• ccamilla

Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?

Hej!

Vår Ebba har varit på dagis 2 veckor på 2 månader, detta pga att hon fått infektion på infektion från förskolan. Hon hinner vara där några dagar sedan är hon sjuk igen.

Så igår när jag hämtade henne från dagis ( vi är inne på den 3:e veckan nu ) så kommenterade jag att dom har en fruktskål vid deras fruktstunder där alla barnen får ta frukt ifrån. Då är frukten skalad och dom stoppar den direkt i munnen. Här är det rätt hög smittorisk.

Jag frågade om dom inte kunde lägga upp frukten i varsin servett till barnen istället. Men då tittade personalen på mig som om jag var konstig och sa att det har dom inte tid till.
    Min mor som har arbetat på förskola sa att dom inte hade fruktskål utan gav barnen varsin del av en frukt istället.

Vad tycker ni?
    Är jag uubeerkänslig?

Camilla

• Svar på tråden Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?
  • Flygfotogen

Det spelar ingen större roll det där med fruktskålen. Bär barnen på en smitta så smittar det på annat sätt genom leksaker, kramar, lekar med andra barn etc. Tyvärr är det så att barnen ofta blir sjuka i början.

• Bluescreen

Bara läst TS. Visst håller jag med om att fruktskålen i sig blir en smittohärd, däremot tror jag inte det skulle påverka så mycket att ta bort den. Hela dagis är fullt av bakterier! Handtag, dörrar, leksaker, mattor, allting rörs vid av barn med olika bakterier, som sedan rörs vid av nästa barn och WHOOPS åker fingrarna in i munnen.

• ccamilla

Jo men vad jag menar är att man inte behöver utmana ödet mer än vad man redan gör med pussar och kramar.

Dessutom är det ju värre att stoppa en frukt i munnen som någon precis snorat på än att man stoppar en leksak i munnen ett tag efter att någon annan haft den i munnen. Det är ju inte så att dom direkt tar leksaken från någonannans mun och stoppar i sin egen.

Så jag tror fortfarande på de flestas inlägg här, att låta fröknarna ha hand om utdelningen av frukten!
    Tänk själv om du går på provsmakning i varuhusen och det serveras skalad frukt i en skål. Hade du plockat av den frukten?!! Inte jag i alla fall.

• Flygfotogen

"Det är ju inte så att dom direkt tar leksaken från någonannans mun och stoppar i sin egen."

Åhjo! Det är de riktigt duktiga på de små liven.

Men jag kör på att dela ut frukten. De får välja vad de vill ha så delar jag ut. Småttingarna serverar jag så de får på en servett framför sig. Även om det förmodligen kvittar i längden så tycker jag att det känns fräschare ut. En sak om de stoppar leksaker i munnen, det går inte att undvika, men mat tycker jag ska vara någotsånär "ren" i alla fall.

• Bluescreen

ccamilla; Ooh har Ebba diabetes? Det har min son också, samma sak där, också haft duster med personalen. Jag bad dem belysa lite exakt HUR viktigt det är för Liam att inte bli magsjuk eftersom det blir akuten på en gång. Bad en i personalen att be föräldrarna vara extra noga med att inte skicka sjuka barn till dagis. "Men det vet ju alla" sa hon. Visst vet man att man inte skickar sjuka barn till dagis men långt ifrån alla tar HÄNSYN till det, och ifall det innebär att en liten pojke får ligga på akuten kanske man tänker en extra gång..!

• ccamilla

Bluescreen: Vad skönt med en till i samma sits!
    Ebba har något som heter Ketotisk hypoglykemi, där hon får ketoner i blodet. Det kan man få när man bantar också.
    Så hon hamnar slutligen i koma om det vill sig riktigt illa. Men man kan väl likna det lite vid diabetes eftersom sockret blir extremt lågt om än obefintligt.

Men det är ju helt sjukt att personalen sa "men det vet ju alla"! För det vet ju verkligen inte alla föräldrar. Det finns ju dom som personalen får ringa till direkt efter att barnen lämnats. Jag har bett personalen på vår förskola att ringa efter oss så fort någon har kräkts. För då ska Ebba hem direkt!
    Man vill ju inte hamna på akuten med dropp
    Det handlar om hänsyn och respekt för andra människor.

Personalen på Ebbas förskola säger också att Ebba är oftast sjuk av alla. Men det är ju inte så konstigt eftersom hon är minst och äter sämst (immunförsvaret)

Hoppas våra små klarar sig från att hamna på sjukan! Snart är det vår och då blir det förhoppningsvis bättre.

Alla: För vår del handlar det inte om att vi är rädda för att våra barn ska få en vanlig förkylning eller magsjuka. Men vill det sig riktigt illa så hamnar vi på sjukhuset med dropp.

