• Anonym (Erica30år)

Får invandrarbarn inte chans att utöva sina dyrare intressen?

Jag blev väldigt illa berörd förra veckan då jag var på min ridskola. Jo, visst är det bara svenskar på ridskolan, det har jag märkt...och enbart svenskar. Av alla de 100-tals barn och vuxna har jag inte sett eller hört en enda invandrare.
    Men vad som hände var följande:

Tre småflickor (ca 7-11 år) med tydligt utländskt utseende var i stallet och kikade på hästarna... Jag började genast småprata med dom, pratglad som jag är..frågade om de gillade djur, om de skulle rida, vilken häst de gillade mest osv... Då berättade de att de älskade hästar men att de ej fattade att man i Sverige måste betala för att rida, för i deras hemland xxx så kunde man rida både häst och mulåsna överallt gratis.. Jag förklarade att här finns tyvärr inte djuren överallt. De sa dock att de gärna vill rida, men att det är en för dyr sport (troligen har föräldrarna sagt det till dom). De fortsatte berätta om hur bra det var på den fronten i hemlandet, och hur dyrt det var här... Likväl stannade dom hela vår lektion och satt och tittade fascinerat på lektaren på våra övningar....

Detta rörde upp massa tankar hos mig; visst var vi en låginkomstfamilj när jag var barn, men vi fick prova på olika sporter ändå....kanske var det för att föräldrarna prioriterade oss...kanske för att de hade jobb...kanske för att vi bara var 2 barn....

Jag blev väldigt illa berörd över detta och tyckte så synd om barnen.....
    Vid eftertanke stämmer det: Det är ENBART svenskar på ridskolan...varenda unge är en lintott! Blond, med utmärkt svenska, och väluppfostrad....

Kan ridning och annan dyr sport va en klassfråga??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 11:44:26:
    JA, det finns även svenska barn som inte har råd (vi hade inte råd t ridning just), men i detta fall stack barnen ut med både utseende, stil och brytning så att jag fick för mig att de säkert är extra fattiga.... Av det jag har läst och hört i media så har flyktingar det väldigt svårt, kanske färgade det mina känslor.....

• Svar på tråden Får invandrarbarn inte chans att utöva sina dyrare intressen?
  • Anonym

Jag har inte heller råd...och jag är svensk! Det finns en massa svenska barn som inte kan vara med på allt de vill heller. Men då är man väl rasist om man påpekar det....

• Anonym (Erica30år)

Anonym: Nä, varför skulle du va rasist f det..?

• skriva

Det känns som om den här diskussionen har gått flera varv nu och samma svar kunde läsas i de tjugo första inläggen.

Jag tror de flesta är överens här om att:

A) pengar är ett problem för dem som inte har det oavsett vad de heter eller var de kommer ifrån.

B) vi tycker det är fel att barnen ska bli lidande.

• Åsa

Dyrare fritidsaktiviteter har helt klart en klassaspekt. Och invandrare har de senare decennierna blivit överrepresenterade i den svenska "underklassen", med riktigt låga inkomster, från att tidigare, under arbetskraftsinvandringen, ha varit överrepresenterade i "arbetarklassen". Konstigare än så är det nog inte.
    De invandrare och deras barn som _har_ det bättre ställt har samma möjligheter som svenskar i samma sits att välja dyrare aktiviteter, om detta nu är ridning eller något annat. Här i området till exempel finns en internationell skola med undervisning på engelska där det går många barn till utländska chefer, forskare etc. Deras mer eller mindre exotiska utseende hindrar dem knappast ekonomiskt. (För ytterlighetsexempel, tänk kungabarnen, inte tycks prinsens latinoutseende ha varit någon nackdel för honom )

• Anonym (Erica30år)

skriva: Ja, exakt det är vi alla överens om!

Diskussionen har gått flera varv i samma spår, ja!

• vivi85

Mitt svar: Ridning är ett dyrt intresse.. finns MASSOR av svenska barn som inte heller har ¨råd med det.. tyvärr..

