• Jambo

Tvillingar genom ivf

Vill bara höra hur många av er som blivit gravida med tvillingar efter ivf. Vi har blivit erbjudna två ägg tillbaka vid nästa ivf. Jag vet att chansen är liten att det faktiskt blir tvillingar, men vill ändå höra hur vanligt det är.
    Har ni isåfall fått ett ägg tillbaka eller två?

• Svar på tråden Tvillingar genom ivf
  • Jambo

Berätta om akupunkturen, fick ni den under hela behandlingen eller bara i slutet? Vilket syfte har den? Fick ni det genom de som utförde ivf:n eller gick ni hos annan?

• FiaEleonora

1 ägg in och 2 tjejer ut! Ägget delade sig och resulterade i våra underbara tjejer!

Savannah och Leah - mina prinsessor!!!
  • Annse71

Jambo:
    Kunde inte låta bli att svara på frågan om akupunktur. Något jag varmt kan rekommendera. Som sagt gjorde jag massor av försök innan det till slut lyckades och jag har nu 3 barn...
    Vi hade inga kända fel på oss, men jag misstänker ändå att jag hade lite endometrios för jag har alltid haft riklig mens och väldigt ont vid menstider. Men som sagt vet inte om det är så.

Jag bor i en liten stad och hade sån tur att en sjukgymnast i stan gått en kurs tillsammans med en gynekolog från min stad också i detta ämnet. Kursen hölls av en dam som doktorerat i ämnet på Sahlgrenska. Kommer inte ihåg vad hon heter. Hur som helst, så fick jag kontakt med dessa 2 via IVF enheten på Sahlgrenska för de är ganska intresserade av detta och kunde då vidareleda mig till damen som doktorerat. Hon sa då att det inte behövdes speciella egenskaper utan var det så att det fanns en akupunktör, sjukgymnast eller annan på orten kunde hon vägleda denne per telefon så att hon visste var nålarna skulle sättas.
    Men nu hade jag som sagt tur och hade 2 på min ort som gått kursen redan!
    Jag fick 1 nål i huvudet, en i vardera tumveck, en på innersidan av knät, en på innerfotknölen (aaajj) och 2 i magen nedanför naveln. Till detta kopplades svag ström.
    Jag började behandlingen i samband med sprayet (nedregleringen) och fick sedan 2 behandlingar i veckan ca 10 gånger totalt. Sista var 2 dagar innan äggplock. Akupunkturen sägs påverka både äggkvaliteten och klimatet i livmodern.
    Oavsett vad det gjorde, så funkade det nog för mig, med tanke på alla fruktlösa försök vi gjort innan.
    Om du har högkostnadskort går kostnaden dessutom på det om du går till vanlig ansluten sjukgymnast och då blir inte kostnaden så blodig. Annars betalade jag 80:- per gång.
    Känner du dig minsta intresserad så testa! Det kan ju inte skada, samtidigt tyckte jag att det var skönt att vara lite aktiv själv i processen. Jag blev nästan tokig av att de försökte samma sak gång på gång och inte ändrade något utan att det blev några resultat. Vi fick ju alltid höra att vi borde blivit gravida eftersom det inte fanns några fel.

Lycka till gumman och ge inte upp. Det går säkert vägen till slut!!!

• komandiva

SAmma dag som vi skulle få tillbaks embryot läste jag en liten notis om att akupunktur SAMMA dag som insättningen av embryo skedde skulle öka chansen att det tog sig med flera % enligt en dansk undersökning. Jag ringde min man som fick ringa runt till alla han hittade i telefonkatalogen som utförde det. OBS! Det ska vara den akupunkturen som görs med elektisitet. Inte bara nålar som sätts!! Det finns en barnmorska i Stockholm som gör det och hon fixade en tid till mig samma dag. JAg var överlycklig och det funkade!!!! Dyrt som skrutt var det men värt det så klart. Vi fick t embryon pga att inga ägg skulle klara frysen.

• Jambo

Hej igen!
    Vill bara uppdatera:
    Nu har vi gjort Äp och Et, det gav faktiskt 5 finfina embyon, och kunde därför få två tillbaka! Det kändes såååå skönt att det blev några i huvudtaget. 3 embryon ska långtidsodlas för att sen ev. frysas.
    Så nu ruvar jag på två, och hoppas att de vill vara med hela vägen.

• mallan75

Grattis Jambo nu håller vi tummen ordentligt.
    Kram

Mallan75 med Maja & Emma födda 9/7-06
  • glufsen

styrkekramar till er Jambo   Vi har själv gjort ivf/icis och lyckades på 2 försöket  med ett färskt ägg och fick en pojke
     2 föröket frysta ägg två ägg in två flickor ut.
    försökte i 5 år innan vi fick våra tre underverk...
    lycka till, ska hålla tu,mmarna för er

• Lefo

Två ägg satts in på tredje försöket och nu har jag två tjejer som den 17/3 fyller 4 år.

/Lena

• jelena2

Håller alla tummar och tår, Jambo!!!

• älsa

Vi fick två ägg insatta och lyckan var stor när båda tog sig. Dessutom på första icsi försöket.
    Tyvärr så varade inte lycka så länge, vår lilla flicka dog sent i graviditeten men vi har tur som har är en underbar son.

• Jambo

Vill bara uppdatera. Idag har dessvärre testat negativt efter vårat femte ivf (fick två fina embryon tillbaka för två veckor sedan).
    Tack alla för er omtanke.

• Moolie

Väcker liv i tråden med en följdfråga!

Hur många av er fick tvillingar utan återföring av två ägg? 

Svar på tråden Tvillingar genom ivf