• Blond men inte blåögd

Prova akupunktur

Här kommer min "story", hoppas den kan hjälpa några av er!!! Lycka till!!!

Min man och jag har försökt bli med barn under ca ett års tid. Jag har tidigare genomgått en utredning och är, efter att i höstas opererat bort en polyp i livmodern, helt frisk.

I januari fick jag två stycken akupunkturbehandlingar vilket gjorde att jag för första gången i mitt liv hade en smärtfri mens. Efter år av smärtor och tabletter är detta ett mirakel!

Den 30/1 hade jag min sista mens. Den 26/2 skulle jag få den igen, men inget hände. Jag väntade och väntade och tänkte att nu är det något konstigt på gång, antingen håller jag på att hamna i klimakteriet eller så är jag gravid! Till saken hör att vi skulle påbörja en IVF behandling den 18/3 och det var p g a den som jag gick på akupunktur, tänkte hjälpa det hela på traven lite.

Måndagen den 7/3 fick jag ringa min gynekolog och meddela att jag inte hade fått min mens så vi måste skjuta upp behandlingen. Jag köpte Clear Blue grav. test på apoteket och tänkte att jag skulle testa på tisdag morgon.

Jag hade känt mig lite skum i kroppen och mina bröst ömmade. Det kändes som att mensen skulle komma när som hellst. På natten kunde jag inte hålla mig utan gick upp och gjorde testet kl 02:00. Jag trodde inte mina ögon när jag fick ett tydligt + på stickan, jag är gravid!!!! Tittade och tittade och smög sedan in till min man och väckte honom. Kröp ned i sängen och kramade honom och viskade att vi skall bli föräldrar, det var plus på stickan!!! Han var helt yrvaken, stackarn! Han sa att det hade han trott hela tiden, att jag var gravid, självsäker som han är! Vi gick upp och kollade tillsammans och sedan knäppte han kort på mig och testet!

Min man somnade om för han skulle upp och jobba vid kvart i tre. Jag däremot kunde omöjligt somna. Jag låg och funderade, var uppe och åt smörgås, tog en dusch m m. En massa tankar snurrade i mitt huvud, tänk att jag blev gravid månaden innan IVF-behandlingen skulle börja! Vilket mirakel!

På tisdagen ringde jag min gynekolog och berättade att jag är gravid. De fick avboka min IVF helt och istället har de bokat in mig på ett ultraljud den 21/3. Himla spännande. Vet ju att det är tidigt i graviditeten, är i 6:e veckan och det kan hända tråkiga saker under resans gång, men hoppas förstås på det bästa, att allt skall gå bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-09 13:34:34:
    Vill bara tillägga att detta gäller 2005. Vår dotter är nu 15 månader!

• Svar på tråden Prova akupunktur
  • bamsefan

Hej.Jag kan också rekomendera akupunktur.Mest för att vid mina 2 sista försök(ett som pågår nu)har jag mått avsevärt bättre(på grund av aku).Både fysiskt och psykiskt.Har inte haft några biverkningar alls.Vid mitt förra fet blev jag gravid(missfallv8-9 men det är en annan historia).
    Så även om man inte blir gravid bara på grund av akupunkturen så har jag funnit den välbefinande.Folk omkring mig har tillomed sagt till mig att jag verkat mer tillfreds.
    Sen är det väll som med allt annat vi reagerar ju så individuellt på allt.Men det är värt ett försök.

• fru som vill ha bebis

Hej,

Härligt med alla som blir gravida :o)

Jag har fått diagnosen PCOS, vi har försökt få barn sedan i juni 2006. Jag är intresserad av att prova akupunktur. Någon som har tips på någon i Stockholmsområdet?

• kyriacou

Dr nie på stora essingen är den jag hört ska vara bra.Men jag har inte provat själv....

• PetraN

Kanske finns det hopp för fler? Finns det någon bra akupunktör i Västerås? Någon som vet?

• Kwela

Jag har redan börjat med min ivf. Ska på nedregerlingskontroll på tisdag. Undrar om det är försent att börja med akupunktur nu?

Skolsköterskan på högstadiet hade fel...
  • Amber77

Åh vilken härlig berättelse! Har själv funderat på akupunktur, men det har stannat vid tanken. Ska testa det nu under våren. Jag har problem med oregelbunden mens, så det kanske skulle funka på mig.

• coerulea

Jag är ganska skeptiskt lagd till behandlingar som anses vara mirakelkurer, men som inte går att förklara medicinskt. Men snart är jag beredd att prova allt för att bli gravid. HUr går man tillväga för att hitta en seriös akupunktör(?)? JAg ser famför mig många skumma egna företagare med smutsiga nålar och rökelsedoft i luften. Det gör mig livrädd! JAg är också intresserad av tips i stockholmsområdet.

• Lovebug

Jag kontaktade min ivf klinik och frågade om de rekommenderade akupunktur och om kunde rekommendera någon akupunktör. Jag fick då en tid direkt hos dem precis innan återföringen. De håller tydligen på med akupunktur själva och har märkt positiva effekter av det. Så ett tips är att höra med er ivf-klinik.

• ÄngelBängel

Kyoko: Nja, jag tror inte att det hjälper mot mina underutvecklade äggledare heller men om problemen är genomblödning och hormonbalansen kanske det är värt det. Studierna visar ju positiva resultat.

Jag tycker inte att man kan kalla det mirakelmetod, den hjälper ju inte alla, det är ju helt beroende på vilka besvär man har. Men den hjälper vissa, och då är det bra om de kan få denna hjälp.

Jag tror också att det är bra att få kontakt med en akupunktör som är van att behandla vid IVF och har kontakt med kliniken.

• fru som vill ha bebis

Hmm... Min klinik hade inga tips tyvärr.

• måne11

Jag kan varmt tipsa om Marietta på Akupunktur i Stockholm (centralt, vid centralbadet)  http://www.akupunktur.se/ Hon tar 500kr per gång. Jätte duktig!!

• fru som vill ha bebis

måne 11: Det kanske jag ska prova. Lite dyrt bara. Har det hjälpt dig? Hur många gånger har du varit där?

• smilla 1

TACK blond men inte blåögd för din berättelse!! sådana behöver man alltid höra! jag går själv på akupunktur och har gjort sedan mitt missfall i somras, har nu påbörjat min tredje ivf.. håller på med sprayen, så jag hoppas att akupunkturen kan hjälpa till... :) den har iofs redan hjälpt mycket när det gäller att komma över förlusten och komma i balans igen!

Alla ni som letar efter bra akupunktörer, kolla eniro och när ni ringer fråga speciellt efter om de har ett program som de kan samköra med en ivf behandling. det har min akupunktör, speciella punkter och vid speciella dagar i behandlingen.

msnorrland: man kan börja akupunktur även om man redan påbörjat ivf.

Amber77: jag har mycket oregelbunden mens.. eller hade innan akupunkturen! med den har jag haft regelbunden och utan smärta!!

lycka till!!

• Amber77

Kanske: har du också problem med grym mensvärk? Vissa ggr har jag fruktansvärd mensvärk, ibland inget alls... Om det hjälper med akupunktur mot det så är det en stor vinst bara i det, även om det inte skulle hjälpa en att bli gravid.

• smilla 1

ibland är den fruktansvärd.. doch inte så ofta.. men som sagt, med akupunkturen ingen värk alls, inte ens lite...
    PORVA det kan i alla fall inte skada- inte på något vis, och inte gör det så ont heller! känns lite? jodå man sätter ju en nål och det är klart att det känns, men inte värre än ett myggbett.
    Lycka till!

Svar på tråden Prova akupunktur