• Miafia33

    Ska handikappade få köpa sex?

    Läste om detta på aftonbladet och tycker frågan är intressant.

    Jag tycker inte att man ska särbehandla människor oavsett handikapp eller ej men jag förstår problemet. Jag tycker dock inte att man ska få köpa sex.

    Ni som tycker det är ok, tycker ni inte att det är att särbehandla och är det inte just det som de flesta funktionshindrade vill slippa? Att bli just särbehandlade.

    Motivera gärna

  • Svar på tråden Ska handikappade få köpa sex?
  • Ninso

    Nej, det tycker jag inte. Finns många handikappade som lyckas hitta partner och ha ett fungerande sexliv med denne utan att behöva köpa sex. Jag är emot sexköp av alla slag.

  • Danbala
    Mooonlight skrev 2007-02-19 16:09:35 följande:
    En motfråga: När blev kvinnan ett sexhjälpmedel?
    Sexhjälp till handikappade torde väl även innebära sexhjälp för handikappade kvinnor?
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Sallisen

    Det finns många icke handikappade som inte heller kan ragga och få sig ett ligg, ska de också ha rätt att köpa sex då?! Frågan faller på sin egen orimlighet.

  • södertälje

    Dom som är gravt handikappade och har en grav utvecklingsstöning och bor på ett gruppboende då.Hur ska dom få hjälp med sina behov?Vem ska hjälpa dom med deras primära behov?Det här är jättesvårt.I Danmark när vi var där på studiebesök fanns det sexhjälpare åt just personer som bodde i gruppboenden,som betalade för att få ett behov uträttat.
    När jag läst svar här får jag den uppfattningen att det handlar om människor med lättare handikapp,som kan lösa problemen mer eller mindre på egen hand.

  • BadSector

    "Varför har du inte rätt till personlig assistens?"

    FÖr att jag itne är handikappad såklart.

    Det enda vettiga är naturligtvis att inte förbjuda människor att friviliigt utbyta tjänster för pengar.
    VILL någon frivilligt sälja sex och någon annan är villig att betala, varför ska då någon tredje part lägga sig i det?

  • enny signatur

    BadSector: vill någon frivilligt bli dödad och någon frivilligt gör det, varför ska då någon läga sig i?

    ännu mer relevant är det dock att de flesta som säljer sex inte gör det av fri vilja

  • Danbala
    enny signatur skrev 2007-02-20 16:18:08 följande:
    BadSector: vill någon frivilligt bli dödad och någon frivilligt gör det, varför ska då någon läga sig i?
    Aktiv dödshjälp? Ja, det är också en intressant fråga.
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • BadSector

    "vill någon frivilligt bli dödad och någon frivilligt gör det, varför ska då någon läga sig i?"

    Ja, precis.

  • Nimsan

    Södertälje, hur förmedlar en gravt handikappad person att den vill ha sex? Jobbade en kort tid med gravt handikappade människor, altså helt inkapabla att göra något själva, inget talspråk, inget teckenspråk, helt eller delvis rörelseförhindrade, sondmatades eller matades med puré.
    Kan ju bero på att jag har för liten erfarenhet och därför inte såg om dessa människor var sexuellt intresserade.

    På ert studiebesök (i Danmark) hur gick sexhjälpen till? För männen och för kvinnorna. (ställer frågan ev ren nyfikenhet )

  • enny signatur

    ja aktiv dödshjälp är en intressant fr¨åga, men om denne vill bli dödad bland folk då? ska du kunna tvingas tille tt jobb som sexhjälparbetare"?
    för mig öär proboemet fortfarande att sex int eär något manska kunna kräva, de tär inte en rättighet utna en möjlighet. börjar förstå varför våldtäksmän/kvinnor tänker om de gör

  • södertälje

    Nimsan
    Man kan förmedla saker på många sätt,man kan jucka mot saker eller personal.Den gruppen jag arbetade hos en längre tid hade sina kroppsspåk och uttryck med ljud eller annat som man ganska snabbt lärde sig vad det var som fattades dom.
    Sex för en del människor behöver inte betydda penitering utan något annat,tex klias på ryggen.
    Eftersom sex är ett primärt behov och ett stort och drivande så har alla människor lusten till att ha sex,även om man nu inte kan förmedla den genom ett språk eller tecken.Jag är lite trött nu så jag hoppas att du förstår hur jag menar.
    Resan till Danmark var jätteintressant,vi fick ju inte se dom i arbete av förståliga skäl,men dom berättade att dom var anställda till att arbeta som sexhjälpare åt den personen som ville ha det.Då blev dom ombedda att göra sitt jobb genom telefon.Dom som hade fått sexhjälp hade fått det genom en bedömmning kan tänka mig att det är ungefär som när man söker en tjänst inom kommunen ex färdtjänst.Dom betalar för det och hjälpen kommer så mycket personen önskar.Mest handlade det om onanier,eller att hjälpa 2 st till att ha sex med varandra,kan var bökit om man har en del handikapp att hitta rätt ställningar få av sig kläder osv.
    Sexhjälparen HAR aldrig samlag med personerna,utan hjälper till att få en orgasm.

  • Kimona

    Ett tillägg

    Någonstans handlar det väl ändå om kärlek och känslor, att känna sig behövd och älskad för den man är. Att bara bryta ner det till 'sex' är att förminska människan.
    Det finns så många andra saker som betyder något här i världen och är viktigare för må bra känslan än sex. Det finns många som inte har sex om de inte är kära eller har känslor.
    Det måste kännas oerhört konstigt att bli tillfredställd av någon för att det är ett jobb och inte för att denna person känner någonting.

  • Nimsan

    Tack för infon Södertälje

    Får hålla med dig Kimona, skulle också uppleva det som oerhört märkligt att bli sexuellt tillfredställd av någon som har det till yrke. Låter kallt och otäckt i mina öron, men jag har ju aldrig sett det utföras så jag ska inte säga för mycket.
    Telefonsex kan jag förstå, det är ju inget olaglig och finns tillgängligt för vem som helst, så det ser jag inget konstigt med. Men att få hjälp att onanera... nä tack som sagt.

  • älskamigmucho

    I Danmark ser man att handikappade mår bra av att träffa horor

  • Nivinella

    Det är olagligt att köpa sex. Samma som att det är olagligt att köpa narkotika. Två olika sorters missbruk. Helt fel. Samhället ska skydda alla från att göra dumma grejer.

Svar på tråden Ska handikappade få köpa sex?