• Trinity78

Ny behandling mot barnlöshet

Nån mer som såg Nyhetsmorgon på TV4 imorse? De intervjuade docent Greta Edelstam som kommit på en ny metod mot barnlöshet! Jag missade tyvärr lite av inslaget, var det nån som såg hela?

Jag googlade lite på Greta och hittade detta:

Ny svensk forskning hjälper barnlösa par

Vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge har en studie på 130 barnlösa par genomförts som påvisat väsentligt förbättrade chanser att uppnå graviditet. Konceptet som fyrdubblar chanserna för graviditet är baserat på det svenska medicintekniska företaget ISIFERs patenterade teknologi och metod för sköljning av äggledarna.

De kliniska studieresultaten för ISIFERA® presenterades nyligen på American Society for Reproductive Medicine 62nd Annual Meeting i New Orleans, USA. Presentationen bygger på en nyligen avslutad studie utförd på 130 barnlösa par som genomgick behandling med insemination vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. De barnlösa par som lottades till ISIFERA-behandling före insemination uppvisade 4,5 gånger högre graviditetsfrekvens än den grupp som ej behandlades.

ISIFERA® är ett koncept baserad på ISIFERs patenterade teknologi och metod för sköljning av äggledarna. Ytterligare studier och utveckling av konceptet planeras i samarbete med internationellt ledande kliniker inom området och produkten beräknas finnas tillgänglig på marknaden inom två år.

– Studien visar att ISIFERA-behandling innan insemination väsentligt förbättrar chanserna att uppnå graviditet jämfört med insemination utan föregående ISIFERA-behandling. Enbart insemination ger ett förhållandevis lågt graviditetsutfall för den här gruppen oförklarligt barnlösa. För dessa kan ISIFERA vara ett första kostnadseffektivt alternativ före provrörsbefruktning, säger Patrick Åhlund, VD för ISIFER.

– Detta är ett enkelt behandlingskoncept som kan utföras på en vanlig gynekologmottagning. I studien valde vi att förbehandla med ägglossningsstimulering i låg dos och därefter inseminera så att alla skulle få en redan beprövad basbehandling. På ägglossningsdagen genomfördes lottning till genomsköljning av äggledarna eller ej. Den framgångsrika behandlingen fungerade komplikationsfritt, säger docent Greta Edelstam som ansvarat för studien.

http://www.aldenco.se/index.php?cid=3

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
  • Svar på tråden Ny behandling mot barnlöshet
  • majsalotta

Nu finns inslaget på hemsidan (imponerande service från TV4!)

www.tv4.se/nyheter/nyhetsmorgon/
    PÅ höger sida, klicka på "se inslag från programmet"
    "Maria blev gravid med ny metod"

Det verkar som om dom par som gjort behandlingen har konfirmerad fri passage i äggledarna från tidigare utredning.

• Trinity78

OJ! Det var snabbt jobbat! *imponerad*

• Bisquit

låter ju jättebra ju!!

Ja man får hoppas att det blir ändring i det nu som politikerna lovade...

• majsalotta

Vad har politikerna lovat? nyfiken...

• skrattigtjej

ts

Jag föstår din frustration

vi ha försökt i 18månader ca nu och jag hade vad dem sa kanske pco och har symtom på pcos jag blev hemskickad av att gå ner i vikt och fick ringa 3gr för att tjata om en tid och sedan mamma fick ringa en gr skälla ut dem och sedan ett mail

tillslut fick jag en tid på lucia... denna gr ska ja skrika tills jag får som jag vill...

dem sa ja va för ung,men enligt halmstad lassarets gyn (här i halmstad va ja skriven innan ja flyttade till sambon) så sa hon att dem ha inte rätt att neka mej medicin osv...

så ja berättade vad halmstad hade sagt då ändra sej värnamo kk och ifrågasätter det jag säger istället

som om jag e nån förbannade läkare tänkte jag.. men ja babblade på och hon i luren blev tjurigare och tjurigare och ja mer otålig tänkte jaha ge mej en tid då

Hon envetades som attan att min gyn öveläkarn inte hade tid ja sa ja vill ha en tid för behandling och återbesök jag har gåt ner 8kg på 12 veckor och på hur kort elle lång tid spela ingen roll ja ha gjort min del och de där blödnings shemat på 3 månader de ha jag redan på gammla månader de sa hon på gyn i halmstad jag kunde ta med.. jasså sa hon på värnamo kk

ja sa jag.,...så jag vill ha en tid för återbesök... nja då muntrade hon att gyn läkaren ig inte hade tid, sen pratade hon med en annan bredvid sen sa hon nja hon ha en tid den 13 december kl 9.00 ( hon trodde välla inte ja va vaken då)

grrr jag tackade ja och shit va arg hon i luren blev ja blev nöjd iaf tackade för mitt och för tiden och sa tack så mkt hej då.. hon bara la på

haha ja du vet vi skulle oxså vänta när vi föröskt i 2år.. samt till november 2007 då jag fyller 20år.. om ja skulle få fertilitets undersökning

men nu gick ja på vanlig undersökning och fick veta ja "kanske har pco" då får dem göra nåt åt de nu när ja gåt ner i kilon med

men fungera min metod, kör med de.. vanlig undersökning hitta dem ett fel, be att få de fixat..

lycka till krama

• Trinity78
    skrattigtjej: Ja, jag försökte med det också. Jag var på vanligt gynbesök i somras och gyn uteslöt PCO men tror att jag ev kan ha endometrios. Problemet är att det bäst behandlas med hormoner, typ p-piller, och det är ju ingen bra metod om man vill bli gravid.
  • Gerbia

Jag försökte se inslaget med dr Edelstam men fick inte fram Fredagens Program!
    Jag gör väl fel....................
    Har gått hos Dr Edelstam ett par gånger och inför Ivf:en med min make pratade vi med henne.

• Fismamman

Hej Trinity. Är också från Jönköping. Vi är inte prioriterade alls av landstinget eftersom vi redan har barn. De rekommenderade oss att gå privat. Vi valde Gallerians läkarmottagning. Vi fick tid veckan efter jag ringde. Kostar lika mycket som ett besök hos landstinget. Perfekt.

Nackdelen är att vi nu inseminerar. Gallerians är ju stängt under helgen och då måste vi försöka få ägglossning på vardagarna. Det har funkat hitills.

Lycka till. Hoppas ni får tid snart.

• majsalotta

Gerbia, inslaget finns nu under nyhetsmorgon; Debatt & aktuellt

• skrattigtjej

ts ja ja tror inte jag lyckas få hjälp coj till min stora besvikelse tror jag att ja gått upp dem 8kg jag gåt ner.. så jag får nog ingen hjälp

jag orka bara inte hitta styrkan att börja tränna elle äta bra förens jag får hjälp

fick dock en redig mens i förgår det blöder som bara den elle igår minns ej, men har skrivit upp allt

jag har iaf mer än dem senaster 4-6månader positivt det iaf denna gr gör de ondare nu med...

men dock mitt socker sug tar äver mej igen :-/ specielt mens hormonerna stupa upp i taket mellan åt

ja blir grinig bitch och sen blir ja glad igen

hahaha så e de när ja ha pms besvär =) JIPPI EMMY IS BACK

krama om

• tittija

hej det finns hopp även om man har pco gå privat och begär att de testar om du har pco.
    HAR du pco kan man medicinera med metformin som är diabetesmedicin det har visat effekt.
    Jag fick det för jag har svår pco och jag gick ner  mer i vikt samt fick regelbundna ägglossningar och efter 7 mf fick jag en liten flicka 08

Svar på tråden Ny behandling mot barnlöshet