• Maddeliix

epidural, aldrig! vad kan man få istället?

Jag är nu i vecka 33+2 och börjar redan oroa mig för förlossningen, hur ska detta sluta? :/..

jag vet inte vad jag vill ha för smärtlindrig ens men en sak vet jag och det är att jag INTE vill ha epiduralbedövning.. fick det under en "operation" jag gjort nu under graviditeten och just för stunden var bedövningen underbar men guud så hemskt jag mådde efteråt, inte kunna gå, inte kunna göra 1 & 2 på toa och plus att jag fick en himla nackspärr & huvudvärk i hela 4 dagar efter..

Vad kan jag välja istället? morfin vill jag inte heller ha, spyr som en gris av det.. lustgas ska jag ha men jag lär behöva mer för jag är livrädd att det ska göra så ont att jag bara ger upp och ligger och gråter (har en förmåga att göra sånt i andra situationer)..

Kejsarsnitt är inget jag vill heller, den enda möjligheten att jag väljer snitt är om jag verkligen MÅSTE av nån anledning..

Hjälp!

• Svar på tråden epidural, aldrig! vad kan man få istället?
  • levlivet

Jag har haft både EDA o Spinal o har inte fått biverkningar av ngn.Håller tummarna att du får en bra förlossning! Kram Helene!

• Ess

Varm vetekudde är underbar och rätt andning hjälper väldigt mycket också.
    Med första provade jag tens men tyckte nästan att det kändes värre, även lustgasen hjälpte när jag fick till det rätt. Även om jag hade mycket pinvärkar med första så gjorde det ändå inte så ont att jag ens övervägde att bli stucken i ryggen usch.....

• Tekla Maräng

På tal om sterila kvaddlar; i Uppsala sätter de numera i kvaddlarna lite djupare. Det har visat sig att det ger samma effekt, men gör mindre ont! Det var så många som inte vågade använda dem för att de hört skräckhistorier om hur ont det gjorde, men nu ska det alltså inte vara så farligt. Fråga hur de gör där du bor.

Har själv BF på söndag, men ingen bebis på G än iaf. Har tänkt klara mig på akupunktur, lustgas och ev. TENS-apparaten. Vill helst inte ta epiduralen pga. att den kan göra att förlossningen tar längre tid och att man ofta behöver värkstimulerande dropp. Större risk för att spricka eftersom man får forcera krystningarna då. Har dock inte uteslutit EDAn - man har ju egentligen ingen aning om HUR det kommer att gå eller HUR man reagerar. Jag vill helst inte ha ryggbedövning säger jag nu, men när jag väl ligger där kanske det blir "GE MIG ALLT NI HAR!!!"

På tal om detta; kanske är dags för mig att skriva ett "förlossningsbrev"...

• AngelAhlgren

Lustgas e min bästa vän... Sååå härligt o befriande.. Men det e från människa till människa.. =)

• Tuva

Jag hade bara lustgas under förra förlossningen, hann ej med ryggbedövningen, men så här i efterhand kände jag att det var för lite smärtstillande, hade så ont. Har 8 dagar kvar till bf nu och är ganska säker på att jag vill ha ryggbedövning, min bm sa att biverkningar som huvudvärk är mkt ovanligt.

• Öland2barnsmor

EDAn gjorde att jag INTE kunde stå/gå/röra på mig var som fastklistrad i sängen únder hela FL. dom sa att jag kunde ligga på sidan , men kunde inte ens vända mig
    ca 75% av högerbenet var totalt bortdommnat ...

har träffat en kvinna som fick samma problem under FL--

Så jag är lite arg på FL. personalen som inte ens fattade att jag mådde dåligt av detta , fick veta av en barnmorska nu.. att dom skulle dragit ner dosen från 10-5 dvs halverat dosen , men tror inte att det skulle hjälpt mig att böli av med besväret ..

• Rickeby

Provade västerviks-metoden vid min senaste förlossning (som slutade med akutsnitt...) och vill bara säga att jag INTE rekommenderar den, även om alla opplevelser är individuella.
    Var besvärlig och gjorde skitont att få och hjälpte inte alls...mycket besviken!

• Carråå

Vad är Västerviksmetoden?

Mamma till Edith 051028 och Elma BF 070227
  • Jube

Livmoderhalsbedövning, som även kallas Paracervikalblockad, PCB eller Västerviksmetoden, är en lokalbedövning av livmodern som kan ges när värkarbetet satt igång. Metoden innebär att man sprutar in ett lokalbedövningsmedel som lindrar smärtan. Metoden är vanligast bland omföderskor.

