• skatti

När slutar infertiliteten vara "normal"?

Funderar ganska mycket på varför det inte tar sig! "Normal" menscykel, "normal" ÄL, "normala" simmare! Men då måste det väl vara något FEL!?!? Känns som man håller på att bli tokig ibland!
    Tänk om man bara går och väntar varje månad, helt förgäves? Tänk om det existerar ett allvarligt fel som inte läkarna upptäckt?
    När blir "normal" infertilitet "onormal", så till den grad stt man gör mer ingående kontroller? Känns som om IVF är universallösningen för ALLT?

• Svar på tråden När slutar infertiliteten vara "normal"?
  • ChokladRosen

Men hur länge har ni försökt?

• Lobos mágicos

Jag tror att man ska ha försökt ett år minst.. Eller om det till och med var två år..

BF 070429
  • skatti

Försök nummer 19 är i full gång......

• majsalotta

Vi är "oförklarligt" barnlösa och får därför vänta i två år innan vi får någon landstingsfinansierad behandling. Hade jag varit under 32 hade vi fått vänta i tre år, så jag antar at dom fortfarande menar att det är realistiskt att vänta så länge innan man får hjälp om dominte hittar något "fel". Själv vet jag inte om vi är "normala" och att det bara tar tid för oss, eller om vi helt enkelt är för dåligt utredda... Det finns många tester som KAN göras, men när landstinget (åtminstone mitt...) prioriterar så gör dom "bara" undersökningar som påverkar behandlingen, och i vårt fall går vi mot IVF hur som helst, coh då struntar dom i att utreda vidare utan låter oss vänta och hoppas på att det löser sig med tiden...

Har du gjort äggledarundersökning? Har dom gjort post-coital test på er?

• skatti

""bara" undersökningar som påverkar behandlingen."
    Hur menar du?
    Jag har gjort en spolning, ingen "äggledarundersökning" vad jag vet, och de har INTE gjort något pc test.
    Tycker bara att det borde vara billigare att testa allt innan IVF, med tanke på vad DET kostar.

• majsalotta

Spolning är nog det samma som äggledarundersökning - dom spolar igenom en vätska för att kolla om det är bra passage genom äggledarna så att äggen kan vandra ner till livmodern efter ägglossning. PC test verkar inte vara lika vanligt men jag vet att dom gör det i vissa landsting.

""bara" undersökningar som påverkar behandlingen."
    tja, mitt landsting menar tex. att det är onödigt att kolla passagen i äggledarna för om det är stopp så är IVF enda alternativet. Om vi inte blir gravida på två år så får vi hur som helst ett IVF försök, så den undersökningen skulle inte påverka den behandling vi kommer att få. För oss skulle det förståss göra stor skillnad att VETA om vi KAN bli gravida själva eller inte, samt för att tidigarelägga IVF behandling om det är stopp, men för landstinget spelar det ingen roll... Det är billigare för dom att låta oss vänta och hoppas att vi fixar det själva om vi får mer tid på oss... Luddigt kanske - går det att förstå. Själv tycker jag att resonemanget är galet, men vad kan man göra.... Hoppas att dom inte resonerar likadant i ditt landsting!

• skatti

Men min läkare sa att man gör en titthålsop. om det är stopp! Trodde det var för att "fixa" stoppet?
    Det värsta tycker jag är att låta människor gå och lida på det här sättet, genom att hoppas varje dag att denna månaden, kanske, kanske! Och sedan tas ned på jorden igen med en smäll...
    Om det nu är så att man kan kolla upp vad som är fel, och få ett definitivt besked. Kan vi få barn????
    Visst, jag står i IVF-kön, men herregud, det är väl det sista man vill utsätta sin kropp och sitt psyke för? Fattar inte läkarna det?

• majsalotta

Jag tror inte man kan operera om det är stopp i äggledarna, utan då är det IVF som gäller... titthålsoperation tror jag man gör för att kolla om man har tex. endometrios.

Jag håller fullt och helt med - man vill först av allt veta OM man kan få barn på vanlig väg eller om det finns några hinder, oavsett vilka dessa är även om dom inte går att åtgärda. Sedan vill man förstås kunna testa en så "mild" behandling som möjligt, tex. få testa insemination innan man går till IVF.

Ett möjligt tips för er som är oförklarligt barnlösa och ännu inte är inne i IVF-svängen är en "ny" metod för inseminering kombinerad med spolning som prövats på Karolinska - vet dock inte om den är färdigtestad så att den kan användas av kliniker runt om i Sverige eller om det fortfarande bara görs kliniska försök på Karolinska, men du kan kanske kolla upp med din läkare om det finns möjlighet att testa den... Kolla in den här tråden som "trinity78" startade för några dagar sedan: www.familjeliv.se/Forum-7-125/m14695870.html
    Där kan du läsa lite och det finns en länk till ett inslag på TV4s nyhetsmorgon. Kan vara värt att kolla upp... Hade jag inte redan startat med IVF hade jag nog kollat upp det för egen del. Det är en av dom få behandlingar som visats ha bra effekt för oförklarligt barnlösa.

• skatti

Jo, jag ska kolla upp det! Har dock bara varit negativ till allt vad insemination heter, efter att min förra gyn fällt kommentaren att det var "slöseri med pengar att göra insem."på oss,eftersom jag haft klamydiga för 15 år sedan. Men hallå!!!
    Jag har fått barn sen dess!!! "KAN finnas missbildningar i äggledarna!" påstod han. Blev jättearg. Ska nog ändå höra med min nya gyn ang. insem, tack för tipset!!!!

