• Tannis

    Hur mycket kostar eran el i månaden?

    Hejsan!
    Något som sambon tycker att vi betalar för mycket för i månaden är el! Medans jag kan tycka att vi har normal förbrukning under de förhållanden vi lever. Vi är fyra stycken, har ett hus på 200 kvm en värmepump och två kakelugnar som vi eldar i. Denna månad kostar elen oss 2000kr
    Vad betalar ni??

  • Svar på tråden Hur mycket kostar eran el i månaden?
  • malincha

    Jag tycker det är skumt med elbolag. Det är nånting jag känner att jag inte kan ha koll på. Tex med telefonräkningar eller andra räkningar VET man ju på ett ungefär hur mycket man har utnyttjat i samtal osv, men el.... MAN HAR INGEN KOLL! Jag skulle kunna bli grundlurad. Man bara betalar ju!!!

  • MARSIPULAMI

    Vi bor i gammalt hus fr -51 med vattenburen el. 135 kvm ca. EON står för överföringen o Kraft&Kultur för nyttjande el. Jag har kollat det med båda och båda säger att det stämmer - jag bli galen! förra januari till juni hade 20.000kr i elräkning inkl skatt o allt. stående avbetalningsplaner. Vi har varken särskilt varmt eller använder mkt vatten heller så jag känner mig rånad varje gång. Måste skaffa Pellets panna!!

  • Lisa 74

    Vi känner oss också rånade, blir arg bara jag tänker på det!
    Lagom till jul brukar lilla extraräkningen på typ 6000 komma också, faaan...

  • MajaW

    Vi har tidigare haft vattenburen el i ett hus på ca 140 kvm, då hade vi runt 4200 kr i månaden. Nu har vi precis bytt till pellets så det ska bli spännande att se vad som händer med räkningen nu.. Återkommer.

  • MARSIPULAMI

    MajaW: en rapportskulle vara intressant för jämförelsens skull!Hur har ni bytt till Pellets, bara brännare eller panna också? Om du vill får du gärna skriva vad det kostade. Vi är inne på det.

  • Jenkan82

    Vi har luftvärmepump i vårt hus som är 146 kvm. Elräkningen hamnar på ca 3500 i månaden. SVINDYRT!! Trodde aldrig att det skulle kosta så mycket!

  • MARSIPULAMI

    Jösses, vad dyrt det är med Luftvärmepump. Trodde det var billigare än el men skillnaden är ju nästan marginell.Hmm Pellets och vedeldning är nog det som gäller.....

  • MajaW

    Marsi..: Vi köpte hela pannan. Pannan köpte vi beg. för 35 000 sedan var vi tvungen att dra en kulvert från garaget till huset och en massa rör och kopplingar för att inte tala om rörmokarens timpenning. Men även om det känns dyrt märks det redan att kostnaden kommer att bli lägre så det är en investering som kommer att betala sig ganska fort. Jag återkommer som sagt när jag vet hur mycket nästa räkning blir

  • MARSIPULAMI

    Åh jag får ångest över att det är så mycket i investeringskostnad....även om pannan var begagnad. Hur fick ni tag i den och hur gammal är den? Varför var ni tvugna att dra en kulvert?Jag har tusen frågor om det här. Antagligen för att det är vår i särklass dyraste utgift. Det är nästan lika dyrt som räntan på huslånet. Bara för att inte behöva ha termobrallor inomhus. Jag kommer ihåg när jag bodde i lägenhet. jag tog lååånga duschar och lååååånga bad med nytt varmt vatten. Jag kunde ha elementen på för fullt OCH vädra samtidigt. Och diska under rinnande varmt vatten. Hohoo those days are over! Tänk om de som bor i lägenhet var tvugna att vara lika medvetna som vi i hus, vilken miljöeffekt skulle det ha?!

  • Skalan

    Jag bor i Mellansverige men ca 160 kvm och årsförbrukning på ca 16000 kr. Men det Går att välja till stor del själv när man betalar för el om man skaffar timprisavtal med Tibber eller Greenley, kolla t ex på Reco. Hoppas på att det kommer göra stor skillnad 

  • Tom Araya
    MARSIPULAMI skrev 2007-01-16 23:27:08 följande:

    Vi bor i gammalt hus fr -51 med vattenburen el. 135 kvm ca. EON står för överföringen o Kraft&Kultur för nyttjande el. Jag har kollat det med båda och båda säger att det stämmer - jag bli galen! förra januari till juni hade 20.000kr i elräkning inkl skatt o allt. stående avbetalningsplaner. Vi har varken särskilt varmt eller använder mkt vatten heller så jag känner mig rånad varje gång. Måste skaffa Pellets panna!!


    "Vattenburen el"?

    20 000 för 5 månader låter inte så farligt.

    Har ni gjort något åt isolering, dörrar, fönster mm sedan huset var nytt?
  • Jbn
    Tom Araya skrev 2023-02-14 07:56:52 följande:
    "Vattenburen el"?

    20 000 för 5 månader låter inte så farligt.

    Har ni gjort något åt isolering, dörrar, fönster mm sedan huset var nytt?
    Tråden är från 2007.
  • Tom Araya
    Jenkan82 skrev 2007-01-17 12:55:48 följande:

    Vi har luftvärmepump i vårt hus som är 146 kvm. Elräkningen hamnar på ca 3500 i månaden. SVINDYRT!! Trodde aldrig att det skulle kosta så mycket!


    Vad förbrukar själva värmepumpen enbart?
    MARSIPULAMI skrev 2007-01-17 14:59:07 följande:

    Jösses, vad dyrt det är med Luftvärmepump. Trodde det var billigare än el men skillnaden är ju nästan marginell.Hmm Pellets och vedeldning är nog det som gäller.....


    Hur mycket el förbrukar ni för enbart uppvärmning om ni inte eldar ved och pellets?
  • Tom Araya
    Jbn skrev 2023-02-14 08:12:25 följande:
    Tråden är från 2007.
    Jag såg nu att det var en äldre tråd.
Svar på tråden Hur mycket kostar eran el i månaden?