Jambo:
Kunde inte låta bli att svara på frågan om akupunktur. Något jag varmt kan rekommendera. Som sagt gjorde jag massor av försök innan det till slut lyckades och jag har nu 3 barn...
Vi hade inga kända fel på oss, men jag misstänker ändå att jag hade lite endometrios för jag har alltid haft riklig mens och väldigt ont vid menstider. Men som sagt vet inte om det är så.
Jag bor i en liten stad och hade sån tur att en sjukgymnast i stan gått en kurs tillsammans med en gynekolog från min stad också i detta ämnet. Kursen hölls av en dam som doktorerat i ämnet på Sahlgrenska. Kommer inte ihåg vad hon heter. Hur som helst, så fick jag kontakt med dessa 2 via IVF enheten på Sahlgrenska för de är ganska intresserade av detta och kunde då vidareleda mig till damen som doktorerat. Hon sa då att det inte behövdes speciella egenskaper utan var det så att det fanns en akupunktör, sjukgymnast eller annan på orten kunde hon vägleda denne per telefon så att hon visste var nålarna skulle sättas.
Men nu hade jag som sagt tur och hade 2 på min ort som gått kursen redan!
Jag fick 1 nål i huvudet, en i vardera tumveck, en på innersidan av knät, en på innerfotknölen (aaajj) och 2 i magen nedanför naveln. Till detta kopplades svag ström.
Jag började behandlingen i samband med sprayet (nedregleringen) och fick sedan 2 behandlingar i veckan ca 10 gånger totalt. Sista var 2 dagar innan äggplock. Akupunkturen sägs påverka både äggkvaliteten och klimatet i livmodern.
Oavsett vad det gjorde, så funkade det nog för mig, med tanke på alla fruktlösa försök vi gjort innan.
Om du har högkostnadskort går kostnaden dessutom på det om du går till vanlig ansluten sjukgymnast och då blir inte kostnaden så blodig. Annars betalade jag 80:- per gång.
Känner du dig minsta intresserad så testa! Det kan ju inte skada, samtidigt tyckte jag att det var skönt att vara lite aktiv själv i processen. Jag blev nästan tokig av att de försökte samma sak gång på gång och inte ändrade något utan att det blev några resultat. Vi fick ju alltid höra att vi borde blivit gravida eftersom det inte fanns några fel.
Lycka till gumman och ge inte upp. Det går säkert vägen till slut!!!