• majsalotta

Men om du fått barn sedan dess och dessutom gjort en spolning (om det nu var en spolning av äggledarna) så verkar det ju inte finnas något hinder för att insemination skulle lyckas!

Vi skulle ha kunnat göra insemination privat på IVF kliniken (erbjuds INTE av vårt landsting då det inte är tillräckligt "kostnadseffektivt"...) med då vi först behövt betala för en äggledarspolning (2000 och sedan 7000:- per insemination och att effektiviteten är mycket lägre än för IVF (och för att jag är 35 och min sambo 40) så valde vi att gå direkt på IVF då läkaren på IVF kliniken tyckte det vet bäst i vårt fall.

Men om man med den här nya metoden ökar graviditetschansern 4.5 ggr så skulle det verkligen vara värt att testa.

• Mumle

Jag blev gravid med vår dotter på första försöket. Sen kämpade vi som galningar i två år för att få ett syskon utan resultat. Vi försökte med allt: akupunktur, äggledarspolning, tillhålsoperation, pergotime, svampdroppar, insemination (blev gravid två gånger men fick missfall efter bara någon vecka). Till sist var iallafall jag ett mentalt vrak som bara grät och vägrade träffa kompisar som var gravida... slutligen fick jag telefonnumret till en jättebra gynekolog som är specialicerad på obstetrik och kvinnor med fertilitesproblem. Han sa utan omsvep att oförklarlig barnlöshet nästan alltid har att göra med sämre kvalitet på äggen. Enda sättet att plocka ut dom bästa var IVF. Vi tänkte en dag och sa sedan "let´s do it". Spraya och spruta och ta blodprov och vänta. Sedan klart för äggplockning. Vi gjorde detta i Falun som läkaren sa gav allra bäst resultat. Så vi åkte dess 22 mil från Stockholm för att vaska ut mina guldägg. Första försöket misslyckades och jorden försvann under mina fötter. Detta var precis vid semestern och det var ju tur. Vi körde direkt på andra försöket och så en morgon när jag kissade på stickan så såg jag två vackra blå streck. Nu är jag i vecka 17 och i början av juni ska vi äntligen få ge ett syskon till vår 3-åring. Hon är så exhalterad och jag och min man känner att denna jobbiga resa har lärt oss ett och annat. Om vi vill ha ett tredje barn i framtiden så ligger 3 små embryon nedfrusna i ett strå i Falun....
    Det finns ALLTID en väg till ett barn, oavsett vilken väg man väljer. Vi valde IVF. Lycka till allihopa. Kram.

• mgus

Mumel: Grattis till ditt pluss!

Jag tror att det finns inget som oförklarligt barnlös. Det måste ju finnas en anledning till att det inte blir barn. Jag tror bara att det kan brista i utredning och undersökningar. När vi gjorde vårat första ivf försök blev inget av våra 15 ägg befruktade. Jag frågade om de berodde på spermierna eller äggen men hon menade på att både ägg och spermie såg bra ut. Det enda hon kunde säga var att man kunde misstänka att det är vid befruktningen som det är fel. Jag frågade om man kunde testa detta på något sätt eller om det fanns någon behandling, men hon sa att det enda man kan göra om så är fallet så är det icsi. Så vi har valt att börja om från början nu och pröva en ny omgång med icsi. Vi har försökt i tre och ett halvt år nu utan resultat. Efter så här lång tid så har jag insett att det kommer inte att gå på egen hand. Av någon underlig anledning.

Kram på er och lycka till!

• Mumle

Mgus: visst kan det vara så, att det brister i utredningen. Det är inte alltid man kan sätta fingret på problemet. Vilket är extra frustrerande eftersom man ofta inte vet i vilken ände man ska börja sätta in "hjälpen". Men när jag blev plockad på 12 ägg så blev bara 6 befruktade och enligt läkaren så var det ett litet antal befruktade i förhållande till antal ägg, man hade räknat med ca 10 befruktade ur den skörden. Så i mitt fall tror jag äggen började bli sämre. Men man vet aldrig...

• Sjörövarmoster

Skatti och MajsaLotta: om ni vill göra en en fertilitetsutredning kan ni kontakta någon privat gynmottagning, som är ansluten till försäkringskassan, då kostar det inte mer än om man går via landstinget. Jag gjorde alla mina blodprover, äggledarspolningen och mannens spermaprov på en privat klinik i Gbg och hade svaret innom två månader. Eftersom vi har dubbla faktorer (jag förmodad endo och stopp i ena äggledaren och dålig passage i den andra) och mannen få spermier blev vi direkt remitterade till Sahlgrenska för IVF. Vi började utredningen i augusti och ska börja vårt första IVF i jan, 5 månader från utredningsstart till IVF, vilket nog är rekordsnabbt om man inte gör även IVF:en privat! Jag slutade med p-pillrena sommaren -05, men vi var försiktiga fram till dec-05, så det är svårt att säga exakt hur länge vi hållt på innan vi sökte hjälp (8 mån-1år). Jag hade t ex ingen aning om att spermierna kunde leva i upp till sex dagar, utan trodde kanske max två dagar, så hade vi varit superfertila hade vi förmodligen blivit gravida även om vi var försiktiga, eftersom vi inte visste så mycket om fertilitet då som vi vet nu.

Svar på tråden När slutar infertiliteten vara "normal"?