• FiaLisa75

Hur gör ni med bonusbarn över jul?

Jag har en son född -95 sedan ett tidigare förhållande.
    Han bor hos mig, har alltid gjort det, och är hos sin pappa varannan helg, eller ska vara där varannan helg hanske det heter - det är inte så ofta det blir så.....
    Sedan -97 lever jag i ett nytt förhållande. Vi har köpt en gård ute på landet i en annan kommun, ca 4 mil från pappan. Vi har även fått ett egen barn, född -04.
    Hans pappa lever också i ett nytt förhållande och där finns det två barn, som är deras gemensamma. Födda -01 och -99 (eller nåt sånt)....
    Vi har alltid gjort så att pojken har varit halva dagen var på julafton. Ena året är han hos oss på eftermiddagen och andra året hos sin pappa på eftermiddagen.
    Nu börjar jag tycka att det blir lite mycket åkande på en sån familjedag som ändå julafton är.
    Gjorde därför ett förslag redan förra julen på att han kan vara varannan julafton (hela dagen) hos oss och varannan hos sin pappa. Då får ju den familjen där han inte ska vara på julafton fira jul med honom antingen innan eller efter själva julafton.
    Hans pappa sa då blankt nej. Gick inte ens att diskutera saken.
    La fram samma förslag i år.
    Då sa hans pappa att han är så pass stor att han får välja själv, vilket jag tyckte lät mycket bra. Men han sa också att han berättat för sonen hur ledsna hans småsyskon blir om han inte kommer på julafton.
    Visst kommer jag också att vara lite ledsen dom åren han inte är här på julafton, men det är ju ingenting jag säger åt honom eller använder som argument för att hålla honom hemma......
    Hur har ni lagt upp det i era familjer och hur fungerar det?
    Känner att jag/vi måste hitta ett sätt som passar oss alla och som fungerar....

• Svar på tråden Hur gör ni med bonusbarn över jul?
  • sådetblev

Äldsta sonen har alltid firat jul med mig. Han har haft dålig kontakt med sin pappa som försvann ur hans liv när han var ganska liten, så det är ju inte så konstigt.

De yngre barnen firar vartanannat år med mig, och vartannat med sin pappa. Den som inte har dem på julafton får dem på juldagen, och kör då en jul i repris. Fungerar jättebra.

Bonussonen har firat jul med oss ett par gånger, men är oftast med sin mamma. Han är såpass vuxen att han får bestämma själv.

• Miss Q
    FiaLisa75 skrev 2006-11-23 14:32:08 följande:
    Miss Q - det var ju en bra lösning! Lite mycket åkande fram och tillbaks bara, men det kan jag ta, bara jag slipper ut på självaste julafton - det enda fördelen då är att det går ganska fort, för man är nästan själv på vägarna
    För oss funkar det kanon!
    **Mamma till 2**
  • saknad  längtan

Vi har varannan jul, så det funkar bra, och samma me nyår varannat år, funkar himla bra, har även firat nyår ihop allihopa..

kram anna me ängeln nathalie

• martina1978

min sambo firar ihop med sin familj och hans dotter. jag åker hem till min familj. vi har varit tillsammans i snart sex år, men inte firat en enda jul tillsammans. Rätt tråkigt!

• foxy

min son firar varannan jul med mig å varannan med sin pappa... då firar den föräldern som inte har han hos sig på själva julafton nån gad innan eller efter.. funkar jättebra...

elakt av pappan att spela på sitt barns samvete!!! fyy

jag tycker du ska förklara för barnet att det är klart att det känns tråkigt för pappa och syskonen om du inte kommer dit men även att han är saknad hos er.. men att det inte är någon fara.. hur han än väljer så tar ingen skada av det ändå...

om pappan "trilskas" kan du ju alltid vända dig till famijlerätten och skriva ett avtal om att ni ska ha varannan jul osv.. det är inte så dramatiskt som det låter.. man har bara två personer som sitter med och diskuterar fram nåt som passar alla... så var å en får tala till punkt osv... det är ju inte nån rättegång =)

• sol1

Mina barn har jag från den 22dec - 29dec vartannat år och från 29dec till 6 jan vartannat år det funkar kanon att dela upp det så och det tyckte även tingsrätten när ja la fram det så iom att vi hade väldigt mycket knöl från barnens pappa om hur det skulle vara känns väldigt skönt med exakta datum skulle vilja ha in mitt bonusbarn på samma datum så vi får samma jul med honom som med mina stora barn men den mamman vägrar tyvärr så gubben får försöka lösa det på bästa sätt med min hjälp trist när en förälder inte ser barnens bästa speciellt nu när det närmar sig jul

• Vallivetu

Vi har min mans dotter på juldagen, och hon är hos sin mamma den 23 och 24. Förr delade de på julafton, men det blev så himla struligt och körigt hit och dit, och vi fick åka så fort vi delat ut julklapparna med andan i halsen så hon inte skulle komma försent till mamman. Dessutom så firade vi jul 5 mil ifrån varandra så jag och maken spenderade halv dagen i bilen kändes det som. Bättre för tösen att få hela dagar på varje ställe tyckte vi.

• FiaLisa75

Bree - precis så har vi det nu..... Jag tycker precis som ni, men tyvärr inte pappan..... Blir likadant i år, ett farande i bilen efter Kalle.....

• Vallivetu

Ja, det blir ju så himla stressigt för en själv, då kan man ju föreställa sig hur det känns för ett litet barn... Julen ska vara lugn och mysig tycker jag, sen spelar det väl inte så stor roll hur "rättvist" det blir. Bara vi också får fira lite jul med flickan...