• Anonym

Vill bara tillägga att pojksporter som fotboll och ishockey också är dyra sporter. Utrustningen är snordyr för att inte tala om alla resor till matcher och träningar som föräldrarna måste bekosta så det är långt ifrån alla barn (svenska eller invandrare) som har råd med dessa sporter.

• Suskiv

Jag skulle inte kalla det en klassfråga utan en prioriteringsfråga. Jag växte upp med en lågavlönad ensamstående förälder. DVS väldigt dåligt med pengar, men rida på ridskola fick jag.

Just nu så är jag föräldraledig med vårt tredje barn + att min man är arbeslös. DVS vi har superdåligt med pengar (strax ovanför existensminimum enligt socnormen). Vi anser inte det vara värt de ca 3500 kr/termin som ridning på riskola skulle kosta mig, men om nått av barnen skulle vilja rida så skulle det helt klart vara värt de pengarna och ja de skulle få börja rida.

Jag är förövrigt andragenertions invandrare om det nu är av intresse. Mina barn är altså tredje genersationsinvandrare (hmm när slutar man räknar invadrar generationer?)

• Anonym (sporter)

Vilka sporter är populära bland invandrartjejer

• Anonym (2007)
    Anonym (sporter) skrev 2020-08-05 05:03:43 följande:

Vilka sporter är populära bland invandrartjejer

Tråden är mer än 13 år gammal.
  • Anonym (sporter)

Idrottar invandrartjejer mindre än svenska tjejer?

• Anonym (2007)
    Anonym (sporter) skrev 2021-08-21 20:19:50 följande:

Idrottar invandrartjejer mindre än svenska tjejer?

Tråden är mer än 14 år gammal.
  • AnnaSturesson

Ridning är ju en väldigt dyr sport. Skulle också välja bort den även om barnen velat. Vi har inte dålig ekonomi men det betyder inte att vi vill bränna hur mycket som helst på barnes idrott.

• Anonym (sporter)
    Anonym (2007) skrev 2021-08-21 20:22:03 följande:

Tråden är mer än 14 år gammal.

Är det mindre aktuellt idag
  • Anonym (sporter)
    AnnaSturesson skrev 2021-08-21 20:24:42 följande:

Ridning är ju en väldigt dyr sport. Skulle också välja bort den även om barnen velat. Vi har inte dålig ekonomi men det betyder inte att vi vill bränna hur mycket som helst på barnes idrott.

Vilka sporter kan dina barn annars utöva
  • AnnaSturesson
    Anonym (sporter) skrev 2021-08-21 20:28:35 följande:

Vilka sporter kan dina barn annars utöva

De spelar basket och fotboll. Har även kört innebandy ett tag.
  • Anonym (sporter)
    AnnaSturesson skrev 2021-08-21 20:29:54 följande:

De spelar basket och fotboll. Har även kört innebandy ett tag.

Kostar det mindre jämfört med ridning
  • AnnaSturesson
    Anonym (sporter) skrev 2021-08-21 20:33:46 följande:

Kostar det mindre jämfört med ridning

Ja absolut. Ridsport är en väldigt dyr sport.

Oftas ligger ridskolan längre från bostaden än vad en fotbollsklubb och sen hjälps man åt att köra till bortamatcher mm. Sen är avgifterna för ridning betydligt högre.
  • Gräsroten

Tycker det är illa att barn inte har råd. Gäller alla barn i den sitsen, även dom svenska!

• Anonym (Anna)
    Gräsroten skrev 2021-09-21 16:17:58 följande:

Tycker det är illa att barn inte har råd. Gäller alla barn i den sitsen, även dom svenska!

Även om vi skulle ha råd så skulle jag inte lägga så mycket som tidning kostar på barnens aktiviteter. Finns aktiviteter som inte kostar så mycket och som fungerar utmärkt.
Svar på tråden Får invandrarbarn inte chans att utöva sina dyrare intressen?