• asaA

Vad är det för skillnad på master och magister.....eller är det någon skillnad?

Vi diskuterade detta i skolan och jag hade för mig att en master inte är samma som en magisterexamen, men den jag pratade med hävdade att en magisterexamen heter master på engelska. Alltså att det är precis samma sak? Någon som kan bringa lite klarhet i detta?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på master och magister.....eller är det någon skillnad?
  • Tingelsvanzen

Jag har en magisterexamen i litteratur och på den står även Master of Arts

• hjärnladyn

I Sverige finns än så länge bara magisterexamen (tror jag), vilket motsvarar 160 p, varav 80 i samma ämne (med en 10p-uppsats).

Master kommer med Bolognaprocessen och är en påbyggnad på kandidatexamen (120p) med två år. Uppsatsen här är mer omfattande än på magisternivå (tror jag). Detta innebär totalt 200p, om jag inte har fel för mig. Master är forskningsförberedande och vissa kurser kan man tillgodoräkna sig på en forskarutbildning.

• LaFontaine

I och med bolongaprocessen kommer det från och med nästa termin (?) finnas en masterexamen i Sverige. Den kommer, till skillnad från magistern som bara är ett år, vara tvåårig. Om du redan nu läser en magister/har en magister kan det vara svårt att läsa upp till en master. På min instutiton kommer magisterutbildningen försvinna helt och ersättas av en masterutbildning. Om det är så generellt vet jag inte.

• Mingus

En kökkenmödding det här. Här är begreppsförvirringen näranog fullständig...

"[på] engelska, t ex heter civilingenjörsexamen ?Master of Science in Engineering?, vilket egentligen innebär en yrkesexamen och inte en masterutbildning 

"Den svenska tvååriga mastern på 120 hp benämns ?Degree of Master (120 credits)? på engelska. Detta för att skilja den ifrån magisterexamen, som översätts till ?Degree of Master (60 credits)?. Det är med andra ord lätt att det blir en sammanblandning av dessa två nivåer vid engelska översättningar om man inte har med informationen om antalet poäng."
    (Skillnaden mellan master och magisterexamen ? Piraja)

Svar på tråden Vad är det för skillnad på master och magister.....eller är det någon skillnad?