• Uddo

Mammor i Australien

Hej.

I sen sommar/höst ska jag & min fam "flytta" till Australien i 4månader.Min sambo ska jobba där.Allt är i början av planeringen,vi vet inte vart i Sidney vi ska bo eller exakt NÄR vi reser.men det skkulle vara roligt & intressant att få höra lite vad ni mammor hittar på med era små? Minstingen i familjen är nu 2,5 månad & stora tjejen 3år.lite upplevelser jag bör ta reda på med barnen.

• Svar på tråden Mammor i Australien
  • Bubban81

Hej Uddo,

Jag ar bara i v. 12, sa haller fortfarande tummarna.
    Jag far en manad betald fran jobbet nar jag slutar, sen far vi leva pa en lon. (Plus ca 20 000 "babybonus" som en klumpsumma nar barnet ar fott). Det finns billigare alternativ, som gor det "lont" att borja jobba igen, de flesta har nere gar tillbaka inom tre manader, sa det ar inte som i sverige direkt. De har helt enkelt inte rad att stanna hemma, och manga har inte rad att skaffa barn forran senare i livet.
    Jag tanker vara hemma i minst 6 manader, sen forsoka hitta nagot mindre och billigare alternativ.

• Mosie

Har i Australien ar det ofta far och morforaldrar som tar hand om barnen nar mamma gar tillbaka till jobbet. Inget jag skulle forvanta av min mother in law, men jag forstar varfor det ar sa. Sjalv skulle jag vilja jobba efter 1 ar hemma, men det kommer mest troligt att bli tidigare, sa lange jag hittar dagisplats. I alla fall deltid.

• J o Jag

Hejsan!
    Vad härligt för er att komma till Sydney i fyra månader! Det är superfint här och det finns en massa att göra.
    Jag har bott här nu i ett år och vi kommer att stanna ett par år till, eller mer, det vet man aldrig. Har en dotter på 19 månader och en liten på väg.
    Som tidigare nämdes så är svenska kyrkan en bra början. Där träffas svenska mammor med barn varje tisdag och det är väldigt avslappnat och trevligt med lite lunch och fika. Barnen där är mellan 4 månader och 2.5 år just nu.
    Men det finns andra möjligheter, bl.a tre svenska lekgrupper (som öppna förskolan kallas här)på olika ställen i stan som också träffas en gång i veckan.

Självklart är det kul att träffa aussies också och i alla förorter finns det playgroups, ofta flera olika att välja mellan.
    Titta på www.playgroupnsw.com.au/ för en playgroup i ditt område (när du vet var ni ska bo).

I övrigt är ju vädret oftast så härligt här att man gärna är ute och leker mycket. Parkerna är stora och fina och trots att det ännu bara är vår när ni kommer är det härligt på stranden.

De flesta köpcentran har också en lekplats inomhus och bra faciliteter för föräldrar, med ett parents room, där man kan byta blöjor, sitta och amma, värma mat i micron osv, och vagnen får plats bra.

Lycka till och hör av dig om du vill veta mer.

• Singha

Uddo - jag har hört att dagisavgiften är avdragsgill, men ändå... dyyyrt! Generad

• Canberra

Hej, har ar en till aussiemamma, eller for att vara petig, svenska mamma i Oz. Har bott har i tio ar och trivs jattebra, och flyttar nog aldrig tillbaka till Sverige igen.

Men visst finns det saker har som inte ar jattebra. Tex dagisavgiften - huvva! Betalar 285 dollar i veckan for heltidsdagis = 1500 kr/ veckan. Som tur ar kan vi gora 'salary sacrificing' eftersom vi ar universitetsanstallda och dagiset ocksa ar pa campus, sa avgiften tas ur lonen fore skatt.
    Sen finns det tva olika satt att soka dels nedsattning av avgiften, dels kan man fa tillbaka en del genom skatten i efterhand. Vi har precis borjat pa dagis for nagra manader sen sa det har inte varit aktuellt for oss annu, sa jag kan beratta mer efter deklarationen i juli. :)

For svenska familjer finns det ofta bra kontaktnat men det kan vara svart att hitta dem. Ett tips ar att soka kontakt med ambassaden i Canberra eller konsulatet i Sydney och hora efter om de vet nagot om svenska lekgrupper. Det finns en har i Canberra (ca 20 familjer som traffas varannan helg) och aven en svensk skola.

• J o Jag

Fast man får bara pengar tillbaka på skatten om man är permanent resident... Det är inte vi...än...så för oss kostar dagiset 80 AUD om dagen!!

• Canberra

Oj, attans, det visste inte jag. Ja da blir det ju skillnad. Trist.

• J o Jag

Yepp, men asch, det är ju så härligt att bo här, så det får man ju ta. Sen finns det ju billigare alternativ. Har man fler barn blir det billigare att ha en nanny (au pair) på heltid (!) eller en dagmamma.

• Uddo

J o Jag: Absolut, alla länder har sina för & naktdelar. Längtar så att åka:)

• Naomi

Har följ tråden. Ska också åka till Australien om några månader. Vi kommer bo i Adelaide och stanna minst 1,5 år. Har mycket tankar runt detta och ska utforska tipsen här i tråden.
    Känns lite läskigt att vara själv med barnen utan dagis eller öppna förskolan. Hoppas att vi träffar mammor med barn i samma ålder.

• Uddo

Så nu vet vi lite mer. Vi ska bo i Canberra & inte Sidney. Läste lite om Canberra & det lät som om staden sover,haha. Någon som kan pigga upp mej & berätta att det är en fantastisk stad?

Så läste jag att tempraturen kunde sjunka ner till 5grader i juli & att det var väldigt regnigt,vi reser 15juli..Värkar som om vi har liite otur.

• Naomi

Vet tyvärr inget. Vi kommer anlända i Adelaide ca 15 augusti men vi kommer ju stanna över alla årstiderna.

Det är säkert lite spännande att uppleva en regnsesong. Det var det i Thailand i alla fall.

• tvåsmå

Uddo: Vet inte så mkt om Canberra (hört att det för det mesta är mkt flugor där... men mindre på vintern förstås...). Passa dock på att besöka Brisbane och Övriga Queensland-kusten (t ex solskenskusten och guldkusten och barriärrevet). Jättefint och för det mesta bra väder under vintern (då det är sommar i Sverige). Passa även på att besöka det inre av Australien under juli-augusti. Då är det mer uthärdliga temperaturer och mindre med flugor.

En helt annan fråga vad gäller dagis. När vår son började på dagis här frågade de om vi hade rätt till ngn slags rabatt (kan det ha varit CDR, CDB eller ngt liknande). Någon som kan berätta vad det är? Vi svarade bara nej, kändes pinsamt att fråga för det verkade som om alla vet vad det är... Och vi kanske borde veta det då vi varit här ett tag...

• Malo

Vi var en sväng till Canberra i Juli och sov på vandrarhem där två nätter. Nu var vi inte så pålästa men jämnfört med Sydney upplevde vi staden som väldigt öde vintertid. Det ska väl bo runt 300 000 människor där, men det märktes knappt tyckte vi.

Det var faktiskt minusgrader på natten när vi var där så det är helt klart kallare än högre upp vid Sydney.

Det gäller nog att söka sig till lekparkerna och ta kontakt med de som bor där för att få reda på vad man kan göra.

Svar på tråden Mammor i Australien