• Gizmoh

Bra häst ras för barn?

Skall vid senare tillfälle ha 2 Ponnyer,men är inte så insatt på vilka raser som är bäst vid barn eller om det funkar lika bra med korsningar?
    Har bara haft travare innan,men denna gången sedan skall det vara än mindre ponny samt en lite större men ej för stor men skall va viktbärande så vuxna skall kunna rida på den förutom den minsta ponnyn.
    Skulle va trevligt att få tips av er

• Svar på tråden Bra häst ras för barn?
  • Daddy pleasure

welsh mountain

eller

gotlands russ

• Red Bunny

Blomsterpinglan: Jag har ägt två araber (en polsk och en rysk/egyptisk) och tja, vad ska jag säga...? De ÄR känsliga, det kommer man inte ifrån. Men de blir också som man gör dem! Jag älskade båda mina! Jag kan dock inte med rent samvete rekommendera dem som barnhästar...

• Tha Princes

Welsh är kanon bra häst, russ kan ju vara lite "speciella" oxå samma sak med shettisar

• emmizenma

Jag måste komma med förslaget: Tinker/irich cob...
    Finns i modellen "mindre", det är helt otroligt vilken ras. Hade aldrig kommit i kontakt med rasen innan jag köpte min lilla kille. Lugnare häst får man leta efter, lätt lätd och vill vara till lags. Visst är det mycket häst att rida (driva och hitt korrekt form) men inte dum på nått vis. Ända nackdelan är kanske att de är lite större än de minsta raserna. Men de kan vara runt 1.35-1.40 de minsta. Min kille är 1.48 men kommer kanske bli ca 1.50 

• litenkaka

Jag håller med alla som har sagt Welsh!
    Underbara hästar i alla format som kan användas till precis allting.
    Har precis köpt min första egna welsh (cob) men har haft massor av welshar som elevhästar och maken till lättlärda ponnyer får man leta efter.
    Kommer aldrig mer köpa något annat i ponnyväg om barnen fortsätter rida!

• vackrastarflow

en liten connemara!

• mysan87

Har haft både russ och shetlandsponny som liten och hade det kämpigt stundvis men väldigt skoj! båda två krävde en bestämd ryttare. Mitt russ var dock väldigt lärorikt trots sina "utmanande" stunder. Om både barnen och dom vuxna ska rida så rekomenderar jag en islandshäst. Dom är orädda och mysiga. Dom flesta mindre hästar är ofta aningen tuffare, så det gäller att hitta just den häst som passar er. alla är dock olika! lycka till

• ThisBabyHasATemper

Det finns säkert hur många bra ponnyraser som helst! Jag hade en underbar new forest när jag var liten som var världens snällaste. Tror att man bör kolla på hästens personlighet och inte låsa upp sig vid raser så.

• Irma07

welsh, welsh mountain, new forest..Spelar egentligen ingen större roll. Det viktiga är att ponnyn är väl hanterad och nackdelen med små ponnyer är ofta att små barn ridit in dem och de kan ha MYCKET egern vilja då de ofta fått som de velat. Själv lärde jag mig rida på en welsh mountain som var inriden av jockeys så han var bra grundriden.
    Många barn får svårt att lära sig rida korrekt om ponnyn inte kan något eller har lagt sig till med olater.
    Sen är det mycket viktigt att föräldrarna vet vad de ger sig in på och bör kunna en hel del själva.
    Viktbärande D-ponny kan bära en normalstor vuxen utan problem.

• Blomsterpinglan

Red Bunny; Jag tycker att man ska tänka på vad för häst man köper sig om man har barn coh vill låta dom rida och hjälpa till ibland.Jag menar inte att min flicka ska "få" denna häst,men det är bra om det är en i någorlunda storlek.Men nu är det också så att hästen är till för MIG.en travare jag hade var 1.80,tok för stor att en liten tjej ska kunna hjälpa till med ibland.Det blir väl någon shettis i framtiden åt henne kanske.

Araben i sig verkar vara så underbara att ha å göra med,tipps på bra uppfödare någon?

Svar på tråden Bra häst ras för barn?