Hej!
Jag har skrivit flera böcker, dock ingen som är utgiven...
Roligt och kreativt att du vill skriva en biografi. Här kommer några tips från mig.
1. Fundera igenom om det är rätt läge för dig att skriva biografin nu. Det kommer säkerligen röra upp gamla jobbiga minnen för dig, så därför är det viktigt att du är beredd att bearbeta dem. Kanske du samtidigt kan gå hos en terapeut så har du någon som kan hjälpa dig att få ordning på dina tankar.
2. Jag brukar prata om den "röda tråden" som något av det viktigaste när man skriver böcker. Med det menar jag att alla stycken, kapitel, episoder behöver hänga ihop och inte klara sig utan varandra. Du behöver se till (i slutänden) att du har ett sammanhängande flöde av text som hör ihop i ett visst sammanhang. Annars kommer boken bli oläslig för andra, och det är ju inte det man vill.
3. När du börjar skriva behöver du dock inte censurera dig, detta eftersom du vet att du kommer redigera materialet senare (om du då ens bedömer att det finns tillräcklig kvalité i det). Du kan, som någon skrev ovan, börja var som helst i berättelsen och skriva, och du behöver inte fokusera på att det ska bli bra alls i detta stadie. Det finns många metoder att skriva böcker, men vilken känns rätt för dig? Man kan göra en fullständig planering av hela boken, men man kan också strunta helt i planering och bara skriva på. Man kan göra långa detaljerade listor och berättelser om karaktärerna i boken, eller också låter man karaktärerna utveckla sig under tiden man skriver och styr upp saker efterhand.
4. Viktigt att läsa mycket när man skriver själv. Viktigt att man skiljer på "sig själv" och karaktären man skriver om, extra mycket när man skriver en biografi - jag tycker man kan tänka att man skriver om en annan person än sig själv, för annars blir det mer en dagbok och endast intressant för en själv. Man behöver hitta allmänintresset i historien och då hjälper det att tänka på sig själv utifrån som en karaktär i boken, vilken som helst. Man kanske också upptäcker att det blir svårt att hålla sig till sanningen, men jag menar att ibland behöver böcker avvika från sanningen för att kunna visa sanningen.
Det finns ingen universalmetod i att skriva böcker, lyssna inte på någon som menar att det finns. Det är väldigt svårt att få till en bra text, men det är också väldigt givande och utvecklande och spännande att försöka få fram en berättelse, men samtidigt ett väldigt hårt och slitsamt jobb.
Lite kort, men kanske något kan vara till någon hjälp!
Lycka till!