• sassa76

Jag tog lustgas och sterila kvaddlar vid min andra förlossning pga av att jag inte tyckte att EDAn funkade så bra med 1:an.

Jag var jättenervös innan jag fick första omgången av sterila kvaddlar pga alla skräckhistorier här på FL om hur ont det gör. Men jag kan lugna dig, visst gör det ont, men det är värt den korta smärtan . Du kan ju alltid andas lite lustgas medan de sätter dem.
    Jag väntar nr 3 i mitten av Januari och jag kommer definitivt att välja sterila kvaddlar och lustgas igen.
    Det kommer säkert att bli en bra förlossning för dig. Lycka till!!

• turpis

Det låter ju också som att du är rätt rejält förlossningsrädd, och rädslan i sig kan ju göra smärtupplevelsen värre, så du kanske borde ta upp detta med din BM och bli remitterad till en mottagning för förlossningsrädda så du kan få lite hjälp med den psykologiska biten? Rädsla motverkar gör ju att man spänner sig, och att slappna av och andas mellan och under värkarna minskar ju smärtan. Har inte fött än, men har läst massor och gått profylaxkurs och yoga, och det är så det beskrivs i alla fall.

Anna Wilsbys (som utormat profylaxgruppens kurser) bok "Innan du föder" ska vara jättebra, kanske något att läsa eftersom det är lite sent att gå kurs nu? Jag tror inte att du blir mer rädd av att veta mer om förlossningen, utan snarare att du känner större kontroll eftersom du förstår vad som händer med kroppen och hur du själv kan påverka smärtan!

Tror också att du kommer att få en jättebra förlossning, men du kanske behöver förbereda dig och "rusta dig" lite mentalt. Att fundera på olika smärtlindringsmetoder som du gör nu är förstås också bra!

Lycka till!

• charlie och novas mamma

men under örlossningen får man inte samma styrka på ryggbedövningen som vi operation.. ja fick EDA under värkarbetet, ja kunde gå stå å allt utom att kissa.. men d jhälper dom en me. sen sluta allt i akut snitt å då fick ja en sån EDA som gjorde att ja vart bedövad från brötet å ner.. så den e inte allt lika som för att lindra värkarna.
    Men annars e lust gas d bästa som finns oxå! helt underbaaaaaaaaaart
    lycka tilL!

• Nilla1

Normalt sett så kan man gå, kissa osv vid en EDA, det är inte samma teknik som används vid operationer.

• tatiyana

Jag fick också samma bekymmer alla dom biverkningar som man fick .jag fick migrän i 14 dagar och illamående yrsel så jag skulle alldrig ta om den ,men jag vet inte vad jag ska ta för bedövning nu .Jag rekomenderar absolut akupunktur.

• Tatanja

Jag fick först EDA:n... och den känndes jätte bra ett tag, men problemet var att den inte tog som den skulle... Så vi fick komma på någonting annat istället, och då fick jag Västerviksmetoden... Och visst jag har sagt till en del att det va hemskt! Men det är mycket därför att jag är så stickrädd...
    Men jag kan säga så här: Västerviksmetoden hjälpte mig bättre genom värkarna än vad EDA:n gjorde...

• thesmokejumper

akupunktur kanske...

• bimmer

TNS hjälpte mig i början innan vi kom in på BB sen blev det lustgas och då var TNSen bara i vägen tyckte jag och sen tog jag det du inte vill ha.

Kan du inte få träffa din BM och prata om andra alternativ till smärtlindring?

• Ximona81

JAg skulle tipsa om masaage . oc lustgas.. själv hade jag ingen bedövning men min förlossning gick snabbt..
    men har läst att massage ska vara super bra o du får inte alls lika ont .. så en taktil massage och någon annan är mitt tips iaf..

• abbe04

Jag har bara positiva erfarenheter av EDA, den gjorde att jag kunde slappna av och öppna mig fortare. Lustgas och akupunktur hjälpte inte alls mig, men det är ju individuellt. Är nu gravid i v19 med mitt 2:a, och jag har inte hunnit börja oroa mig för förlossningen än, men det kommer nog... Jag hade en relativt ok förlossning, men att det kunde göra SÅÅÅÅ ont, det hade jag inte kunnat ana. Jag spände mig pga av smärtan, och öppnade mig därför inte som jag borde. Därför var EDA:N helt underbar! Jag fick ing biverkningar och sprack minimalt. Vill absolut ha EDA även på nästa förlossning om jag hinner...

Svar på tråden epidural, aldrig! vad kan man få istället?