• sofifia

för gammal men ändå gravid

Är nu 42 år genomgått ett provrör pga att jag är för gammal. Alla värden var bra men dom tyckte ändå vi skulle prova eftersom jag bara hade ett år kvar på mig. Detta var i våras är nu i 8 veckan på naturlig väg, är jag då för gammal? Jag vet att det finns risker fortfarande men måste ändå känna mig överlycklig att det har kommit så här långt. Håller tummarna för mig själv och alla er andra som kämpar.

• Svar på tråden för gammal men ändå gravid
  • Stellas Mami

Mormor var en fräsch 42-åring då hon fick min mamma.

Grattis

• sofifia

Tack alla vilken underbar sida det här är, så mycket positivt från alla. Har inte varit så mycke för att gå in och skriva på nätet men har nu lärt mig nått nytt, det här är ju jätteuppmuntrande. Och även att läsa alla andra inlägg. Det finns ju bara så många man hinner ju inte alla. Tack igen för att ni finns därute.

• kyriacou

Gratulerar!!!Vill oxå peppa lite o säga att min mormor fick sitt sista barn när hon var41 och min farmor fick tvillingar!!! vid 45 års ålder.
    Det funkar!!!
    Kram Åsa

• höstfru

Inte fasen är du "för gammal".
    Det finns ett flertal 40+are härinne på FL som är gavida.
    Grattis!

• Puff Mummy

Min gammelmormor var 46 när hon fick sin yngste son (1941).

Stort grattis, skulle vara överlycklig om jag blev gravid i din ålder!!!!!

• sofifia

Det är jag oxå.Jätteglad. Jag tycker bara att det är lite fräckt av vissa barnmorskor läkare och sköterskor att ens påpeka något sådant.
    Första sköterskan jag prata med efter myom operatioen sa at vi gör inte sånt när du är så gammal 50% chans försvinner efter 40 år. Det är väl verkligen att dra alla över en kam.
    Som om det skulle stå och vänta på en på 40 års dan. Dom som jobbar inom vården borde väl var lite mer diplomatiska.

• Andreas o Monika

Du har kämpat så länge, och nu kom det på naturlig väg, så var glad och längta efter det lilla barnet!

Grattis!

• sofifia

Förlåt att jag låter lite bitter, det är jag inte, det finns massor av underbar vårdpersonal oxå blir bara lite förbannad på dom här tre årens kämpande med sånt åldersfixerande hade inte det från början men måste väl medge att man blir lite påverkad.

• höstfru

Jag förstår att man kan bli ledsen för trist bemötande av vårdpersonal. Jag jobbade själv inom vården tidigare i 15 år och har mött både läkare och sköterskor som inte vet vad empati betyder.
    Stå på dig och var stolt över ditt underverk!

• Misty

Jag tycker det är härligt att du är gravid oavsett ålder!

Själv är jag 36 år, har kämpat i snart 4 år för att bli gravid och fick en kommentar av en "kompis" för ett tag sedan: "Ska du verkligen ha barn nu när du är så gammal, det kommer ju inte bli speciellt kul för det barnet!"

Va??? Det var det enda jag kunde svara henne...

Nä, stå på dig, det är väl inte åldern som bestämmer hurdan mamma man blir eller hur?! Vad säger att en 20-åring är bättre än en 40 åring?

Lycka till, hoppas du sprider lite graviditetssmitta till oss andra "gamlingar" som kämpar!!!

Kram Misty

• Öland2barnsmor

En bekant fick barn när hon var 45 ..Stort GRATTIS....

Svar på tråden för gammal men ändå gravid