• Nervis

vad tycker ni om namnet Snöfrid?

Tittade igenom namnboken igår och hittade namnet Snöfrid. Har aldrig hört det förr men sambon blev blixtförälskad i namnet.

Jag är personligen inte övertygad direkt, är inget fan av ovanliga namn men ju mer jag smakar på det desto bättre låter det. Fast det måste vara grymt ovanligt. Dock ganska psssande denna snöfattiga vinter

Tänker oxå på att blivande storasyster heter Wilma vilket ju är grymt vanligt och sedan att en ev lillasyster ska heta Snöfrid. Jag vet inte riktigt...

skulle ni kunna döpa ert barn till Snöfrid och vad tycker ni om namnet?

• Svar på tråden vad tycker ni om namnet Snöfrid?
  • IHateYourFace
    Meus Veritas skrev 2006-12-11 22:54:05 följande:
    Nja.........känns inte som det ligger bra i munnen...Månfare......är inte det di levas barn? Det får en ju att tänka lite eller? V33 jag har en pojke i min mage....=)
    Näää Lena Phs grabb är de, Noa Månfare
    Di Levas son heter Cosmos har ja för mej...
  • Nervis

Hi,hi kul att läsa alla olika reaktioner ju mer jag smakar på det ju mer inne är jag på att en ev dotter får det som andranamn faktiskt. Men sambon har gått med på att skippa det som tilltalsnamn iaf . Andra namnet behöver man ju inte bli lidande för på samma sätt samtidigt som det kan bli en kul grej med en historia. Kopplingen till denna vinter tänkte jag var att finns det ingen snö är det fritt från snö alltså snöfrid. eller alternativt att man längtar efter snöfrid som kommer med snö precis som vi längtar efter denna bebis. fast Regnfrid kanske är mera passande då

Har själv ett tilltals namn som kanske inte är grymt ovanligt men lite ovanligt iaf när jag växte upp och som dessutom hade en historia till varför jag fick det. Har alltid velat ge mina barn det med. Wilma valde vi bara för att det var så himla fint och kanske kan man skylla lite på Skärgårdsdoktorn med men sådär jättespännande bakgrundshistoria har det ju inte..

Nåja, kan ju lika gärna bli en pojk med...

Men lite håller jag med er som säger att det mera är ett djurnamn kanske...

• kajsa27

nej, nej, nej.

min första reaktion

• Chrissi

Nej, tycker inte att det låter som ett fin namn på en människa. Dessutom tänkte jag på det som ett pojknamn typ Gottfrid eller något.

• Kapha

Ett norskt flicknamn om jag inte missminner mig helt.Inte fint alls tycker jag. Har även hört Snöhild, Svanfrid och Svanhild. Även de norska.....:)

• MARIA99

Nej usch sorry det var inte fint. Typ som Gottfrid eller nått

• Monstermamman

Det finns 63 kvinnor som har förnamnet Snöfrid. Av dessa har 13 namnet Snöfrid som tilltalsnamn/förstanamn. (Sverige)

Från 1900 till idag så är det totalt 102 personer i Finland som har hetat / heter Snöfrid.

Det är inget namn jag gillar speciellt, förknippar det med gamla människor.

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • Ghost

Näää tänk att aldrig få vara med när man har snöbollskrig!!!!

• MammaHela

Jättefint namn, men jag skulle inte ha det som tilltalsnamn, det är det för ovanligt för det.

Stolt mamma till 2 busfrön + bf 8/6 -07 Http://blogg.piblad.com
  • lurv

Gillar ni namnet så döp då dottern till det! Gillar hon inte sitt namn när hon så får ni väl acceptera att hon byter namn då.

Angående att storasyster har ett vanligt namn och att detta är ett ovanligt namn så tänkte vi likadant när vi döpte vår yngsta. Storebror har ett vanligt namn och lillebror heter Peps. Vi velade länge innan vi konstaterade att han ÄR en Peps så då får han heta det också.

• Lars_c_73

Snöfrid!
    Ja, det är nog ett av det finaste namnet jag hört. Skrattande Jag gillar det starkt.
    Namnet har tydligen funnits länge. Absolut ett bra namn.
    Lätt att förstå vad det betyder.

• Fredstein

Jättefint! Jag har själv en Solfrid. Blev andranamn efter mycket velande, och ibland ångrar jag att Solfrid inte blev tilltalsnamnet?

Svar på tråden vad tycker ni om namnet Snöfrid?