• Alyssa

Vill donera Ägg MEN hur kommer

Jag skulle väldigt gärna vilja donera ägg men problemet för mig är hur ska man kunna åta bli att tänka att ens "avkomma" kan vandra runt i sverige?

Eller att kanske min egen dottern eller son skulle träffa denna och bli kär mm? Världen är trots allt lite och Sverige är ännu mindre.

Nu VET jag ju att det inte är mitt barn om jag donerar ägg men det är mitt DNA. Hoppas att ni förstår hur jag tänker?

Jag har VÄLDIGT lätt för att bli gravid men vill inte ha några fler barn.
    Mina två som jag har räcker och nu vill jag så gärna hjälpa andra som inte kan bli det på egen hand.

Jag är även rökare nu men skulle kunna sluta röka o dricka mm för att kunna donera ägg. Alla i vår familj är friska, jag och mina barn är friska, inga missbildningar eller andra medfödda/ärvda handikapp som kanske skulle gör att man blir nekad att donera.

Ni som Har donerat eller funderar på det. HUr tänker ni? Har ni haft samma funderaringar om att ens eget DNA kan vandra runt i Sverige om några år?

• Svar på tråden Vill donera Ägg MEN hur kommer
  • LJF

Jag har blivit godkänd som äggdonator, jag väger för tillfället för mycket men det skall åtgärdas. Det görs även äggdonationer i Uppsala om du går in på villhabarn.com så ser du att flera kliniker utför det.

Mina funderingar kring att det kan bli barn som har delar av mitt DNA har varit mer hur det kan komma att påverka mina barn om barnet söker sitt ursprung. Jag har bestämt mig för att spela med helt öppna kort gentemot mina barn och den dagen som det blir dags att berätta hur barn blir till, då kommer jag även att berätta om donationsbarn. Jag har även bestämt att jag vill ha reda på om det blir barn av min donation, för då ska mina barn redan från början veta hur det är.

I övrigt känns inte det med DNA biten så mycket, eftersom jag kommer att ta reda på om delar av mitt DNA "vandrar runt".

• EEEmamma

Jag har oxå en tid varit inne på att donera ägg. Jag har bara så svårt att komma på ett bra sätt att säga det till min man!? Någon som kan hjälpa mig med argument?

• Fiaflopp

Att man hjälper ett barnlöst par ifrån deras förtvivlan....att man inte på något vis är förälder till det eventuellt kommande barnet,ni får inte ens veta OM ett barn är fött...

• Emsingen

Jasså, jag trodde man fick veta om det blir barn. Spelar ingen roll dock.
    Min sambo hade inget emot det.

• LJF

Läkaren jag pratade med sa att man på återbesöket kunde får reda på om det blev en graviditet och sen kunde man får reda på senare om det blev något barn men det är ju inga uppgifter som kommer att skickas ut på posten utan troligtvis får man väl komma dit eller nåt. Läkaren visste inte riktigt hur det gick till.

• Fiaflopp

Hmmm vår läkare sa tvärtom,trist när dom säger så olika!
    Men men nu spelade det ingen roll såg jag...du är en ängel Emsingen!!

• lillamilla75

Jag ska doner på SU inom kort och där sa dom att jag får reda på om det blir ett barn. Om det blir mer än 10 ägg så är det 2 par som får dela på dom. Det är ju rätt bra för en själv att få veta om det blivit nått barn ifrån donationen då barnen kan komma att söka upp en om dom vill när dom blir stora.
    Självklart blir det inte MITT barn trots att det biologiskt är det.
    Är glad om jag kan hjälpa nån till att få chansen att bli gravid. Jag har dessutom turen att min man känner likadant, hans ord var "du kasserar ju ägg ändå varje månad, då kan du likaväl ge nån annan dina ägg"

• lillamilla75

Jag har föresten oxå tänkt tanken -tänk om min dotter blir kär i sin "bror"... Men den risken är nog ändå väldigt liten.

