• Jussan

Fler med egna barn, där den andre föräldern inte lever?

Hej,

Jag har tröttnat lite på att läsa om alla "traditionella" styvfamiljer här på fl. Deras lösningar är inte alltid passande på vår familj där två av barnen inte har sin pappa i livet. Vår familj består av två barn som inte har sin biopappa i livet, ett barn som bor hos sin biomamma vv, samt ett gemensamt barn. Därutöver en man och så jag då. Är det någon här som har en liknande situation?

• Svar på tråden Fler med egna barn, där den andre föräldern inte lever?
  • foxy

Men hur kan du tröttna på att läsa om det? de är väl jättebra att det går att lösa föräldrarskapet även om förhållandet inte funkade?? det är jättetråkigt att dina barn inte har sin pappa i livet och jag lider med både dom och dig. Men jag förstår inte riktigt hur du kan säga så (eller om jag missförstått dig) ska folk som separerat inte få ha problem bara för att de finn som som har det "värre"??

Inget illa menat, bara undrar... reagerade!

• Jussan

Men oj vad du reagerar! Jag har tröttnat att läsa om situationer med lösningar som inte stämmer för oss. T.ex att det är synd om barn som har skilda föräldrar, därför ska de ha en massa egentid med sin bio osv. Hos oss funkar det inte så. Ska skilsmässobarnet kompenseras, medans de som bara har en bioförälder i livet får ännu mindre tid med sina föräldrar? Mina två älsta barn har heller ingen "bonus"pappa, de har en styvpappa. Han är ingen "extra" pappa, han är den enda pappan de har

• foxy

ja men nånstans e de ju jobbigt för de barnen som har skiljda föräldrar.. de tvingas ju hela tiden välja mamma eller pappa, kan ju inte ha båda samtidigt å de kan ju faktiskt behöva egentid med sina bioföräldrar... visst så kanske dina barn önskar att dom hade det problemet... men ändå... de e väl bara tur att dom har en pappa som tagit barnen till sig och försöker vara en så god ersättare som möjligt, även om ingenting kan ersätta en bioförälder man älskar... du e ju den bioförälder som de kan behöva ha lite extra tid med isåfall... jag förstår inte problemet du har med andras lösningar. din situation e ju inte de minsta lik deras så varför ens relatera till dom??? ni måste ju hitta en alldeles egen lösning eller hur???

• Jussan

Ja, men det är ju just det jag skriver. Jag tittar här under "styvföräldrar", för att se om jag kan hitta några uppslag för vår familj. Vi har ju i allra högsta grad en styvfamilj! Däremot känner jag oftast inte alls igen mig. Därför frågar jag nu snällt om någon annan är i en liknande situation som jag. Förstår inte att du har problem med det.

Till det med egentid: Ja såklart de skulle behöva det, men hur mycket tid har man att dela ut till varje barn när man har fyra stycken? Förstår inte att det ena barnet skulle prioriteras ensam med den ena föräldern, när de andra inte får det.

• foxy

Jag har inte problem med alls... och jag skrev ju att jag kan ha missförstått dig.. för det lät precis som om du hade problem med att folk beklagar sig över att de har problem.. när de finns dom med bara en förälder... skitsamma... hoppas ni hittar nån bra lösning iaf

• Häxan Hedda

Jag förstår vad du menar men kan tyvärr inte hjälpa dig, när man letar i trådarna så söker man ju efter sånt man kan ta till sig, dvs identifiera sig med. Och då förstår jag att du blir frustrerad när du inte hittar det du söker,lycka till i ditt letande :o)

• julia1982

Här har du en i liknande situation. I vår familj är det  2 barn som inte har sin mamma i livet.

• Mamma ÅsaW

Mina 2 äldsta barn har inte sin pappa i livet längre. Det är relativt färskt då han gick bort i november förra året.

• Mamma ÅsaW

Glömde skriva att min man och jag har ett gemensamt barn också..

• Emma m Theodor

Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag känner sällan igen mig när jag läser om styvfamiljer- eftersom det ofta är bråk och konfliker mellan alla vuxna- tjafs om biomammor t ex.
    Jag är gift med en man som när vi träffades hade en 3-årig tjej med sig i bagaget. Flickans mamma dog när flickan var 1,5 år gammal. Flickan är idag 9 år. Vi har fått två pojkar tillsammans under tiden. Vi har problem periodvis härhemma. Periodvis går det jättebra. Men problemen vi har liknar inte alls de traditionella styvfamiljsproblemen. Så jag förstår precis vad du menar
    Hör gärna av dig igen om du vill prata mer privat
    Trevlig helg!

Svar på tråden Fler med egna barn, där den andre föräldern inte lever?