• mamsingenX4

Ålandstråden för oss med "flera" barn!

Fick idén till att starta en ny tråd för oss ålänningar med fler än ett barn! Säkert är vi många "storfamiljer" här!

4 söner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-14 13:41:04:
    Idén fick jag av en nära vän, som jag träffat här på FL!
  • Svar på tråden Ålandstråden för oss med "flera" barn!
  • Blue Dragon

har funderat lite under helgen. Det får kanske räcka med tre barn. Tills vidare iaf. Får se om jag tar en ny spiral om fem år eller om vi ska satsa på en fjärde.

Ni med flera, hur kom ni fram till att ni skulle skaffa många barn? Jag menar att mina barn är så på luven på varandra nästan hela tiden. Mkt av orken går till att hålla dom sams.

Älskar min 3 flickor
  • Cecese
    Sockan2005: Visst bråkar mina barn också. Vissa dagar gör dom inget annat än bråkar men sen finns det dagar som dom leker och har jätteroligt. Det finns nästan inget som är bättre än när alla 3 leker tillsammans och har roligt. Mina flickor har ofta lillebror med. Dom tycker det är kul att klä ut honom och ibland är han riktigt utklädd med huvudbonader osv Skrattande. För min del känner jag att det positiva med fler barn överväger nackdelarna.
  • Blue Dragon

Okej...
    Flickorna här hemma vill gärna släpa med Julia överallt men jag törs inte låta dom göra det än. Moa har fått bära henne lite grann under mitt överseende.
    Julia har blivit stadigare så då är det inte så viktigt att få henne att hålla i huvudet på samma sätt som när dom var nyfödda.

Älskar min 3 flickor
  • Cecese

Ja mina flickor är ju lite äldre, iaf Cissi som är 8,5 så jag litar nog på henne. Nu sitter Sebbe en del i gåstolen när han leker med dom så han far efter och tycker det är jättekul.

• Blue Dragon

Hmm. Julia bara skrattar och pratar massor med sina syskon. Hon blev t.o.m. sur på mig (Julia alltså) för att jag tog henne från Moas famn. Julia älskar sin storasyster Moa.

Jenni är ju inte lika pratglad med henne som Moa. Hon ska mest vara där för att Moa är där och för att störa henne så mkt det bara går.  Räcka ut tungan

Älskar min 3 flickor
  • Katta 67

Halloj på er..här har det blivit lite fart i alla fall..*L* Mamsingen..ja nu är du ju förstås ute i skärgården ,utan laptop?..
    Men hoppas du trivs ,jag kan se dig framför mig..där i stugan*L*
    Kanske man ska ta och fara dit och hälsa på dig? är det svårt att ta sig dit?

• Agneta3

Katta: Hur går det med ert bygge? Vi har just börjat med vår utbyggnad. Än så länge är det bara en stor grop.

• Katta 67

Agneta..Jo nu händer det saker huset kom i förra veckan och ja nu så är det taket och invändigt somdom jobbar med ,spännande att se en skogstomt bli en väg och så ett hus..*L*
    SKa ni bygga ut? vad ska det bli?
    Och jag som trodde att nu blir det varm och skönt ,men inte då..här blåser det och jag saknar den där goa värmen...*L* lite öppet där vi bor tror jag för vid bygget så var det mkt skönare.

• Trossens mamma

Ser att denna lever än Men det är ganska lungt här

Mamma till Lova och Alvin
  • Agneta3

Katta: Kul att ni har kommit så långt med byggandet!
    Vi bygger en vinkel på huset där det ska bli två sovrum och grovkök. Blir att ändra ingången också så att vi slipper få ett rum som genomgångsrum. Blir en större hall också.

Vi har just varit på utflykt med C:s klass till Nabben. Där blåste det kallt rakt på! Men i lä var det helt ok.

• Katta 67

Agneta..hej..va bra med större och mer praktiska utrymmen , det behövs verkligen när man är fler ,eller hur? det verkar som om blåsten är borta idag i alla fall..*L* himla skönt i solen ..
    Igår var vi vid bygget och då had edom inte gjort så mycket satt in en dörr ..ja så väntar på nästa steg..

• mamsingenX4

Halloj! Nu är jag hemma igen, sen igår, men far tillbaks till Asterholma imorrn hela familjen. Har haft fullt upp, stugbyn fullbokad istort sett hela maj månad, men har kommit hem 2 dgr i veckan oftast mån-ons. Mycket att göra har det varit nu, men det är ju alltid värst på våren o hösten, då när det är fiskarna som är i farten. Lättare på sommaren, då det är mest familjer och då stugorna hyrs ut veckovis och då brukar de oftast städa själva. Annat har det varit nu med fiskarna, som betalar för slutstädning och linne. Väldigt varierande arbete e det iaf. Allt från att bädda, sälja bensin, tvätta båtar, hålla rent vid fiskerenshuset, städa i sopsorteringen, ta emot nya gäster, sälja fiskekort mm och så jaga tjuvfiskare! Förra helgen var riktigt intressant! Jagade ett gäng "ryssar" som fiskade på fel vatten, och efter att vi jagat bort dom, så var dom bara nån timma senare där igen på samma plats! När vi andra gången körde bort dom därifrån, så körde en av killarna på grund, precis framför oss, så det var bara att bärga hem både han och båten! *suck* Och så ringde det från grannholmarna om att en av våra båtar var på deras vatten och att de fått motorhaveri därute. Och så kom vi på några av dom fiskades från land, vilket ju är förbjudet så här års! Så då skällde jag nog ut de riktigt ordentligt, och vägrade ge tillbaks deras depositions pengar, och gissa hur glada de blev då?!!! Nå, mig skrämde de inte... trots många fula glåpord. Men - ack vilket skick de lämnade stugan när de for! Städade stugan i hela 5 timmar!!! *puh* Nå, nu har vi ett gäng rika finnar på besök så nu är det lugnt i stugbyn. Skönt!

Katta: Nja, det är nog en aning bökigt att ta sig dit... Man åker till Vårdö (antar att du varit där)och man tar skärgårdsfärjan från Hummelvik (Vårdö) till Lappo, Brändö (2 tim) och där byter man båt och tar sig över till Asterholma med Spoven (15 min). Så det tar längre tid att åka dit än till Norrtälje! Men - ack vad vackert det är där! Så fridfullt och bara fågelkvitter...

Svar på tråden Ålandstråden för oss med "flera" barn!