter att ta hand om och ett liv utanför fl.

  • rajtantajtan

    Nej, nej iolanthe det var inte alls riktat till dig för att du inte skulle ha svarat. Hälsa dottern!

  • Danbala

    rajtantajtan: Jag försöker fråga igen då, var någon av dina kommentarer svar på mitt inlägg?


    [...fnord...]
  • Jag i stan

    Ju bättre fuskpälsarna liknar ?the real thing? ju bättre är det för oss som tycker det är ok att använda second hand-pälsar (ärvda, köpta på Blocket/Tradera eller i second hand-butik)
    Kommer ju vara svårt för aktivister att, i alla lägen, avgöra vad som är riktigt och vad som är konstgjort.

    Svar till 82an
    Jag tycker det är självklart att du ska använda den ärvda pälsen. Speciellt nu när vinterkylan tagit tag i landet.
    Jag har använt äkta pälsar av och till i många år och hittills fått endast någon syrlig kommentar. Men det har lätt uppvägts av de drygt handfull positiva kommentarerna.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?