• MVB

Mondeo eller 945?

Eftersom bebisen kommer i juli är det dags att köpa(byta) bil. För tillfälle har jag en galant D4 men den är för små.

Just nur fundera jag mellan en ford mondeo från 1993-1996 eller en volvo 945. Skulle kostar rund 20000 eftersom det är det som jag skulle får ut av min gammal bil. Jag har hörd att ford har större problemer med rost, stötdämparna, länkarmerna, spindelled osv. är det någon som kan bekräfta det? Jag antar att volvon tar lite mer bensin men det skulle jag någ går med på om det är så att den är mer problemfri.
    AC är också ett måste.

Är glad över alla svar och eventuell andra förslåg för större bilar :)

• Svar på tråden Mondeo eller 945?
  • Moosen81

vi har en volvo 855. den är kalas, men bagaget är inte fullt så stort som man tror... nog för att vagnen får plats och då den inte är med så får hunden vara där. 945 har större bagage, sen är den, anser jag, den sista bästa volvon. vet i och försig inte hur senare modeller är, men fram till övergången från 945 till 850 var det kanon fina bilar

• raggarn

Min morsas pedantskötta fiesta -01 fick efter 6000 mil rost i dörrarna och gravrost i en svetsskarv på a-stolpen. Gravrosten gick på garanti men inte dörrarna för det var inte genomrostat. Att detta händer på en bil som mestadels står i garage är inte bra. Så för mig är det mer än en myt att Ford rostar. Hennes väninna hade samma problem med sin. Jag har haft en Sierra med "oljefyran" och det är den mest problemfyllda bil jag någonsin ägt (och det säger inte lite). Jag har egentligen inget emot Ford, jag bara utgår från mina erfarenheter och säger att mitt val utan tvekan är Volvon.

• Eightball

Synd bara att volvon är en "hungrig" bil bara.

• Patrik72

Får man komma med ännu ett inlägg om säkerheten på mondeo är så dålig varför får dom då sälja bilen överhuvud taget ?

skulle jag få välja ford under 1999 årsmodell skulle jag faktiskt rekomendera scorpio bra lastutrymme (lika som 945) och doim går underbart i motor drar nada soppa. och mycket utrustning. hade en 1994 2.0 kombi vi åkte till sälen med familjen tankade 50 liter åkte 80 mil på den soppan med full packad bil.en polare hade sin 850 han fick tanka 2 gånger mera än mig.och det gäller alla volvo vilken man än tar.jag har haft 240,740,940 samma överlag dom drar soppa.men som jag återkommer till krocksäkerheten io mondeo är det då inget fel på alls.skulle man resonera vad som är farligt så skulle man ju inte ens kunna gå ut från dörren.och när man köper en bil så utgår inte jag i alla fall att man ska krocka.jag är absolut ingen ford älskare men jag har haft en del ford genom åren och ma får oerhört mycke bil för pengarna . SATSA PÅ EN FORD SCORPIO 2.0 1995-1998.då får du valuta för pengarna

• Moosen81

ja det är en superduper nackdel för volvo faktiskt...dom är törstiga som fasen. om jag hade kunnat skruva tillbaka tiden hade jag gjort det till den veckan då jag köpte min 850. hade då en sierra från 89. inte en enda återkontroll hos besiktningen sen 89. den gick bra, billigt och var en askul vinter bil, hehe bakhjulsdriften var hemst kul enda skälet till att jag bytte var att jag stötte på kärran jag har idag på en bilaffär.. behovet för ny bil var inget faktum...men ögonen sa mer än hjärnan, så jag köpte mig en 850 som sagt. det är den skönaste bil jag kört någonsin, men ändå...ängrar att jag inte behöll sierran. nu har jag i och för sig barn, men vagnen hade fått plats i halvkombin

• Eightball

självklart så tänker man ju inte att man ska krocka, men man har ju det ändå i bakhuvet att nån svensson med sossecontainer kan dundra in i en och då vill man ju ha en säker bil.

Jag har haft flera stycken volvo bilar, chevor, golf, toyota, saab och samt 2 fordar som bara gav mig elände. Så det är nog därför ford inte ligger bra till hos mig, men smaken är som baken.

• Martin1980

Har en 745:a -88 nu men har börjat kolla på nyare bil, vill ha ac och antispinn, antisladd.

Har börjat kolla på den nyare mondeon. Verkar vara en vettig bil för inte allt för mycket pengar. Får en väldigt mycket nyare bil med mindre mil på mätaren än en v70. Aftonbladet rankade nyligen 19 mellanklasskombibilar och Mondeon kom på delad andra plats med 23 plus, lika som Fiat Croma och Citröen C5. Vann gjorde Passat med 25 plus.

Men har hört en del negativa saker om Mondeon.

• Patrik72

jag instämmer med (Eightball) smaken ä som baken,det hela går ut på va man har för bil från lada till volvo,att sköter man sina bilar servar o tvättar som man ska så håller alla bilar.jag upptäckte rått bajs i motoir utrymme igår den sälert stått i garage.jag själv letar nu efter en scorpio 1995-1998 o automat.

• MVB

köpte nu en ford mondeo glx från 1994, var rätt så billigt, har gått 19000 mil, har full service bok, alla papper alla nycklar, el hissar, el speglar, ac, farthållare, el förarstol, stolvärmare, fjärrstyrd c-lås osv.... kamrem är nyligen byt.nya s+v däck.
    Bilen går otroligt bra för sina 19000 mil, absolut inga missljud, känns som en ny bil, har ingen rost eller. Det beror väl på att alla service från 1994 är gjord fram till 2007. Sedan så är den också nyligen skattad och besiktigad. Får ser hur länge den håller sig :)
    För en 945 skulle jag minst har betalad dubbel så mycket för mindre utrustning+högre miltal(dock är den ingen dåligt bil eller).

• Patrik72

bra val vad gav du ? för den

• Moosen81

då får man gratulera till köpet av bilen

• Patrik72

nja 18 låter hemskt dyrt faktiskt du hade fått min 1996 för 12 o em 1997-1998 får man för 15-18 så det låter faktikst dyrt för den tycker jag.

• MVB

tyckte inte att det var för dyrt eftersom det finns nya oanvända vinterdäck(nokian hakka) och det samma gäller för sommardäckerna(goodyear nånting) nyligen skattad är den också, om man räknar allting tillsammas är det väl runt 7000 bara för däckerna och 1800 för skatten. Kollade efter många mondeos men för 15000-18000 hittade jag ingen 1997-1998.

• Triton

Ford mondeo -02 uttagen 03. 5500 mil, en ägare, motorvärmare, lastgaller och roskyddsgaranti för endast 94000:-

Svar på tråden Mondeo eller 945?