• LCW

Första resa till Thailand

Ska till Thailand för första gången nästa vecka. Kom hit till Sverige som 3 måndaders baby. Jag är lite orolig hur thailändarna kommer att uppfatta mig. Jag åker dit med min svenska kille. Vi kommer dessutom att gifta oss där. Jag är orolig att thailändare och även svenska turister kommer att tro att jag är en tjej som min kille har plockat med hem. Orolig också att höra kommentarer från svenskar. Jag menar man har ju hört "thai-hora" ett antal gånger. Ngn som har erfarenhet?

• Svar på tråden Första resa till Thailand
  • Rosarin

Hej!
    Jag ar ocksa adopterad fran Thailand och jag bor har borta med min man nu.
    Vart i Thailand ska ni aka?
    Jag tror inte att du behover oroa dig alls. De flesta thaiar kommer nog att se att du inte ar uppvuxen har. Vi har ju oftast annorlunda klader an thaiarna. Kroppsprak och framtoning ar oftast ocksa annorlunda.
    Om din kille fragar en thailandare nagot pa engelska och thailandaren inte forstar kan det nog handa att han/hon vander sig till dig och fragar, pa thai, vad din kille sa. :)
    Det hande mig jattemycket i borjan men inte nu langre.

Jag forstar din oro over att se ut som en "bar-tjej" men jag tror inte att det ar nagra problem. Om du dessutom solar pa stranden lovar jag att du blir tagen for en turist, thailandarna vill helst inte bli morkare an de ar eftesom det anses finare ju vitare man ar. Bar-tjejerna ar oftast gapiga, ga pa-iga och har minimala klader pa sig. Ibland kan man tro att de ar tjejer fast de ar utkladda killar ocksa.

Det beror valdigt mycket pa hur man ar som person och i sin framtoning, hur man blir bemott. Ar man vanlig och odmjuk och visar respekt infor thailandarna och deras kultur blir man ocksa bemott dar efter.
    Ar man hogljudd, vrakig och skrikig tycker de nog mest att man ar jobbig. De ler lika vanligt och ger samma goda service och skulle aldrig visa nagot sa lange du ar dar men nar du har gatt pratar de desto mer..

Var artig, tacka alltid och sag hej da nar du lamnar en restaurang och anvand ditt vackra leende ofta sa ska det nog ga bra!

Skriv garna igen om du har fler funderingar sa ska jag forsoka hjalpa dig sa gott det gar.

• LCW

Rosarin-
    Vad nyfiken jag blir. Hur kommer det sig att ni bor i Thailand?Händer det aldrig ngra underliga situationer överhuvudtaget? Vad tycker thailändare om att thai-tjejer är ihop med västerlänningar?
    Jag måste säga att när jag var på Thai ambassaden i Sthlm, så pratade de thai med mig först. När de märkte att jag inte pratade thai så fick jag ändå superduper service av dom, mkt mkt bättre service än alla svenskar som satt där. Jag fick t.o.m gå före i kön.

• Fruochmamma

Ja berätta gärna mer.

Jag kommer från en by strax utanför Bangkok och var tillbaka i Thailand som barn. Vi är en syskonskara med bror från SydAmerika, bror 2 från Sri Lanka & lillasyster från Sverige :)

Kan tänka mig .. eller kanske inte .. vad alla tänkte när de såg oss :)

• Rosarin

Hihi vad kul jag har kompisar som jobbar pa THailandska ambassaden i stockholm. :)

Sa klart att det uppstar underliga situationer ibland men i thailand far man inte "loose face", tappa ansiktet,infor andra. En klassiker ar nog nar turster kommer in och vill ata pa en restaurang i bara bikini eller badklader... Thaiarna skulle aldrig saga nagot men det ar INTE populart kan jag saga. Ska man ata pa restaurang, aven om den ligger precis vid stranden, sa ar man pakladd. All annan kladser ar att inte visa respekt for de som faktiskt jobbar pa restaurangen. Det ar faktiskt nagons arbetsplats aven om man sjalv ar pa semester!

Thaiarna pa turistorterna ar val mer vana vid vasterlanningar men man ska for den sakens skull inte tro att man ager varenda stalle. Manga man gillar att ga utan t-shirt overallt PRECIS hela tiden.Det ar inte poppis pa restaurangerna. Likasa kvinnor som inte kan ta pa sig linne eller blus over sin bikini tas inte direkt pa allvar.

Jag vill absolut inte skarmma upp dig eller sa men om man tanker sig in i andras situationer ibland sa lovar jag att det gar sa mycket lattare. :)

Det ar manga thai-tjejer som ar gifta och tillsammans med "faranger", utlanningar,vasterlanningar. Jag har aldrig markt att nagon tycker det ar konstigt, det ar ratt vanligt har borta. Manga faranger gifter sig med thaitjejer och flyttar hit och har familj som vem som helst.

Det syns nar det ar en farang som har kopt sig lite sallskap, inte minst pa tjejen. Hoppas ingen tar illa upp nu men ofta arparen ganska omaka men det kanske bara ar min personliga uppfattning. Jag tror du kommer att forsta vad jag menar nar du kommer hit :)

Kommer ni att vara har lange? Har ni bokat allt eller tar ni det lite som det kommer?
    Tveka inte att fraga om du behover hjalp med nagot eller har andra fragor. Jag ska hjalpa dig sa gott jag kan.

