• Gladabarnensmamma

Tips till 10 & 12 åringar som fått en halvbror ??

Min mans barn (kille, 10 + tjej 12) har just fått en halvbror. P.g.a avståndet kommer dom träffas för första gången när lillen är 6 månader och jag vill så gärna att allt ska fungera.

Min man & jag har tidigare varit s.k. Disneyland-föräldrar när hans barn varit hos oss (massa gottis & skoj) men det blir ju annorlunda nu... en bebis uppskattar inte direkt att gå på bio & se Nemo, leka i bollhavet, åka på ridlektioner eller pulka en timme! Jag är rädd att bebisen & jag kommer tråka till det rejält & sätta pappan i en knölig sits

Ni som är/fått/skaffat/har bonus barn lite 'på sladden', vad har ni för tips på att få dagarna att bli lite roliga för alla?

• Svar på tråden Tips till 10 & 12 åringar som fått en halvbror ??
  • Majsan70

Men...en bebis tar man ju bara med sig dit man går. Spelar juinte sååå stor roll vart eftersom de ändå ligger i vagnen eller sitter i sele eller vart nu har dem.

Bio kan ju barnen gå på själva med sin pappa och resten går ju att göra även med ett barn till. Inte ställde jag in allt som mina barn gjorde med oss för att jag fick ett syskon till dem på sladden.

Ut o var vet jag.

• häxvrål

Nu har vi sambons barn närmare så de träffade sin syster när han bara var tre dagar. Men det är samma ålderskillnad som mellan era. Det har fungerat jättebra. De älskar sin lillasyster och busar massor med henne nu när hon är lite större. Tror inte att du behöver vara så orolig, bara ni visar att för de större barnen att de betyder lika mycket. Det behöver ju inte nödvändigtvis ske genom roliga aktiviteter. Vi var nog också "roligare" innan. De större barnen har accepterat att vissa saker kan man inte göra med bebis (tex gå på bio). Vissa saker kan man ju göra ändå..typ åka pulka. Bebisen kan ju sitta i vagnen eller leka i snön samtidigt. Däremot åka till nöjesparker kan vara lite jobbigt för en sån liten. Vår dotter gillade aldrig att sitta i vagn, så 8 timmar på tex gröna lund var inte att tänka på.

• Impertiff

Försök göra det ni kan tillsammans och låt barnen vara delaktiga i lillebror.
    Låt dem få leka, vara, ta hand om honom. Avvakta, titta och låt dem ta hand om honom. Det tror jag är viktigt så de känner att de får och kan ta till sig honom. Och lillebror kommer säkert att älska det
    Ni kan ju inte göra allt ni gjort tidigare, men ni kanske kan göra andra saker tillsammans i stället?

Vår dotter har två syskon som är 10 och 11 år äldre än henne. Förvisso träffas de varannan vecka, men de har från början fått vara delaktiga och byta blöja, leka, mata, ta hand om henne och de gillar henne och hon gillar dem.
    Visst blir de irriterad på hennes röjande, men de får lösa situationerna och låta henne vara med och även får de vara ifred ibland.
    Vi gör saker tillsammans och var för sig. I lördags till exempel var pappan och de stora barnen på bio och jag och lilltjejen hemma.

Pulka kan ni ju ut och åka allihopa. Och storasyskonen kan få lära lillebror hur kul det kan vara

• Gladabarnensmamma

Tack för era svar! Det ska bli spännande att spendera tid tillsammans (och jag tror pappan får sig en chock och inser hur STOOORA hans barn faktiskt är). Jag var kanske inte så tydlig med hur vi har haft innan, det har varit "lekcenter AB" när vi haft hans ungar, en massa hel/halvdagsaktiviteter med tjo och tjim.

Jag är egentligen den lugnare typen och tycker att 1 timmes lek och stoj räcker med råge för en liten bebis, sen vill jag ha lugn och ro, upptäcka lite själv, amma & sussa honom en liten stund innan karusellen drar igång igen. Så visst förstår jag (och håller med) att man kan ta med lillen på en massa aktiviteter, men vi får hitta en medelväg helt enkelt!

Svar på tråden Tips till 10 & 12 åringar som fått en halvbror ??