• LCW

Första resa till Thailand

Ska till Thailand för första gången nästa vecka. Kom hit till Sverige som 3 måndaders baby. Jag är lite orolig hur thailändarna kommer att uppfatta mig. Jag åker dit med min svenska kille. Vi kommer dessutom att gifta oss där. Jag är orolig att thailändare och även svenska turister kommer att tro att jag är en tjej som min kille har plockat med hem. Orolig också att höra kommentarer från svenskar. Jag menar man har ju hört "thai-hora" ett antal gånger. Ngn som har erfarenhet?

• Svar på tråden Första resa till Thailand
  • DokFaa

Glomde saga att jag kom oxa nar jag var tre manader - vi borde ha kommit samtidigt.

Far jag fraga om du kom genom "Prajak"?

• LCW

DokFaa-Japp, typiska män som inte fattar att vi lever på 2000-talet.

Bröllopet blev jättebra. Jag var väldigt nöjd. Det var otroligt vackert. Men vi är ju inte direkt det romantiska paret egentligen. Så tex fotograferna sa hela tiden "kiss the bride", "look into his eyes", "look at the horizen" osv osv. Men det blev ganska bra bilder men lite väl arrangerade om man säger så. Vad menar du med att ni är registrerade? Vi hade en del pappersjobb här hemma och nere i Thailand. Just nu väntar jag på att få hem dokumentationen så att vi kan registrera hos folkbokföringen. Vi gifte oss på Koh Lanta, Moonlight Bay Resort. Det var jättemysigt för det var inte mkt folk på hotellet och det var så lugnt och fint på Koh Lanta. Och jag fick världens häftigaste spa innan vigseln. Väntar du också barn som Rosarin. Förlåt lite nyfiken bara.

Vet nog inte vad "Prajak" är för ngt. Är du från Bangkok som jag? Jag vet väldigt lite om min adoption. Tror inte adoptionen gick helt regelrätt till. Men det var väl så på 70-talet. Min svenska mamma träffade mig när jag var en vecka och sen bodde jag hos hennes syster i Bangkok i tre månader innan jag kom hit.

• DokFaa

Ah vad fint det later m. brolloppet! Kanske kopierar er.

Vi har skrivit pa, oversatt och fatt dokumenten stamplade av sv. ambassaden i BKK. Blev lite hastigt - var gravid och ville fa hit min man t. Sverige fort, annars hade vi nog vantat.

Thailandare ar ju lite speciella (tankte pa fotografen).

Na jag ar inte gravid, vad jag vet iallaf:)Har du barn?

Prajak ar den har hemska advokaten som blev rik pa att slussa stulna barn t. Sverige. Kom genom honom sjalv.

Vet inte din svenska mamma ngt om ditt ursprung? Men du kanske inte ar intresserad av att soka.

• LCW

DokFaa- Kan säga att fotografen var britt men min frisörska var thai. Och hon gjorde en helt fantastisk frisyr först på mig men det var ju helt galet. Ångrar nästan att jag inte tog en bild på frisyren. Såg ut som en överexploaterad 50-talsfrisyr. Men sen fixade hon till frisyren på 5 min precis så som jag ville ha det. Vi fixade allt genom en svensk tjej som jobbar för ett företag som heter Travel Insight. Vid vigseln var det ngn som hette Lanta Officer som lät oss skriva på papprerna och Koh Lantas borgmästare vigde oss.
    Jag har inte funderat på att söka mina rötter. Visste jag är lite nyfiken på om jag är lik ngn eller har syskon. Men det känns lite känsligt att söka mina rötter så länge mina föräldrar är i livet. Och jag är nog inte så pass intresserad att jag ngnsin kommer att göra det. Har heller aldrig varit bekväm med att fråga ngt om min adoption heller. Mina föräldrar har bara berättat om det som hände från det att min svenska mamma träffade mig på barnhemmet. Jag har som sagt bara sett adoptionspapprerna ett fåtal gånger. Tyckte det var skumt att min pappas namn inte stod på papprerna. Stod att min mamma adopterade som ensamstående. Frågade men jag fick bara ngt svar om att det var enklast så för att slippa byråkratin. Det är därför som jag tror att adoptionen gick lite skumt till. Sen var föräldrarna 17 och 18 år. Min mamma berättade för kompis till mig att hon hade träffat en liten tjej som påstod att hon var min mamma men det har hon aldrig berättat för mig. Har inte den bästa relationen till mamma även om hon gärna vill tro det.
    Vad vet du om den här Prajak? Och hur fick du reda på om honom? Och vad vet du om honom? Jag vet att det försiggick massa skumma grejor med adoptioner på 70-talet men inte mer än så.

