• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • palmblad

jsaj: Vi ska söka färdtjänst till vår fyraåring o läkaren gav oss ganska gott hopp, men hur gammalt är ditt barn?

• mulena

jsaj

jaha, man betalar alltså 360 kr i månaden, om man åker mycket, annars är det per resa eller längd? Är det vanlig taxameter kostnad som gäller? Jag trodde det var gratis.

Vi behöver bara använda det till längre resor. Korta resor går bra, bara en till två hållplatser alltså. Det klarar han av.

Är det så att man får det beviljat och sen ansöker man om i vilken form, tex. taxi? Det enda jag vet är att vår läkare skrev i läkarintyget, att han helst ska åka ensam, alltså inte samåka med andra. Bra att taxisthlm har barnstol

• jsaj

Palmblad-mulena ´Min son är 4år. Gratis är det inte. Varje resa eller varje påbörjad 3mil kostar 70kr. Så om man åker 2,9mil kostar resan 70kr. Men om du åker 3,1mil så kostar det 140kr osv. Men man kan aldrig betala mer än vad ett busskort skulle ha kostat för barnet alltså 360kr, Oavsett hur mycket du åker. Så vid månadsslutet får man en faktura av färdtjänsten.

Jag fick beviljad som ensamåkare. Alltså bara sonen i bilen. När jag fått det beviljat så ringde jag bara upp färdtjänsten och då skickade hon hem ett lösenord till taxi stockholm så man får ett konto hos dem. Men färdtjänsten fixar allt annat åt dig. Färdtjänsten är ju taxibilar.
    Bara att fråga på om det är något ni undrar över och hoppas ni förstod min knasiga förklaring..??

• tillit71

Är det ngn mer än vi (min man och jag) som får kämpa lite med tandborstningen på barnet? Tobias får man lirka meed likson för han vill helst bara tugga i sej tandkrämen och helst inte öppna munnen sen.
    Men vi ger oss inte så nu går det mkt lättare i alla fall...

• mulena

tillit71

ja, vi har också problem med tandborstningen. Vi har fixat en eltandborste, det funkar lite bättre, eftersom det går snabbare och han tycker det är roligt med eltandborsten.

men det är endå problem, ofta kan man bara borsta väldigt lite. Jag försöker koncentrera mig på tuggytorna, som tandläkaren sagt. men jag hoppas att vi kanske ska kunna träna eller få råd från hab.

• jsaj

Hej!
    Vi har stora problem med tandborstningen. Det sker med fasthållning och tvång. Så vi har pratat med hab om detta men inte kunnat få något konkret att jobba med. Det vi gör istället är att sonen borstar tänderna på dagis med sin assistent. Då funfgerar det ganska bra. Men hemma fungerar det inte alls. Så han borstar tänderna 2gånger på dagis och endast hemma om han "vill"/tillåter oss att borsta. Så långt har vi kommit med hab om tandborstning... ideér mottages tacksamt!!

• Dundermamman

Vi hade också jätteproblem med tandborstning när Ragnar var i 3-4 års åldern! 
    Det löste sig ganska bra när han fick Brauns el-tandborste för barn, den där med Musse Pigg på. Den spelar olika melodier efter varje minut som den är igång. Det tyckte Ragnar var jättekul och vi kunde ganska enkelt locka honom att borsta tänderna för att han skull få höra en "truddelutt".
    Kanske värt att prova?

• tillit71

Kanske finns det hopp om framtiden för våra barn ändå
    Om man kan tillsätta fettsyror i hjärnan så kan man bota autism!

• tillit71

En liten dikt från mej:
    Känner mej ensam fastän jag vet att vi är många.
    Vill skrika ut min sorg och besvikelse men sväljer istället all min gråt.
    Enda ordet som kommer är varför?

*väntan på utredningen börjar kännas lång nu. Denna ovisshet gör mej ledsen och förvirrad.

Hoppas så att han bara har något lindrigt. För hur ska vi annars klara det?

Tobias sa vovve klart och tydligt i går när han såg på barnteven

Hoppet finns...

• mulena

tillit71

Jag hoppas att man kommer kunna bota autism snart, det skulle vara fantastiskt, Jag vet inte om det är realistiskt inom kommande framtid, men klart att man hoppas.

Visst är der mysigt när det kommer ett tydligt ord då och då. Hoppet lever vidare. Det är underligt, för ibland kommer ett ord som lillen aldrig sagt tidigare, helt tydligt och klart, men sen kanske han inte säger det igen på väldigt länge. Vår pojke har några ord som han säger väldigt ofta och mycket. Det är "titta" "klocka" och "blomma"

Han älskar klockor och blommor.

vilken fin dikt du skrev, fast man blir sorgsen. då måste jag också skriva lite...

Visst sörjer man den pojke som man trodde skulle komma, men man lär sig sakta sakta att älska den pojke som kom och som finns där verklig, varm och underbart söt.

kram till er! Hoppas att er utredning går snabbt och att ni snart får sätta igång, allt kommer att kännas bättre när ni väl får svar och hjälp.

kram och lycka till

• quiteunimpressed

Skulle söka efter en dikt om hur de föräldrar som får sina speciella barn att växa

var otroliga och fantastiska.

Men fick bara upp trådar och dikter om hur besviken alla är över att ha fått ett barn som mig.

Det gör mig besviken och ledsen att folk har förväntningar på vad de skall få

när de bett ett barn att komma till deras liv.

Det är inte en vara du beställer från Mio. Det är en individ du bjuder in i ditt liv.

Med egna förutsättningar

egna behov

egna kvaliteter

egna egenskaper..

det sårar faktiskt.

