• Fillay

Svorska barn, NY tråd..

Da kan jeg jo jeg åpne ny, med et ekte norskt innlegg

Jeg tror jeg kopierer en del av det som sto i første innlegg i forrige tråden:
    "Här pratar vi om allt mellan himmel och jord. Norska/svenska barnsånger - vad vi längtar efter hemma... Hur vi kämpar med FK/Trygdekontoret och andra myndigheter. Medborgarskap... ja, och allt annat man kan tänka sig..."

Så vær så god, prat i vei!!

• Svar på tråden Svorska barn, NY tråd..
  • JozephineEriksson

Men vad jag vill flytta NU! till Hamar. Vilken underbart fin stad det var. Har varit där och tittat nu... Sett Elverum med. Så skulle vi fara till Trollstigen och Geiranger. Men det var ju SNÖ och STÄNGT !! Tur att jag sett de ställena flera flera gånger förr Men inte min mor... Hade vela visa henne!! Ja ja...
    Men visst är väl Norge liiiite bättre än Sverige?

• norgesessan

joda.....men aldri at jeg flytter tilbake....Men jeg vil flytte her....vi var og kikka på et sted vi ville bo...det var et par hus til salgs på hemnet der...to vi likte utenpå iallefall..men jeg tror ikke vi får lån, jeg har jo ikke fast jobb...

rödt mursteinshus var begge to....

• Miss USA

Jag vill heller inte flytte tillbaks till Norge. Känner mig nog mest nordisk nu för tiden.

Stolt mamma till två huliganer
  • MammaKulta
    Ni har säkert avhandlat denna fråga redan men, kan min dotter ha dubbla medborgarskap? Vi ska resa bort i sommar och lillan får sitt första pass (svenskt)
    men jag vill ju helst att hon ska få vara BÅDE norsk- och svenskmedborgare.
    Hur har ni andra gjort med det? Eller är alla gifta?
    Eirin betyder fred
  • Anna o Marthine

Jag passar på att ställa mina frågor om medborgarskap nu när det ändå är på tråden
    Vi vill också ha dubbla medborgarskap till våran dotter. Finns det nå fördelar/nackdelar med detta?

♥ Marthine 061006 ♥
  • Pricken1

Om barnen är födda i Sverige med en svensk och en norsk förälder kontaktar ni närmsta Norska konsulat/ambassad. Där får ni fylla i ett papper om ansökan om norskt medborgarskap. Den norska föräldern ska kunna identifiera sig med sitt norska personnummer. Maken använde sitt norska körkort. Så är det klart och efter någon vecka får man hem papper till barnet

Kan inte se några nackdelar alls faktiskt. Pass kan du ha från det landet det är billigast att skaffa det (i Sverige). Du kan studera och använda de sociala systemen i båda länderna. Om man har en kille vet jag inte hur det blir, men jag antar att man bara mönstrar i det landet man bor när det är dax....

Vill väl, ibland blir det fel
  • Pricken1

Det går klart bra med pass också . Vi är gifta, men så fick vi göra ändå...

• norgesessan

vi har inte gjort det....har inte pass själv längre hällre...Måste skaffa lite norska papper så vi kan fiksa det. Vi är inte gifta, och barnen är födda här...

ang. mönstring, så vet jag om en som var tysk och et annat land....grekisk tror jag..han fick välja vilket land han skulle mönstra under...eller kanske tillochmed välja medborgarskåp...

• MammaKulta

Ok. Vi har beställt papper från svenska konsulatet här i Trondheim, för att få pass. Det är så förvirrande. Min dotter är född i Norge (och vi bor i Norge) men eftersom jag och hennes (norske) pappa inte är gifta så är hon svensk medborgare, precis som jag. MEN hon har inget svenskt personnummer och svenska myndigheter vet inte om att hon finns. Hur avigt känns inte det? Det ordnar sig säkert om vi bara tar tag i det snart *lat*...

Vet någon hur lång tid det brukar ta innan man får passet?

Eirin betyder fred
  • Anna o Marthine

Tack för svaren. Vi har tänkt gå till Norska konsulatet här i stan men det har liksom bara inte blivit av ännu. Sedan så kände jag att jag ville kolla upp vilka eventuella för och nackdelar som kan tänkas finnas innan man gör det. Bara så man vet alltså
    Jag har också för mig att jag någongång hört att man får välja vars man vill mönstra om man har dubbla medborgarskap.

♥ Marthine 061006 ♥
  • Pricken1

Det stämmer säkert med mönstringen

Ang. medborgarskap så behöver inte våra småttingar välja när de blir äldre, de ska bara kunna styrka att de har anknytning till båda länderna när de fyller 24 (tror jag det var). De får alltså ha dubbelt hela livet - om de vill.

• Kitte2

Hei!

SNART 17. MAI - jeg skal ha gjester og behöver litt "rekvisita" til borddekking/pynting.

Vet noen om noe sted i Stockholm der man kan få kjöpt servietter, serpentiner, små norske flagg eller lignende, som kan brukes til å pynte hjemme? Kan jo selvfölgelig kjöpe duker, servietter etc i ensfarget men rött, hvitt og blått - men ville jo väre litt ekstra göy å få tak i noe med nasjonaldagtema!

Kitte

• norgesessan

kan du ikke kjöpe röd duk, hvite servietter og noe som skal väre blått? blåe serpentiner kanskje?

Jeg har fått tilsendt 17.mai slöyfer hjemmefra...jeg hadde flagg fra för...2 stk...det rekker, for det må väre dyrt og sende flagg på posten

et norskt balkongflagg skal jeg pröve å få tak i..noen tips?

Svar på tråden Svorska barn, NY tråd..