• LCW

DokFaa- Var inne på din sida. Du har ju träffat din biologiska mamma. Hur var det? Blev supernyfiken nu!!!

• DokFaa

Visst ska beratta hela storyn-har ocksa en liknande relation t. min svenska mamma. Mailar dig efter lunch!

• DokFaa

OK, mailar t. den adressen!

Tack f. brollopps tipsen! Hi hi. Min kusin var pa ngt utbyte i ISAN och blev kront till "miss (last)bil" och blev uppsminkad i illgron och rosa ogonskugga och varldens lustigaste frisyr - smaken ar annorlunda :)

Tankte bara pa det du sa om att din pappa ej finns med pa dokumenten - pa mina star att pappa adopterade som ensamstaende (vilket inte var sant - han och mamma var fortfarande gifta). Men de ar mkt fortegna om min adoption och sager att de inte vet ngt om min bakgrund och spelar forvanade.

Prajak fick jag nys om genom en slump - slog pa TV for ca 5 ar sedan, dokument utifran sande en dokumentar pa 2 delar "Barn till varje pris" - fick varsta chocken. Blev upprord och besviken pa mina svenska foraldrar. Prajak och en annan advokat stal barn fran modrar som grat for att tjana pengar. Han bedrev aven ett dagis dar han "tog hand om" barn till barflickor. Och om de ej kunde betala ngn hog avgift tog han barnen f. att mamman "ej betalat for sig" och formedlade t. Sverige. Har hort att det blev en skandal och han var tvungen att ga under jorden, men han ar stenrik och fri nu. Hittade hans CV pa natet - han hade oversatt koranen t. thailandska f. Ayatollan Khomeini - helt sjukt!

• Rosarin

Jag laste att Prajak satt i thailandskt fangelse i nagra ar.

En som hjalpte mig forut kontaktade Prajak for nagra ar sedan for att fraga om min adoption men han sa att han inte mindes nagonting alls och att han hade brant alla papper.

• Rosarin

LCW: Forlat om jag har missat nagot men kom du ocksa via Prajak?

• DokFaa

Prajak verkar ju helt slut i huvet!

Tror ej LWC kom via Prajak f. hon visste inte vem han var.

• LCW

DokFaa och Rosarin-
    Snackade igår med min kille om det här med Prajak och att jag tycker min adoption verkade så skum framförallt att mamma adopterade som ensamstående trots att jag vet att mina föräldrar var gifta. Min kille sa att han alltid trott att jag varit kidnappad eller att åtminstone att adoptionen verkar skum. Han tycker jag ska fråga mina föräldrar. Men jag har verkligen ingen lust med det. Som sagt, har inte det förhållandet till mina föräldrar att jag kan tala om adoptionen. Så efter lite eftertanke så är det ju faktiskt inte helt omöjligt att jag kommit via Prajak, vem vet. Jag menar vi tre kommer från Bangkok, födda 76. DokFaa hade en far som adopterade ensamstående trots att föräldrarna var gifta. Verkar hur suspekt som helst. Å andra sidan vet jag inte hur många barnhem det fanns under 70-talet i Bangkok. Men det kan ju inte finnas alltför många.

Svar på tråden Första resa till Thailand