• inte

Nekad att teckna barnförsäkring?

Jag är i valet och kvalet angående att teckna en gravidförsäkring pga risken att man i framtiden blir nekad vidareförsäkring.

Lite försäkringsrelaterade frågor:

* Har du/någon du känner blivit nekade att teckna en barnförsäkring?
    * Vad var anledningen?
    * Blev ni totalt nekade eller fick ni teckna en försäkring med undantag?
    * Hade ni en gravidförsäkring?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 12:30:45:
    Tilläggsfråga:
    Om ni har ärftliga sjukdomar i er släkt, har ni blivit nekad att teckna barnförsäkring pga dessa? Alltså, risken för att barnet skall ha ärvt dessa.

• Svar på tråden Nekad att teckna barnförsäkring?
  • Diwa

suddar

inser att hmm kan inte diskutera varför man ska ha försäkring
    blir för arg på systemet

men som sagt tilläggsförsäkring(se till så försäkringen täcker allt som kan hända)
    för om det händer ångrar ni er annars och händer det inte så är man glad för att man har ett friskt barn

handlar inte om några större summor alls att ha tilläggen

I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Ninette

Min äldsta dotter nekades försäkring som nyfödd pga komplikationer vid förlossning. Hon hade fosterasfyxi då hon föddes (andades inte) och inget bolag ville försäkra förrän hon var 2 år, olycksfallsförsäkring fick vi ju teckna på en gång dock.
    Dom ville inte ens erbjuda oss försäkring till högre premie eller med undantag.

Vår dotter låg på neo i 1,5 dygn och har inga men efter sin start i livet men innan 2 år fick hon ingen försäkring...

Hade ingen vänta-barn försäkring, när jag väntade andra barnet så skaffade jag en samt att hon blev försäkrad redan innan vi lämnat BB (inga komplikationer med henne).

• Fröja

Vi blev nekade till att teckna en försäkring för vår dotter på både Trygg-Hansa och ... ett bolag till som jag inte minns namnet på just nu.

Anledningen var hennes låga apgar-poäng. Så fastän hon inte fått några men (hon föddes med urakut kejsarsnitt) blir hon nekad försäkring.

Jag hade en gratis vänta-barn försäkring hos Trygg-Hansa.

Mitt råd är att skaffa försäkring före födseln.
    Lycka till i försäkrings-djungeln!

• Diwa
    Tant Groda skrev 2007-01-23 17:05:30 följande:
    Väldigt många som just haft trygg-hansa!?!
    Vi hade holmia...de var toppen

men holmia köptes upp av trygghansa och om vi byter på de stora får vi så mycket begränsningar att man undrar vad man ens ska ha en försäkring till

men men trygghansa är iaf generösa med olycksfallsutbetalningarna
    har gått några vändor nu med min olycksfågel till unge

dyrt dock...1200 per månad för 6 personer(hade blivit mer om de inte tagit ifrån oss tillägget)
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Kajak

Jag hade/har skandia barn på gång-plus förra gravidtet och den här gravidtet.

När Flickan var ett par veckor gammal skrev vi på dalarnas länsförsäkring.
    Är nöjd.

Vi kommer att göra samma sak med nästa barn.

• Viran

* Har du/någon du känner blivit nekade att teckna en barnförsäkring?
    -ja, ingen av tjejerna fick när vi ansökte när de va små, den ena tjejen fick vid 22 månader. Den anda har fortförande ingen 2 1/2 år.
    * Vad var anledningen? De var för små och mådde för dåligt när de föddes, anledningen till att vi fortförande inte har påvåran ena dotter är att vi väntar på att hon skall klara ett hörsel test.
    * Blev ni totalt nekade eller fick ni teckna en försäkring med undantag? Helt nekade, fick bara olycksfall.
    * Hade ni en gravidförsäkring? Ja trygghansa, den som kostar 950..

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • Tant Groda

Diwa: hmm verkar som om det är bra att kolla upp olika alt. när det gäller försäkringar...dock verkar det inte bli nån hit med trygghansa...vet inte ens var jag själv är försäkrad!

• Hjärtat79

Jag hade väntabarn-försäkring hos Trygghansa..
    Blev nekad deras tryggabarn-försäkring eftersom vår dotter var väldigt liten när hon föddes (dock nästan fullgången) o hade ett hjärtfel. Någon undantagsklausul för hjärtat var absolut uteslutet.. Fick bara olycksfall..
    Har provat med flera andra bolag, men de nekar oxå.. Tidigast vi 18 månader kan vi ompröva..

• AnnikaL

Min yngste son fick hjärnhinneinflammation när han var 6 dagar gammal. Pga av detta fick jag inte teckna någon barnförsäkring hos TryggHansa. Jag fick besked att återkomma när han blir 18 mån. Jag provade också Skandia, If och Länsförsäkringar. De bolag som bemödade sig svara gav förståss nej.
    Tyvärr så gjorde de rätt i att inte försäkra min son, för efter drygt 2 mån fick han vattenskalle som han opererades för. Med inopererad shunt verkar han vara helt normal - men jag kan nog glömma att få någon försäkring för honom. Jag har istället tecknat ett gruppförsäkring via min mans fackförbund. Gruppförsäkringar kan ju tecknas utan hälsoprövning, MEN den täcker ju inte för saker som har med hjärnhinneinflammation/vattenskalle att göra och man vet ju aldrig vad de kan anse komma därifrån.

Jag hade dock en vänta-barnförsäkring, den täcker min sons sjukdommar, dvs han kan få lite ersättning för medicinsk invaliditet. Ersättningsnivåerna för gravid försäkringar är dock ej så höga. När jag pratade med Trygg Hansa om dessa ersättningar så kläckte jag ur mig "sådan tur att man hade denna försäkring". Men så fort jag sagt detta kom jag på att det var det dummaste jag har sagt - det är inte försäkringarna som är det viktiga DET ÄR ISTÄLLET TUR ATT VI BOR I ETT LAND MED FÖRSTKLASSIG SJUKVÅRD. Försäkring eller ej har ingen betydelse - utan sjukvården hade jag inte haft min son kvar.

Mitt råd är att man skall teckna försäkring så fort barnet är fött. Samma dag som jag senare åkte in på akuten med min son, tänkte jag att jag skulle beställa försäkring till honom - men så kom jag på att jag inte hade fått personnummer ännu så jag tänkte att jag väntar. I efterhand har jag fått veta att man inte behöver personnummer. Mitt råd om man inte får en vanlig barnförsäkring är att försöka med en gruppförsäkring (fast de är sämre..).

Annika

• Luno

TECKNA EN BARNFÖRSÄKRING DIREKT. Jag ville jämföra priser och ville teckna när barnet är typ 2 månader men fick inte det då då barnet for på extra kontroller för vikten och huvudomfång. Sen löste det sig, men han fick testikelinflammation så då fick vi inte teckna så när det var klart DÅ fick vi teckna (då var han nästan ett år). Och nu fem år senare visar det sig att han har NPF och nekas ersättning då vi sa under utredningen att vi i efterhand kan se tecken när han var 1,5 (och inom sex månader från det att försäkringen tecknades får inga symtom uppkomma)

Svar på tråden Nekad att teckna barnförsäkring?