• Moa06

    Gravid, överstimulerad och svullen?

    Är det någon som blivit gravid och överstimulerad? Hur länge var ni svullna om magen?

    Jag har en mage stor som... ja som en stor stor ballong. Kan inte ha några av mina gamla byxor, kan endast knäppa en knapp!

    Jag har för mig att jag har läst att magen inte alls försvinner utan att bebismagen tar vid direkt sedan.. är det så? Går den inte ner något alls?? Inte alls??

    Behandlades ni alls eller skötte kroppen det hela?

    Det som bekymrar mig är att jag måste berätta på jobbet att jag är gravid i vecka 5 fast jag hellre hade väntat flera veckor till. De där forskande blickarna, ni vet, har redan börjat och jag förstår dom verkligen :)

  • Svar på tråden Gravid, överstimulerad och svullen?
  • Hjördan

    Glömde att berätta att jag också var överstimulerad, men några dagars coasting gjorde susen och jag mår helt ok!
    Mysaw: Usch vad du har fått gå igenom!! Kram!!!

  • Moa06

    Coasting? Vad gör man då exakt? Jobbigt? Stannar man kvar på sjukhuset eller kan man åka hem?

    Funderar på att åka in en sväng till och be dom kolla igen hur det verkligen ligger till med vätskan. Kan de verkligen se allt på VUL? Problemet är att jag känner att jag inte kan vara borta mer från jobbet snart.

    Hjördan, du fick alltså frågan tom!! men det var ju ett bra svar du gav :)

  • Hjördan

    Moa06. Ja det är två st som har frågat sen jag kom tillbaka...


    Coasting innebär att man avslutar hormonstimuleringen (i mitt fall gonal-f sprutorna) och väntar på att hormonnivåerna ska sjunka. Man fortätter då med nedregleringssprayen (i mitt fall synarela) för att inte få äl under denna tid.Jag fick vänta i 3 dagar, sen var värdena nere så det var inte farligt alls. Har tom hört att det kan ge bättre kvalitet på äggen som minskar i antal genom denna procedur. Jag hade ca 20 blåsor först men sen "bara" 10 vid ÄP.Man behöver inte vara på sjukhuset, om det nu inte är extremt som i mysaw´s fall.

  • Luthien

    Jag förstår att svullnaden vid överstimulering beror på vätska som samlas i buken, men kan tarmarna svälla också. Jag har hört av flera att man kan bli lite trög i magen också. Hur vet man vad som beror på vad?

  • Einnej

    Det med tarmarna undrar jag också då dom sa att de va tarmarna som gjorde sig påminnda igår när jag var på ET. Varför är det så?

  • Hjördan

    Va lustigt, ingen har sagt ngt till mig om det men jag har varit jätte trög imagen på sistone och det brukar jag så gott som aldrig vara...

  • Moa06

    Hej igen!

    TS försvann ett tag det beror på att jag blev inlagd för överstimulering. Stor som ett hus (späd som en räka i vanliga fall) tyckte de att var en god idé att tappa mig på 2 liter vatten... till att börja med..

    Allt har ändå gått bra och jag har mått relativt bra trots allt. Jag har "tjatat" mig hem och är nu hemma och skall bara ta det lugnt tills återbesöket.

  • Humlaaan

    Hej! Jag är lite sent in i tråden, men jag testar. 


    Jag gjorde ett ET 20 Juni och är nu gravid. Jag är tyvärr fortfarande ÖS och har stor mage. Är det någon som vet hur länge det här ska hänga i? 


    tacksam för svar 🧡

  • strelitzia
    Humlaaan skrev 2023-07-23 08:41:32 följande:

    Hej! Jag är lite sent in i tråden, men jag testar. 


    Jag gjorde ett ET 20 Juni och är nu gravid. Jag är tyvärr fortfarande ÖS och har stor mage. Är det någon som vet hur länge det här ska hänga i? 


    tacksam för svar 🧡


    Hej,

    Jag blev överstimulerad, på tidigt vul visade det sig att respektive äggstock var 10cm istället för runt 3,5 som det brukar vara. För mig gick de över i samband med missfall strax innan v12.
    Hoppas den värsta svullnaden släpper för dig, det inte är inte kul även om det är värt de. 
Svar på tråden Gravid, överstimulerad och svullen?