Har slovensk bakgrund. Är född och uppvuxen i Sverige. Är sambo med en från turkiet, är förlovade och har ett gemensamt barn. Innan vi inledde ett allvarligare förhållande, så diskuterade vi en hel del om våra resp religioner och kulturer. Jag talade om för honom att jag inte ville blanda mig med hans religion och viceversa om vi skulle få barn eller gifta oss i framtiden. Vi har lyckats komma överens om ifall vi skulle få barn, vilket vi fått, så skall han inte inte omskäras, går emot min princip, och det skulle göra honom till en "tydlig muslim". Vi har inte döpt honom i kyrkan, och det känns helt ok för mig. Vi var ju överens om det redan från början. Han skall få äta griskött. Helt naturligt i mina ögon, eftersom jag är född här och vi lever i ett land där vi äter fläsk. Min man äter inte, och det respekterar jag, men jag tycker inte vårt barn skall få undvika att få äta griskött. Barnet skall växa upp neutralt, han skall få lära sig om våra resp kulturer, och vi pratar dessutom båda utländska språken med honom.
Det är med att skippa dopet blev inte accepterat av mina föräldrar, så vår kontakt är inte så bra med de just nu.
Vi tycker vi gjort rätt, tagit ett förnuftig beslut. Barnet får ju bestämma själv vad han vill tro på eller inte, senare när han flyttat hemifrån.