• Smultronkyss

Min enda utväg har visat sig vara äggdonation. Vilket kan ta upp till 3 år att få, såvida man inte har någon vän - syster el. så som kan bidra - då gör man en utväxling - vännens/systerns ägg passerar vidare till en annan som ska ha ägg och jag får ägg från donatorbanken, då minskar väntetiden till 1 år. Det börjar bli bråttom jag fyllde nyss 35 och man får vara max 38 för att ta emot ägg.
    Den som ger ägg är helt anonym och får inga uppgifter om de ägg de donerat befruktats eller ej. Dock uppmuntras man som mottagande förälder till att tala om för barnet hur det kommit till. Vid 18 års ålder kan barnet komma åt uppgifter om sitt ursprung. Dock räknas barnet som äggmottagarens biologiska på alla sätt. Man föröker att matcha mottagarens "utseende" med givarens, vad gäller ögonfärg, hårfärg, hudfärg osv.

Läs gärna: www.vardguiden.se/Article.asp

• Alyssa

Åh vad kul att tråden fått några fler svar. Jag har varit utomlands och hämtat fottern hos sin pappa.

Jag slog faktiskt numret och ringde innan jag åkte men jag skulle lämna mitt nr så att de kunde ringa tillbaka så jag tänkte att det var bäst att ringa när jag e hemma så att de får tag på mig.

Jag ska kolla upp detta med Uppsala, det blir så mycket enklare om jag kan göra det i uppsala. Det är ju inte alls långt ifrån Gävle.
    Jag har funderat och disskuterat över detta när jag varit bortrest och det känns som jag verkligen vill göra detta!!

Jag har kommit över detta med mitt DNA som vandrar runt. Att någon annan får hjälp att få barn betyder så mycket mer!

• ÄngelBängel

Tusen av de vackraste långskaftade rosor till er tjejer som funderar på donation och miljoner fler till er som tar steget.

Om ni förstod vilken vacker gåva ni ger till ett par som kämpar för att få egna barn. Att ge hopp i en situation där hoppet länge lyst med sin frånvaro. Det är medmänsklighet och generositet utöver det vanliga.

• Alyssa

Ja varför låta alla GuldÄgg gå till spillo när man kan hjälpa andra människor? Jag skulle gärna varit surogatmamma men min kopp skulle nog inte palla det. Har haft flera ryggskott pga foglossning som inte gått tillbaka som det ska.

Och jag har gått upp få fruktansvärt mycket i vikt vid mina graviditeter.

• maalisen73

jag tänker som så att det inte är någon större skillnad mot att lämna blod...det är visserligen mina gener, men inte mer, känns gott att förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan...

• Alyssa

Nu har jag kontaktat uppsala!! Jag måste först ringa min MVC för att be dom om resultat av virusprover som de tog då jag var där. Hoppas att de tagit alla nödvändiga prover så att detta går fortare.

Då behöver jag alltså bara lämna andra virusprovet så kommer hela processen att gå mycket fortare.

• Emsingen

Det låter ju bra Alyssa! Här tar de också HIV- och hepatitprover när man är gravid så så kanske det kanbli smidigt för mig också.

• Alyssa

Ja annars så har jag ju gått och testat mig själv bara ändå med några års mellanrum så om de uppgifterna finns kvar så borde det ju gälla också.

Hoppas att de har tagit _alla_ proverna en gång innan så går det fort!

Är det så att man bara får donera EN gång? Men att om det blir många ägg så delas de upp på två kvinnor enbart?

• Emsingen

Jag tror man får donera flera gånger men att max sex barn får bli till från samma donator.

• Fiaflopp

Jag blir så glad då jag läser att ni vill hjälpa oss som behöver,blir aldeles tårögd!!
    Det finns inga ord faktiskt...

Det är lite andra prover tror jag som behöver tas,hormonprover och virus som man inte tar i vanliga fall tror jag,i alla fall så måste vi som gör ivf och vi som tar emot donerade ägg göra det.

• SrinaLina

vad får man inte ha som donator? jag menar då ev allergier eller överkänslighet? glasögon är det sånt som går bort?
    hur funkar det med tester vad görs för tester för att kolla om man är "duglig" som donator
    Nyfiken

• lillithsmamma

SrinaLina kan svara dig iallafall en grej att ang glasögon så får man ha det om man ska donera pga jag har det och får donera ägg.

Svar på tråden Vill donera Ägg MEN hur kommer