Halloj! Nu är jag hemma igen, sen igår, men far tillbaks till Asterholma imorrn hela familjen. Har haft fullt upp, stugbyn fullbokad istort sett hela maj månad, men har kommit hem 2 dgr i veckan oftast mån-ons. Mycket att göra har det varit nu, men det är ju alltid värst på våren o hösten, då när det är fiskarna som är i farten. Lättare på sommaren, då det är mest familjer och då stugorna hyrs ut veckovis och då brukar de oftast städa själva. Annat har det varit nu med fiskarna, som betalar för slutstädning och linne.
Väldigt varierande arbete e det iaf. Allt från att bädda, sälja bensin, tvätta båtar, hålla rent vid fiskerenshuset, städa i sopsorteringen, ta emot nya gäster, sälja fiskekort mm och så jaga tjuvfiskare!
Förra helgen var riktigt intressant! Jagade ett gäng "ryssar" som fiskade på fel vatten, och efter att vi jagat bort dom, så var dom bara nån timma senare där igen på samma plats!
När vi andra gången körde bort dom därifrån, så körde en av killarna på grund, precis framför oss, så det var bara att bärga hem både han och båten! *suck* Och så ringde det från grannholmarna om att en av våra båtar var på deras vatten och att de fått motorhaveri därute. Och så kom vi på några av dom fiskades från land, vilket ju är förbjudet så här års! Så då skällde jag nog ut de riktigt ordentligt, och vägrade ge tillbaks deras depositions pengar, och gissa hur glada de blev då?!!! Nå, mig skrämde de inte... trots många fula glåpord. Men - ack vilket skick de lämnade stugan när de for! Städade stugan i hela 5 timmar!!! *puh* Nå, nu har vi ett gäng rika finnar på besök så nu är det lugnt i stugbyn. Skönt!
Katta: Nja, det är nog en aning bökigt att ta sig dit... Man åker till Vårdö (antar att du varit där)och man tar skärgårdsfärjan från Hummelvik (Vårdö) till Lappo, Brändö (2 tim) och där byter man båt och tar sig över till Asterholma med Spoven (15 min). Så det tar längre tid att åka dit än till Norrtälje!
Men - ack vad vackert det är där!
Så fridfullt och bara fågelkvitter...