2,5 åring slår sin bror (10 månader)...Vad ska jag göra ? Känner mig ledsen och förtvivlad !
Ja, så här är det och jag vet inte hur jag ska hantera det hela längre:
Min 2,5 åring slår, knuffar och kastar saker på sin lillebror (10 månader). Det händer ganska ofta, många gånger dagligen. Jag vet inte längre hur jag ska hantera detta och inte heller hur vanligt det är att det är så här.
Jag försöker att ge den "stora" mycket egentid med mig eller pappa så gott det går i allafall och jag försöker också att ha med den lilla och i viss mån hitta på saker tillsammans.
Jag har på ett enkelt sätt förklarat för 2,5 åringen att man inte får slå (han slår även mig). Ofta får han gå in på sitt rum, inte som straff för han går mer än gärna in dit, utan mer som en konsekvens och för att bryta det hela. Ibland blir han utan gonattsaga eller får gå ner från knäet, från sängen eller var det nu är han är när/om han slår. Han får alltid ett val. "Gör du så en gång till så går du gå ner/blir det ingen gonattsaga" osv.
Det känns så svårt. Gör jag rätt ? Finns det en chans att han slutar med detta ? Vad ska jag göra ? Känner mig ledsen och maktlös. Jag hoppas ju att mina barn ska bli vänner och kunna leka med varandra utan alltför mycket syskonbråk (även om det hör till). Jag är ju dessutom lite rädd att det händer en allvarligare olycka när den stora puttar/slår. Det skulle vara så hemskt. Det är också så tråkigt att den lilla faktiskt är lite rädd för storkillen.
Det finns stunder då dom skrattar ihop och verkar ha kul "tillsammans" men det slutar nästan alltid med ett slag. Det gör så ont i mitt hjärta...