Kram Camilla

• Bluescreen

ccamilla; Ja efter det bemötandet har jag inte alls tyckt om den personen i personalstaben. Det är så lätt att föräldrar tänker "äh hon har ju inte spytt inatt eller idag så jag skickar henne ändå", och whoops så ligger MIN son på akuten i magsjuka. Om man fick fram det till alla, hur VIKTIGT det är, att inte föra den smittan vidare, kan man undvika sånt. Det hade i alla fall varit skönt att få känna personalens stöd i den oron, och det är en sån liten grej de behöver göra, att bara påtala det en extra gång...

• Lady C

Har varit med om samma på vår sons förksola och andra förskolor samt även fritids i vår kommun. Inte acceptabelt.Smitta sprids mycket mer bland mat, det borde ju pedagoger vara utbildade om inte informerade om. Och sedan så är det inte särskilt trevligt. Skulle vi vuxna ta ur en skål med frukt med händerna på en restaurang, som en buffé efter maten??!! Näää..inte okej alltså. Men när det gäller barn, så är allt accepterat. Och att de ändå är så kladdiga och blir ändå sjuka så det inte spelar någon roll är verkligen ett dåligt argument. Tycker mig se att detta är ett modernt synsätt som fått rot av rent dåligt sunt förnuft, syn på smitta och hur man behandlar barn, tyvärr. Alla borde anmäla detta till sin kommun och att de får tillsägelse. Det har jag gjort och kommer alltid att göra.

• Lady C

Enligt Folkhälsomyndigheten:

"Variga sår på händer, orena händer och nysningar från en person med maginfluensa kan överföra smittämnen och ge diarré och kräkningar (det som vardagligt kallas mag- sjuka). God handhygien är därför extra viktigt för att förhindra smitta i samband med livsmedelshantering."

"För att förhindra livsmedelsburen smitta gäller det att arbeta med livsmedlen så att smittämnen inte tillförs maten och att ta hand om maten på ett sätt så att smittämnen inte trivs och utvecklas."

Och de anser också att barnen ska tvätta händerna innan maten. Surprise!

• Ramborg

Skulle ni inte ta en pepparkaka ur burken som någon tagit med till kontoret? Tar ni inte om någon bjuder på smågodis? Det gör jag. Vi brukar inte hålla på med servetter och assietter ifall det inte är tårta.

Det är rätt stor skillnad på att dela fruktskål med vemsomhelst på ica jämfört med de begränsade människorna som man är med varje dag, tycker jag.

42.
  • mammalovis

Tyvärr är ju första perioden på förskolan ofta kantad av infektioner om barnet inte hunnit ha sin beskärda del redan innan. Tråkigt bara att er dotter drabbas så hårt.

Ni kan inte få informera andra föräldrar om hur illa det kan bli för er dotter på ett föräldramöte? Det kanske får föräldrar att vara bättre med en feberfri dag och 48 timmar vid magsjuka. Sedan är ju denna årstiden sämst då det florerar så mycket.

Sedan är ju frågan vad skillnaden blir för barnet om personalen delar ut frukten eller om barnen tar ur skålen? Visst barnen blir mer delaktiga, men i värsta sjukdomstiderna är det ju smart att handla annorlunda.

• Lady C

Varför ska vi behandla barn på det sättet då? Sätt ut en fruktsallad i kommunhuset där ni bor och se hur många som tar med fingrarna! Dålig syn på barn är det vad ni har och lär inte barnen att hantera barn eller se på sig själva som värda bättre! Usch, uselt! I min kommun är denna hantering inte tillåten längre. Och jag tror inte pga smittorisken endast utan etiskt sätt också. Är som att ge grisar utfodring...

• Lady C

Glömde lägga till, vem vill ta från en sådan skål om vi tagit oss i rumpan (som barn gör faktiskt) och petat oss i näsan och utan att ha tvättat händerna sedan tar frukt ur en skål???!! Äckligt och ohygieniskt och inte rät att göra så mot barn. Dessutom så är det smittor son sprids via mat speciellt:

www.expressen.se/nyheter/leia-2-dog-av-bakterie/

Och frukt är inte samma sak som pepparkakor eller smågodis...jösses! Det är kladdigt med skalad frukt; banan, apelsiner och även päron och äpple...

• AnkiC

Jag är förskollärare och vi lägger skalad och delad frukt på ett fat där alla tar ifrån. Antar att det är lika illa som en skål. Men jag anser nog att det finns mycket värre tillfällen till smittorisk på en förskola än fruktskålen. Dock är alla risker man kan minska ned på bra. Min erfarenhet är ju också att alla små barn blir sjuka ofta första året. 1-2 infektioner per månad är vanligt.

• Lady C

Förskolepersonal borde arbeta enligt rekommendationer från Livsmedelsverket och där är detta inte ok!!! Handtvätt ska ske innan, minst och under uppsyn av vuxen, men inte ens det räcker för en sådan bristfällig mathantering.  Det ska vara en god mathantering vilket det inte blir när man gör på detta sätt. AMEN!

• K med lilla E

Tycker att en tång vore på sin plats i en skål med skalad och delad frukt. Äckligt om alla ska ner med händerna, vare sig det är på fikabordet på jobbet eller på förskolan.

Svar på tråden Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?