• Tjofsen

Varannan hos mamman och varannan hos pappan. Hämtning oftast lilljulafton och lämning annandagen. Nu i år är det hämtning julaftonsmorgon och lämning annandagen. Skulle inte tycka det var roligt att spendera halva julafton. Det blir ju bara "hit med paketen" och "nu MÅSTE vi skynda oss". Julen ska vara lugn.

• född med tur

Min 10-åriga flicka vill absolut träffa mamma och pappa på julafton. Vi bor bara 1,5 mil ifrån varandra. Så hon kommer till pappan senast kvällen innan och är sedan där till ca kl 17. Kvällen firar hon hos mig. Tidigare år har vi klämt in mormor och morfar mitt på dagen också men i år hoppar hon över det eftersom hon vill vara mer hos pappa. Sedan åker hon tillbaks till pappan på juldagen och stannar så länge hon vill. Det blir lite fram och tillbaks över jullovet, precis som hon vill. Men trots att hon bor hos mej har hon fler "roligare" kompisar hos pappa. Det styr rätt mycket. Hon bestämmer helt själv sedan ett par år tillbaks var hon vill vara. Jag har sörjt tidigare att hon hellre vill vara där men vant mej...

• 1malle

Jag skulle aldrig låta mina barn ta det avgörandet själva. Det är inte lätt att välja en av föräldrarna framför den andre. ger mer ångest än glädje över julfirandet i så fall.
    Ditt förslag om varannan jul låter ju toppen. vi har så o et funkar för både mitt barn o min mans barn, vi ser till att ha alal barnen samtidigt... så de i sin tur får träffa varandra (sina syskon)

• född med tur

1malle: Det beror väl på hur gamla barnen är om de får bestämma själva? Min dotter skulle få ångest av att inte få bestämma själv. Om de vuxnar månar om barnen och inte lägger någon värdering i vad de väljer är det väl ingen fara? Hon har aldrig behövt känna något dilemma över att göra någon av oss ledsen.

• 1malle

född med tur:

Jag har barn som är 14, 12 och 9 år...
    14 åringen är mitt bio barn o de andra är bonusbarn. Och så har vi en gemensam som är 10 månader o väntar en till i maj...
    Pga familjesituationerna som råder så anser jag att man som förälder få ta ansvaret o "styra upp" det hela, inte lägga det ansvaret på barnen...

GRATTIS, du har ju tur om din dotter är så bra på att göra kloka val, men MÅNGA barn klarar inte det o ger sken av att de gör men sen bara mår dåligt istället.
    Har man inte en fungerande rutin över hur barne träffar sin andre förälder så kan man hellre inte begära att de ska vara stora nog att kunna ta det avgörande beslutet vid stora helger så som jul...
    Hade det funkat däremot o julen inföll mitt i veckan, då är et en anna nsak. Men som i TS fall så funkade ju det inte hitills med varannan helg så som det varit bestämt....

• angelita83

Har två bonusar som e 13 och 10 år dom kommer att fira jul med oss men åker dagen efter hem till sig... men varför det funkar så bra är nog för att dom firar julafton på chilenskt sätt å det är den 25 medans vi firar svenskt som e den 24. den 24 är vi hos min sambos syster å den 23 är vi hos min mamma så barnen firar sammanlagt jul tre gånnger.

• Megalomania

varannan jul/nyår, dvs den hon inte firar jul hos är hon hos över nyår. När hon själv blir så pass stor att hon själv vill bestämma får hon göra det, även om vi skulle älska att ha henne hemma varenda år, precis som hennes mamma

• lhk

varannan jul o varannan nyår, som ovan. Barnen är födda 99 och 94 och de tycker det är helt okej. Denna julafton är de inte hemma hos oss så då äter vi en god lunch på nyår och har julklappsutdelning med dem då. Vi firar dock julafton som vanligt även om de inte är med. Det finns ju andra inblandade i julen och själv väntar jag på att få öppna paketen. Vill tjuvkika redan nu. *fniss*

• Catta85

Vi gjorde så att min fru:s barns pappa kom till oss och firade jul.....Det gick bra....Man gör det ju för barnens skull....han e inte min favorit person men man kan försöka komma överens.....

• Fun Kidz

Hej!
    Låt inte sonen bestämma själv!!!
    Han ska inte behöva utsättas för det. Hur ska han kunna välja bort den ena utan dåligt samvete?

• Cinet

Min mans son är hos oss vartannat år över jul och nyår, och vartannat år hos sin mamma (vi bor också långt ifrån varandra). Tidigare hade vi det så att vi bytte mellan jul och nyår, så att man hade antingen jul eller nyår. Men faktisk blev även det för förvirrande för pojken, som aldrig fick känna att han var med på riktigt i varken den ena eller den andra familjen, plus att man alltid fick åka mitt i semestern för att lämna/hämta och därför var låst så att man inte kunde tex. åka iväg någon annanstans över jullovet. Så därför har vi nu gjort såhär i några år, och det fungerar jättebra för alla. Det är klart att man saknar honom de åren han inte är här, men det är änddå bättre för alla. Jag tycker ALDRIG man ska låta barn välja själva - det är en omöjlig sits för ett barn att skulla välja mellan mamma och pappa. Det är de vuxnas uppgift att hitta en lösning på detta problem som alltid finns i bonusfamiljer.

Svar på tråden Hur gör ni med bonusbarn över jul?