Och jag är därmed än mer tacksam för mina egna föräldrar

som sett mig som det unikaste

vackraste någonsin

Och som aldrig förväntat sig att jag skulle vara något annat

än mig. . .

• gulligavera

Vår underbara femåriga son har svårigheter inom autismspektrat.
    Vi har genomgått en autismutredning när han var 4,5 och vi går fortfarande på HAB, men han fick ingen diagnos då han inte uppfyllde tillräckligt många kriterier.
    De svårigheter han har är:

*Äter väldigt selektivt, typ några olika saker bara.
    *Pratar endast ett fåtal ord, pratar ibland mkt men obegripligt
    *Slåss, får utbrott
    *Leker inte med andra barn, dock ibland med sina syskon men bara tafatt lekar och spring.
    *Har precis slutat med blöja och kissar ofta på sig på natten.
    *Sover alltid inuti täcket och har svårt att somna
    *Biter av grejer på leksaker

Som förälder är jag även osäker på hur många ord han förstår?
    Ibland tror jag att han bara förstår vissa ord i vissa situationer.
    Han är oftast en glad kille och jag som mamma vet ju oftast vad han vill.

Han går fortfarande på HAB och står under utredning då vi inte vet om det blir en Autism diagnos eller om han tex har en utvecklingsstörning.
    Han har inga problem att vara bland mycket folk, eller på nya platser.
    Men det blir svårt eftersom han inte förstår om man säger att du får inte springa iväg för då kanske inte mamma och pappa hittar dig osv.
    Han förstod inte när vi var på Liseberg nu i sommar och jag sa nu ska vi gå och äta, men han förstår om jag visar bilder eller tecken.
    Han kan själv hämta bilder och visa vad han vill ha.
    Man kan inte heller förklara att åkattraktionerna inte är farliga, så första gången var han jätteledsen och rädd men sen ville han åka allt.
    Han kan inte heller stå i kö för han förstår inte när kön vänder åt andra hållet att han fortfarande är i kö, som tur är fick vi ledsagararmband så vi kunde gå bakvägen in.
    Han har även mycket som påminner om ADHD , han har alltid sprungit mycket och har svårt att sitta still.
    Hans storasyster utreds för ADHD och den andra storasystern har antagligen ADD.

Vill ha tips och råd och erfarenheter från andra föräldrar som har barn med liknande diagnoser.
    Hur kommer framtiden att se ut? Vad kommer han att klara?

• gulligavera
    mulena skrev 2007-01-10 16:44:50 följande:

hej igen.
    nu känns det som allt ska sätta igång. Vi ska gå en föräldra kurs i beteende på autismcentret.
    Finns det fler som gått kurser med olika teman?

Intressant, finns sådana autismcenter på flera ställen i Sverige?
  • gulligavera

Jag vill gärna ha tips och råd, är helt ny så att säga.
    Jag tycker det är så svårt med den lilla hjälp som vi fått via logopeden.
    Vi ska sitta ned med en bild tex så ska han ta ett föremål ex en gaffel och lägga på bilden, men problemet är att han blir vansinnig om man ska tvinga honom att sitta ned öva.
    Han får utbrott och skriker och kastar saker och slåss.
    Det fungerar inte alls att exempelvis locka med att han får blåsa såpbubblor som han älskar när han är färdig, han blir bara ännu argare.

Han kan härma meningar och enstaka ord men han använder inte orden om han inte måste.
    Hjälp är väl det ordet han använder mest så fort han behöver hjälp med något.

Hans största intresse är nog film, han kan sitta hur länge som helst, hur gör ni med tv tittande för era autistiska barn?
    Han härmar filmer mycket.

• Klättermusen

gulligavera: Svarar bara lite kort ang problemet med att få din son att komma och sitta och jobba vid bordet (eller var ni jobbar med övningar). Att ett barn ska tycka om att träna är det viktigaste och det som vi alltid prioriterat allra först, före alla övningar öht. Det ska vara jättekul för barnet att komma till bordet helt enkelt. Vi har i många omgångar helt enkelt bara tränat vår son att komma till stolen och sätta sig och ge MASSOR av förstärkning för att han gör så. Så fort han satt sig får han alltså något han tycker jättemycket om. Om din son i dagsläget inte kan komma till bordet för att detta inte funkat under en tid kan det kanske behövas tränas upp utanför bordet (alltså att inte är i närheten av bordet först och ropar "kom" och när barnet kommer får den något som barnet vill ha  och sedan flyttar man träningen närmare bordet och slutligen utökar träningen till "kom och sitt" och hjälper barnet till stolen och ger barnet förstärkningen så fort barnet sätter sig). Det är bra att alltid varva massor av olika saker som barnet tycker om i träningen så att det blir så roligt och spännande som  möjligt för barnet. Jag har inte en aning om detta funkar för er. För vår son funkar det inte att locka eller muta med någonting. Vi ställer istället ett väldigt lågt krav och sedan får han mycket förstärkning.

• gulligavera

Tack för svar, du har rätt det är för stort krav att börja vid bordet.
    Just nu blir det för jobbigt och svårt.
    Det jobbiga är att han nästan bara vill se på film eller va på sin ipad.
    Han får utbrott när man stänger av datorn.

Nu sista dagarna vet jag inte vad som hänt men han har börjat kissa på bäddsoffan i vårat uterum dagligen och idag när vi var hemma hos mamma på 60 års kalas så tog han av sig och bajsade i badkaret :(

Jag upplever att han pratar mer nu och tar mer kontakt, men min man tycker inte det är någon skillnad.
    Imorgon ska vi in och kolla hörseln ytterligare en gång.

Svar på tråden nya autism-tråden