Kram sa lange :)

• Rosarin

Kicki!
    Ah vilken underbar familj ni verkar ha!
    Det later ju hur haftigt som helst!
    Jag kommer ocksa fran Bangkok fran borjan.

Far jag fraga hur gamla ni ar? Jag ar 30 ar.
    Det ar helt ok om ni inte vill svara.

kram

• LCW

Rosarin-
    Kan ju säga så här, att jag tycker nog att det är ganska osmakligt med folk som går alltför barhudade på restauranger, varuhus eller var det nu kan vara förutom vid poolen/stranden oavsett om det är på Mallis, i Sverige eller ngn annanstans. Tycker det är ganska respektlöst. Och en annan sak, när jag var på Thai ambassaden var det svenskar som trodde de ägde stället och körde med personalen och var allmänt otrevliga.Blev väldigt förvånad för det märkar man ju inte när man är på tex NK om man säger så. Och det var äldre gubbar som såg väldigt sjabbiga och sluskiga ut som var där och som insinuerade om vad de skulle göra i Thailand. Kan säga att de fick inte den servicen jag fick, med all rätt!!
    Vi kommer bara vara i Thailand i 3 veckor. Basen är Ao Nang så att vi kan åka ut till öarna på dagarna. En helg på Koh Lanta där vi gifter oss och sen tre dagar i Bangkok på hemvägen.

Jag är också 30 år. Blir 31 år i maj.
    Kommer också från Bangkok, för övrigt.

• LCW

Kikki06 och Rosarin-
    Är det ngn av er som har sökt era rötter? Själv vet jag faktiskt ingenting. Vet att mamman och pappan var 17 resp 18 år. Har sett adoptionspapprerna ngra fåtal gånger. Sist var nog för ca 10 år sedan och då upptäckte jag att min mamma adopterade mig som ensamstående och ogift. Frågade min mamma varför det var så då hon var gift med pappa på den tiden. Hon stammade ngt och sa ngt i stil med att jamen det var ju 70-tal då, det var lite si så med papprerna och det var för att få hem dig så fort som möjligt. Förstod inte riktigt svaret och har inte frågat ngt efter det heller. Är själv inte så intresserad av att söka rötter men det skulle iaf vara kul att åtminstone ha sina egna adoptionspapper eller information om barnhemmet finns kvar.

Rosarin-
    Bor du i Bangkok? Har ni bott länge i Thailand? Kommer man stå ut i värmen? En konstig fråga bara, har du rakt hår eller vågigt/krusigt hår? Jag har nämlign stort svinto-hår typ vågigt/krusigt/ostyrigt. Är lite nyfiken på hur håret kommer att reagera i värmen/fukten plus om det är vanligt med sånt hår. De Thai jag har sett i Sverige har så blankt fint hår. De flesta tror nämligen inte att jag är Thai av ngn konstig anledning. Men Thai folket verkar se väldigt olika ut. Har en Thai-kompis och hon ser mer ut som en sydeuropé än asiat.

• Fruochmamma

Jag har valt att inte söka efter mina rötter / biologiska föräldrar, men det är ju ett väldigt personligt val.

Jag vet att min mamma var ung & ensamstående vilket gör det ännu lättare för mig att inte dyka upp 30år senare oanmäld. Inte för att jag inte tror att hon skulle bli glad, men det känns lite egoistiskt på något sätt.

Fast det är min helt personliga syn av det hela.

• Rosarin

Hej igen!

Vi bor pa ute pa en o och inte i en storstad.
    Jag har inget typiskt thai-har heller. jag har mjukt langt har med lite sjalvfall. Inget spikrakt tagel-har och inget krusigt grovt har heller. Varmen ar inga problem, har jeans pa mig som alla andra har aven om det ar 27 grader varmt ibland. Man vanjer sig snabbt vid varmen och sen har vi ju aircon hemma.
    Haret och huden blir jattefin och bra har borta pga den hoga luftfuktigheten. Mitt har ar som vanligt, kanske lite mjukare av fukten.Vi har bott har sedan i juni-06.

Jag har sokt mina rotter men inte funnit vad jag har sokt annu. Har lite paus i mitt sokande nu eftersom vi sjalva ska ha barn snart.

kram

• LCW

Rosarin- Ledsen att jag inte lagt in ett inlägg tidigare. Men har kommit hem från min Thailands semester nu. Vad skönt det var med fukten. Man blev så lurad av värmen eftersom man alltid hade en hinna av fukt på kroppen. Vi var ju på en typisk semesterort och jag hade nog lite väl höga förväntningar på Thailand. Men på det hela taget är jag nöjd med semestern. Jag kanske inbillade mig, men jag tyckte nog att det var mest västerlänningar som tittade på en. Thailändare förstod ganska snabbt att jag inte var Thai men visst ibland blev man tilltalad på Thai. Ang. min hår fråga så blev mitt hår mkt bättre. Såg ingen som hade sånt hår som jag när jag var där nere, men håret blev mjukt och alldeles lockigt och inte så tovigt och frizzigt.
    Är det dags för dig att få bebis snart? Spännande!!! Hur är sjukvården i Thailand? Känner du dig trygg med den? Såg en hel del "bland-par" i Thailand med små bebisar och jag måste säga att det var nog de sötaste jag hade sett. Så då vet du vad du har att vänta dig..............

Svar på tråden Första resa till Thailand