Skatti och MajsaLotta: om ni vill göra en en fertilitetsutredning kan ni kontakta någon privat gynmottagning, som är ansluten till försäkringskassan, då kostar det inte mer än om man går via landstinget. Jag gjorde alla mina blodprover, äggledarspolningen och mannens spermaprov på en privat klinik i Gbg och hade svaret innom två månader. Eftersom vi har dubbla faktorer (jag förmodad endo och stopp i ena äggledaren och dålig passage i den andra) och mannen få spermier blev vi direkt remitterade till Sahlgrenska för IVF. Vi började utredningen i augusti och ska börja vårt första IVF i jan, 5 månader från utredningsstart till IVF, vilket nog är rekordsnabbt om man inte gör även IVF:en privat! Jag slutade med p-pillrena sommaren -05, men vi var försiktiga fram till dec-05, så det är svårt att säga exakt hur länge vi hållt på innan vi sökte hjälp (8 mån-1år). Jag hade t ex ingen aning om att spermierna kunde leva i upp till sex dagar, utan trodde kanske max två dagar, så hade vi varit superfertila hade vi förmodligen blivit gravida även om vi var försiktiga, eftersom vi inte visste så mycket om fertilitet då som vi vet nu.