Hur gör ni med bonusbarn över jul?
Jag har en son född -95 sedan ett tidigare förhållande.
Han bor hos mig, har alltid gjort det, och är hos sin pappa varannan helg, eller ska vara där varannan helg hanske det heter - det är inte så ofta det blir så.....
Sedan -97 lever jag i ett nytt förhållande. Vi har köpt en gård ute på landet i en annan kommun, ca 4 mil från pappan. Vi har även fått ett egen barn, född -04.
Hans pappa lever också i ett nytt förhållande och där finns det två barn, som är deras gemensamma. Födda -01 och -99 (eller nåt sånt)....
Vi har alltid gjort så att pojken har varit halva dagen var på julafton. Ena året är han hos oss på eftermiddagen och andra året hos sin pappa på eftermiddagen.
Nu börjar jag tycka att det blir lite mycket åkande på en sån familjedag som ändå julafton är.
Gjorde därför ett förslag redan förra julen på att han kan vara varannan julafton (hela dagen) hos oss och varannan hos sin pappa. Då får ju den familjen där han inte ska vara på julafton fira jul med honom antingen innan eller efter själva julafton.
Hans pappa sa då blankt nej. Gick inte ens att diskutera saken.
La fram samma förslag i år.
Då sa hans pappa att han är så pass stor att han får välja själv, vilket jag tyckte lät mycket bra. Men han sa också att han berättat för sonen hur ledsna hans småsyskon blir om han inte kommer på julafton.
Visst kommer jag också att vara lite ledsen dom åren han inte är här på julafton, men det är ju ingenting jag säger åt honom eller använder som argument för att hålla honom hemma......
Hur har ni lagt upp det i era familjer och hur fungerar det?
Känner att jag/vi måste hitta ett sätt som passar oss alla och som fungerar....