• m a m m a

Vad har Saddam Hussein gjort?

Antar att jag tillhör den lilla skaran som har noll koll vad Saddam Hussein har gjort?
    Det enda jag vet att han dödat, hur många och varför har jag ingen aning, varför gillar vissa honom och andra inte??

Någon som vill förklara?

• Svar på tråden Vad har Saddam Hussein gjort?
  • StoltMama
    FaithHeavenly skrev 2006-12-30 12:14:41 följande:
    Han är ju terroristledare.. o vilka gillar honom? Samma sorts folk som gillar Hitler?? Kvinnan är mannens ära (bibeln)
    De e väl skillnad melllan terroristledare o en diktator?????!!!!!

han styrde sitt land med em järnhand, kurderna ville döda honom då dem ville ha en egen flagga o sin by till ett eget land som skulle heta nåt med kurdiland!!!
    Guld förblindar många; kärleken förblindar alla. ---->Libanon In&Ut
  • StoltMama
    sakoline skrev 2007-01-02 00:21:27 följande:
    Det som är svårt är - var det han? Det var ju hans undersåtar och militärer som utförde dåden.
    PRICIS!!!!! Sen ska inte en annan människa dömma en annan till att dör, de e gud som bestraffar var o en!
    Guld förblindar många; kärleken förblindar alla. ---->Libanon In&Ut
  • aussie

Den 22 februari 1988 började irakiskt flyg avfyra kemiska vapen mot Juwaid-dalen utanför staden Sulaymaniyya. Sedan följde artilleribeskjutning. De kommande åtta månaderna sändes trupp in i de kurdiska områdena och där användes gång på gång giftgas. Hela byar kringrändes och angreps, sade åklagarna.

- Kvinnor och barn fördes till fångläger som iordningställts i förväg. De gripna led svårt. . . de utsattes för tortyr och förödmjukelser och fick dricka otjänligt vatten, sade chefsåklagaren al-Faroon.
    Enligt åklagarna dödades 182 000 kurder under Anfal-operationen.

På bilder som visades i rätten sågs bland annat massgravar; i en av dem låg ett spädbarn, fortfarande med nappflaskan i munnen, bredvid sin mor.
    ---

Jag blir lite upprörd över hur såna saker verkar undgå folk...vad då "20-30 torterade eller piskade personer? .

Han är ansvarig för ett FOLKMORD. 182 000 dödade kurder är siffran som uppgavs av åklagarna. Han är ansvarig för gasattacker mot kurdiska bergsbyar. Attackerna 1988, ingen som minns?!? Ni kanske inte var födda då förresten. Historian försvinner snabbt nuförtiden. Skrämmande snabbt....

• Nerfherder

[quote=75012995][quote-nick]zaid88 skrev 2015-03-15 17:33:52 följande:[/quote-nick][/quote]

Trådinlägget du citerar är från 2007. I år är det 2015. Sen kan du räkna och se om det är värt att svara i en så gammal tråd.

• Muslimsktjej

Han var en diktator och gjorde livet till ett helvete för både shiamuslimer och kurder (assyrier också?).

• zaid88
    Muslimsktjej skrev 2015-03-15 17:42:43 följande:

Han var en diktator och gjorde livet till ett helvete för både shiamuslimer och kurder (assyrier också?).

nej han hade inte nå jävla gas 
  • zaid88
    Nerfherder skrev 2015-03-15 17:39:02 följande:

[quote=75012995][quote-nick]zaid88 skrev 2015-03-15 17:33:52 följande:[/quote-nick][/quote]

Trådinlägget du citerar är från 2007. I år är det 2015. Sen kan du räkna och se om det är värt att svara i en så gammal tråd.

nej 2003 var i kriget 
  • zaid88

de klart dem har inte hittat nå vapen då ändrar dem och säger att saddam är diktator men dem säger inte att de dog 2 miljoner 

• Muslimsktjej
    zaid88 skrev 2015-03-15 17:50:28 följande:
    nej han hade inte nå jävla gas 
    Jag skrev ingenting om gas...
  • zaid88
    Muslimsktjej skrev 2015-03-15 18:03:27 följande:
    Jag skrev ingenting om gas...
    ok  jag hade vedio om hur dem har ordnat gas problemet till irak och de va stor mötte och vidare  
  • Nerfherder
    zaid88 skrev 2015-03-15 17:54:36 följande:

nej 2003 var i kriget 

Är du läskunnig?
  • zaid88
    Nerfherder skrev 2015-03-15 18:35:34 följande:
    Är du läskunnig?
    jag kan läsa men jag blir arg när vissa snackar om saddams tid och inte snackar om nu vad som händer jag vet många tjuvar som vart miljonerer tack för iraks olja  om bara irakier sluta med lergjon och tänka på livet i stele och vart värden har kommit till de borde vara bättre 
  • Nerfherder
    zaid88 skrev 2015-03-24 18:15:04 följande:

jag kan läsa men jag blir arg när vissa snackar om saddams tid och inte snackar om nu vad som händer jag vet många tjuvar som vart miljonerer tack för iraks olja  om bara irakier sluta med lergjon och tänka på livet i stele och vart värden har kommit till de borde vara bättre 

Du vill tillbaka till den gamla goda tiden alltså...
  • Muslimsktjej
    zaid88 skrev 2015-03-24 18:15:04 följande:
    Förstår inte om du försvarar Saddam eller inte bc otydligt.

Men han var ju ett vider, bara för att Irak inte är ett paradis för tillfället så innebär det inte per automatik att han var bra? 
  • zaid88
    Muslimsktjej skrev 2015-03-24 18:37:28 följande:
    Förstår inte om du försvarar Saddam eller inte bc otydligt.

Men han var ju ett vider, bara för att Irak inte är ett paradis för tillfället så innebär det inte per automatik att han var bra? 
    jo han var mycket bra men han var mycket snäll vet ni att domare som dömde saddam för dödstraffen att saddam har räddat hans liv när han hamnade i tre gånger för dödstraff för 
  • Nerfherder
    zaid88 skrev 2015-03-25 17:58:53 följande:

jo han var mycket bra men han var mycket snäll vet ni att domare som dömde saddam för dödstraffen att saddam har räddat hans liv när han hamnade i tre gånger för dödstraff för 

Vet du hur många sadde hade ihjäl?
  • Muslimsktjej
    zaid88 skrev 2015-03-25 17:58:53 följande:
    Snäll? Vet du ens hur många han dödat? 
    Han var ett svin och kommer alltid vara det. 
  • zaid88
    Åsa skrev 2007-01-02 13:46:05 följande:

Kurderna blev han dock aldrig dömd för; hade väl blivit alltför pinsamt för den västliga stormakt som försåg honom med vapnen...

ja för att de va ett lögn och mason var bakom den och iran och jag har sett den vedio de va kända stora lädare och var möte och hur  ska dem börja med den   men sen blev data hackad och den vart borta vi vart förvånade och där för dom va rädda att nån kommer med den vedio jag blir inte förvånad om nån har blivt skutten för den vedio av CIA  jag vart vanad på nåt sett för att  i svärgie de händer att poliser döder flyktningar som kommer till svärge jag har sett en ifrån irak han vart koplat i golvet med handböjer och dom slog han med batonger  tills hans gärna kom ut    säg att deras läder är starka då rispektera andra länder dom er  annars de som skogs regeler
    de samningen
  • zaid88
    Åsa skrev 2007-01-02 13:46:05 följande:

Kurderna blev han dock aldrig dömd för; hade väl blivit alltför pinsamt för den västliga stormakt som försåg honom med vapnen...

jag hade en vedio för hur dom gjorde för att setta irak för nåt inte har gjort de va iran som skuttit den mot kurder  i syrien har anvät mot sitt folk varför dem är tysta   
Svar på tråden Vad har Saddam Hussein gjort?